Zdena Tominov : Pý¡spØvek k £vah m
o obŸansk‚ iniciativØ Charta 77
Stane-li se Charta
77 , jak ýekl ned vno dr. Jiý¡ H jek, "soci lnØ politickìm jevem, kterì u§
nelze pouze odepsat, kterì bude v dØjin ch naçeho n roda pýinejmenç¡m
zaznamen n" / a jsem pýesvØdŸena, §e tomu tak je) pak je podle m‚ho n zoru
ve týet¡m roce existence Charty zapotýeb¡ pýedevç¡m dvou vØc¡:
l. Uznat n mitku, §e "Charta u§ nen¡ , co bìvala",
proto§e vskutku zcela nen¡: nejen §e se zmØnil, tj. Ÿtyýn sobnØ zvìçil poŸet
jej¡ch signat ý…, nìbr§ vØtçinou se zmØnila tak‚ motivace podpisu Charty . Nov¡
signat ýi sice form lnØ podepisuj¡ z kladn¡ prohl çen¡ z l.l.l977 ( s n¡m§ se
p…vodn¡ signat ýi pokusili nav zat ve vØci lidskìch pr v se st tn¡ moc¡ dialog,
jen§ byl a je odep¡r n (ve skuteŸnosti se vçak daleko sp¡çe pýihlaçuj¡ ke s p o
l e Ÿ e n s t v ¡ ) nikoli k politick‚mu seskupen¡ ) lid¡, kteý¡ si v t‚to
nejen politicky, ale i mor lnØ ujaýmen‚ zemi z kladn¡ lidsk‚ pr vo na svobodu
pýesvØdŸen¡ a vyjadýov n¡ v souladu s form ln¡m znØn¡m £)stavy a z kon… o s o b
u j ¡, a pýes odpor, çikany a represe (ostatnØ st le se zesiluj¡c¡ ( ze stany
st tn¡ moci na nØm t r v a j ¡ . MØn¡ se tak‚ "soci ln¡ struktura spoleŸenstv¡
Charty: mezi signat ýi a nepodepsanìmi (mnohdy velmi aktivn¡mi) stoupenci
Charty pýibìv dØln¡k… a mladìch lid¡ z okraje spoleŸnosti" , nen¡ divu,
§e hnØv st tn¡ moci se nyn¡ obrac¡ pýedevç¡m proti nim /Hrabal a Volf dostali
po týech letech vØzen¡!/ pro st tn¡ moc by bylo vìhodnØjç¡ udr§et Chartu mez¡ch
"elit ýsk‚ho" sna§en¡ hrstky zaprodanìch intelektu l… a politickìch
ztroskotanc…", jim§ se nikdy çpatnØ nevedlo a koneckonc… ani nevede, a t¡m
ji relativnØ £ŸinnØ izolovat od "çirokìch mas n roda".
Uzn n¡ tohoto
vìvoje charty ve spoleŸenstv¡ jejich signat ý… a stoupenc…, existuj¡c¡m
pýedevç¡m na principu aktivn¡ solidarity vçech se vçemi a ka§d‚ho s ka§dìm, bez
ohledu na politick‚ pýesvØdŸen¡ a soci ln¡ pozice, pr vØ tak jako uzn n¡m
faktu, §e v souŸasn‚ dobØ jsou v naç¡ zemi nejbezpr vnØjç¡ dØln¡ci a a§ na
hrstku vybranìch karierist… - mlad¡ lid‚ , pr vØ vstupuj¡c¡ do §ivota
spoleŸnosti, se na postaven¡ a odpovØdnosti "chartovn¡ch
intelektu l…" , zkuçenìch politik… a umØlc… nic nemØn¡, to jest nic je
neopravåuje k tich‚ rezignaci Ÿi opatrn‚mu "uhnut¡ z proudu". Nejsou
toti§ jen nositeli slavnìch jmen, jakìmisi "kmotry" Charty 77, nìbr§
- marn sl va - tak‚ jej¡mi zakladateli, Ÿi " prvn¡mi hybateli" a
jejich pý¡padn‚ ustoupen¡ do pozad¡ /aœ u§ pod z minkou strachu z
"radikalismu aktivn¡ mençiny", aœ u§ ve jm‚nu "pý¡çt¡ho kola
politickìch z pas…"), by mohlo bìti pociœov no jako star zn m
"zrada inteligence". V ChartØ pýece ani nyn¡ nejde o politickì z pas
nebo jeho pý¡pravu, jde o udr§en¡ a rozvinut¡ prostoru, kontinuitu
nezcizitelnìch lidskìch pr v a svobod v konkr‚tn¡m st tØ, tj o udr§en¡ a
rozvinut¡ pro z kladn¡ obŸanskou Ÿest a odvahu (anga§ovanost) v nØm§ se mohou
jednou odehr t pozitivn¡ spoleŸensk‚ zmØny ve smØru demokracie a skuteŸn‚
soci ln¡ spravedlnosti, ani§ by muselo doj¡t ke katastrofickìm otýes…m. Svìm
zp…sobem jde skuteŸnØ o udr§en¡ alespoå minim ln¡ho prostoru "lidsk‚ a
spoleŸensk‚ mravnosti", v§dyœ v¡me pý¡liç dobýe, §e n rod (jako lidsk‚
seskupen¡) kterì dopustil v nestateŸn‚m konfornismu, aby byl tot lnØ mravnØ
pon¡§en ve vçech s‚r ch a v ka§d‚m jednotlivci, reaguje v okam§iku vnØjç¡
politick‚ zmØny nen vistnou kýeŸ¡ a n sil¡m, kter‚ nikdy nezplodily mnoho
dobr‚ho. Je povzbudiv‚, §e pr vØ ve chv¡li, kdy se role mluvŸ¡ch Charty 77 uj¡maj¡
týi relativnØ mlad¡ a ve svØtØ" m lo zn m¡ signat ýi, vyj dýili oba
p…vodn¡ mluvŸ¡, dr. Jiý¡ H jek a V clav Havel spolu s pr vØ odstoupivç¡m
mluvŸ¡m dr. Ladislavem Hejd nkem, znovu ochotu ke konkr‚tn¡ spolupr ci
pýedevç¡m v ot zk ch koncepce dalç¡ existence a Ÿinnosti Charty. je n m vçem
velmi zapotýeb¡, aby i ostatn¡ vzdØlan¡ a zkuçen¡ chartist‚ a stoupenci Charty
ze vçech "politickìch kruh…" vØnovali tØmto ot zk m Ÿ st svìch £sil¡,
ani§ by pýitom zn silåovali" sv‚ politick‚ postoje nebo dokonce zrazovali
vlastn¡ politick‚ c¡le a opouçtØli pole ostrìch diskus¡. Solidarita takov‚ho
spoleŸenstv¡, v jak‚ se vyv¡j¡ Charta 77, nen¡ z rodu souruŸenstv¡ pý¡sluçn¡k…
politickìch stran nebo n bo§enskìch sekt, nìbr§ je z rodu soudru§stv¡ obŸan…,
kteý¡ v sobØ v okam§ic¡ch stoupaj¡c¡ho mocensk‚ho £tlaku a poni§ov n¡ objevili
lidskou d…stojnost a nezadatelnou svobodnost (jako jasnou mez, od n¡§ u§ nelze
j¡t "dol…", tedy jako povinnost v…Ÿi sobØ samìm ( a tuto lidskou
d…stojnost hledaj¡, ct¡ a bezvìhradnØ podporuj¡ u druhìch, ani§ t¡m vznik
vz jemn povinnost politickìch £stupk…, ideov‚ho sm¡ru Ÿi osobn¡ch sympati¡.
(¦e se pýitom ocitaj¡ v postaven¡ "nepý tel" st vaj¡c¡ st tn¡ moci je
sice z povahy t‚to moci nutn‚, pro nØ vçak nikoli prim rn¡ a jejich solidarita
jako "pron sledovanìch" je druhotn v…Ÿi jejich solidaritØ jako
"svobodnìch"./
Charta 77 m vçak (pýedevç¡m do budoucnosti) tak‚ sv…j politickì
vìznam: za pýedpokladu poctiv‚ £Ÿasti vçech " politickìch okruh…" a
n zorovìch skupin a jejich pýedstavitel… na §ivotØ (nejen na obŸasnìch
diskus¡ch) spoleŸenstv¡ Charty se m…§e st t skuteŸnou çkolou faktick‚ho, nejen
teoretick‚ho pluralismu, m…§e dokonce vyvinout z rodky mechanismu, kter‚ v
budoucnu napomohou "ducha i praxi" pluralismu udr§et, tj. zamezit, aby
opØt mocensky nezv¡tØzila jedin politick koncepce, ve svìch poŸ tc¡ch jakkoli
"dobr ", brzy vçak nutnØ a zatracenØ - totalitn¡.
2.
OznaŸujeme-li spoleŸenstv¡ signat ý… a stoupenc… Charty st le
ŸastØji souslov¡m "obŸansk iniciativa Charta 77" , je zapotýeb¡ pýesnØji
vymezit, co pod t¡mto n zvem rozum¡me Na Z padØ, ponejv¡ce snad v NSR, se pod
pojmem "obŸansk iniciativa" (Burgeriniziativa) ch pe pýev §nØ
jednor zov a vØtçinov protestn¡ akce, zamØýen proti konkr‚tn¡mu
spoleŸensk‚mu jevu Ÿi konkr‚tn¡mu aktu vl dy, monopolu, policie, tisku atd.
(napý. protestn¡ akce proti postaven¡ atomov‚ elektr rny v urŸit‚ lokalitØ,
proti pýist v n¡ nadzvukovìch letadel na bl¡zk‚m letiçti, proto zneu§¡v n¡
dØtsk‚ erotiky na tituln¡ch str nk ch Ÿasopis… apod.) Charta 77 nen¡ jednor zovìm
hnut¡m protestu, nen¡ protestn¡m hnut¡m v…bec, a jej¡ signat ýi pr vem odm¡taj¡
oznaŸen¡ disident (tj. ten, kdo je v trval‚m a absolutn¡m nesouhlasu, rozkolu s
danou spoleŸnosti a kdo v norm ln¡m svØtØ buÔ takovou spoleŸnost opust¡, nebo s
n¡ vede nesmiýitelnì z pas). Pokud Charta 77 protestuje a bohu§el st le ŸastØji
protestovat mus¡ - Ÿin¡ tak donucena st tn¡ moc¡, kter s Ÿestnìmi a
iniciativn¡mi obŸany zach z¡ jako se zloŸinci, kter anga§ovanost ve vØcech
obŸanskìch pr v nazìv podvracen¡m a trest ji tاkou diskriminac¡ a dokonce
vØzen¡m, hrubØ tak poçkozuj¡c nejen tyto obŸany, ale pýedevç¡m celou spoleŸnost
a jej¡ vìvoj.
Pod n zvem
obŸansk iniciativa Charta 77 tedy rozum¡me zýejmØ dlouhodob‚ , pozitivn¡ £sil¡
obŸan… o realizaci uz konØnìch obŸanskìch a lidskìch pr v a svobod v
re l-socialistick‚m ¬eskoslovensku konce sedmdes tìch let, £sil¡, jeho§
poŸ tkem a podnØtem (initio) se stalo prohl çen¡ Charty 77 z l.l. l979. Z pojmu
" obŸansk iniciativa" by mØlo d le vyplìvat, §e Charta 77 nen¡
uzavýenìm hnut¡m, v nØm§ se vyd vaj¡ Ÿlensk‚ legitimace, §e podpis pod Chartou
s m o sobØ jeçtØ mnoho neznamen (kromØ okam§it‚ho çikanov n¡, o kter‚ se hbitØ
postar St tn¡ bezpeŸnost (nen¡-li podlo§en trvalìm £sil¡m, §e Charta 77
nikterak nechce bìt "spasitelskìm n rodn¡m hnut¡m", pod jeho§ stýedu
se mus¡ vej¡t veçker‚ obŸansk‚ aktivity, nìbr§ sp¡çe pr vØ podnØtem,
poçœouchnut¡m (intio) k obŸansk‚ anga§ovanosti jako takov‚, pro ni§ nen¡
rozhoduj¡c¡ podpis pod prohl çen¡m, nanejvìç lze doufat, §e existence, Ÿinnost
a solidarita spoleŸenstv¡ Charty 77 mohou slou§it jako pý¡klad, §e i v
re l-socialismu se d §¡t lidsky, tj. ŸestnØ, svobodnØ, otevýenØ, aktivnØ,
jsme-li ochotni zaplatit relativnØ vysokou cenu vçemo§n‚ho materi ln¡ho a
fyzick‚ho postihu (ale copak za §ivot v konformitØ, ve l§i a v pon¡§en¡ se
neplat¡ mnohem tvrdç¡ mØnou, tj. samotnìm smyslem lidsk‚ho §ivota?).
Tato bytostn o t
e v ýe n o s t spoleŸenstv¡ Charty 77 z roveå vy§aduje pravì opak opatrn‚ho
taktizov n¡, s n¡m§ se nØkdy setk v me a je§ je snad motivov n obavou, aby
"Charta nepýekroŸila sv…j r mec", nepýivolala tak na sebe zdrcuj¡c¡
hnØv mocnìch a nevedly ke "zbyteŸnìm a pro vØtçinu n roda nepýijatelnìm
obØtem", nebo snad dokonce znemo§nila vØtçinu n roda nepýijatelnìm
obØtem", nebo snad dokonce znemo§nila vØtçinu n roda nepýijatelnìm
obØtem", nebo snad dokonce znemo§nila jakìsi "tichì" a nen padnì
pokrok ve struktur ch", vy§aduje jasn‚, pý¡m‚ a odv §n‚ myçlen¡ a kon n¡,
nekompromisn¡ trv n¡ na pr vu ka§d‚ho jednotlivce na lidskì d…stojnì, svobodnì
§ivot bez diskriminace, £tlaku a vykoýisœov n¡, a t¡m i napý. trv n¡ na pr vu
spoleŸnosti n rod… ¬eskoslovenska, abyse z takto plnopr vnìch obŸan… skl dal a
jimi ý¡dila sv…j bØh. Domn¡v m se, §e vlastn¡m zdrojem on‚ opatrnosti je
faleçnì vìklad " lidskìch a obŸanskìch pr v a svobod", jako by to
byla jak si pomØrnØ nevinn , obecnØ humanitn¡ oblast, nav¡c zaçt¡tØn t‚mØý
mysticky pýij¡manìm Z vØreŸnìm aktem helsinsk‚ konference, kterou lze bez
pý¡liç velk‚ho politick‚ho rizika u§¡vat jako platformy do doby, ne§ konstelace
sil ve svØtØ a ve st tØ umo§n¡ "dØlat politiku".
Je pravdou , §e Charta 77 nem , nechce a nem…§e "dØlat
politiku", nechce a nem…§e se na "dØl n¡ politiky" pýipravovat,
na druh‚ stranØ je týeba si uvØdomit, §e "lidsk a obŸansk pr va a
svobody" jsou "politik…m" ji§ svoj¡ podstatou: m smysl o nich
hovoýit, prosazovat je a naplåovat v§dy jen v urŸit‚ konkr‚tn¡ polis, souborem
"lidskìch a obŸanskìch pr v a svobod" nen¡ podle m‚ho n zoru
konstituov n obecnì vztah ŸlovØka ke spoleŸnosti, nìbr§ bytostnì vztah
konkr‚tn¡ch jednotlivc… ke konkr‚tn¡ spoleŸnosti k jejich spoleŸnosti a svØtu,
v nich§ §ij¡. (Druh Ÿ st tohoto vztahu, toti§ soubor "obŸanskìch
povinnost¡" v…Ÿi dan‚ spoleŸnosti mnohem jasnØji ukazuje, §e jde o vztah
konkr‚tn¡ch obŸan… ke konkr‚tn¡ spoleŸnosti (nechci se pouçtØt do hlubç¡ho
rozboru, k nØmu§ se ostatnØ ani nec¡t¡m kvalifikov na, chci t¡m jen vyj dýit
n zor, §e vØdom‚ £sil¡ o realizaci a dodr§ov n¡ z kladn¡ch lidskìch pr v a
svobod m a bude m¡t sv‚ m¡sto v ka§d‚ spoleŸnosti, §e je a bude podstatnou
souŸ st¡ politiky (spravov n¡ obce) a nikoli Ÿ¡msi mimo politiku, nad
politikou, nebo nam¡sto politiky.
Hovoý¡me-li o
bytostnØ otevýenosti spoleŸenstv¡ Charty 77, pak t¡m m m na mysli nejen duchovn¡
a fyzickou otevýenost v…Ÿi "ostatn¡" spoleŸnosti (na rozd¡l od
uzavýenosti ghetta ) , ale pr vØ tak‚ otevýenost v…Ÿi veçker‚mu spoleŸensk‚mu
dØn¡ naçeho Ÿasoprostoru. Neboœ Ÿasy se mØn¡ a mØn¡me se s nimi nejen my, ale i
spoleŸnost a svØt, v nich§ §ijeme . Rok l979 bude napý. u n s zýejmØ rokem
znaŸnìch hospod ýskìch obt¡§¡ (viz. palivo-energetick bilance) a budeme mo§n
muset ýeçit ot zku, zda pr vo na st vku patý¡ mezi "z kladn¡ lidsk a
obŸansk pr va". Jev¡ se mi tedy jako velmi potýebn‚, abychom obsah pojmu
(a jevu) "obŸansk iniciativa Charta 77" znovu potاkali a zv §ili,
abychom znovu nahl‚dli tak‚ zp…sob naç¡ zasazenosti v souŸasn‚m svØtØ a jeho
vìvoji, nezapom¡naj¡ce na krutou pravdu, §e svoboda je nedØliteln . Pýi vçech
tØchto £vah ch a ve vçech novìch aktivit ch, kter‚ z nich mohou vyplynout, vçak
nesm¡me zapom¡nat, §e p…jde o aktivitu jednotlivc… a skupin, k n¡§ se ostatn¡
signat ýi Charty mohou, ale nemus¡ pýipojit, kter‚ je k niŸemu n e z a va z u j
¡.
Proto§e podpis pod
Chartou 77, aœ u§ je dnes motivov n jakoukoli , je podpisem pod prohl çen¡
Charty 77, aœ u§ je dnes motivov n jakkoli, je podpisem pod prohl çen¡ Charty
77 z l.l.l977, j¡m§ se signat ýi pýihlaçuj¡ k "v…li jednotlivØ i spoleŸnØ
se zasazovat o respektov n¡ obŸanskìch a lidskìch pr v v naç¡ zemi i ve svØtØ,
tØch pr v, kter ŸlovØku pýizn vaj¡ oba uz konØn‚ mezin rodn¡ pakty, Z vØreŸnì
akt helsinsk‚ konference, Ÿetn‚ dalç¡ mezin rodn¡ dokumenty proti v lk m,
n sil¡ i duchovn¡mu £tisku a kter‚ souhrnØ vyjadýuje Vçeobecn deklarace
lidskìch pr v OSN". Toto je jedinì mor ln¡ a obŸanskì z vazek, kterì na
sebe vzali vçichni signat ýi Charty 77. Z roveå vçak pýipom¡n m, §e podnØtem ke
vzniku Charty 77, jak se prav¡ v t‚m§e prohl çen¡ z l.l. l977, byl pocit
spoluodpovØdnosti (za obecn‚ pomØry, a tedy i dodr§ov n¡ uz konØnìch pakt…,
viz. vìçe a odst. l prohl çen¡) v¡ra ve smysl obŸansk‚ anga§ovanosti a v…le k
n¡ a potýeba hledat jej¡ novì a £ŸinnØjç¡ vìraz" tento podnØt pova§uji za
aktu ln¡ i dnes a j¡m jsem tak‚ byla vedena pýi t‚to aktu ln¡, byœ zkratkovit‚
a neurovnan‚ £vaze.
10. £nora 1979