Vìzva ohro§enìm a upozornØn¡ st tn¡k…m
--------------------------------------
Od
zrozen¡ Charty 77 uplynulo celìch pØt let, pØt let nem la £strk…,
pron sledov n¡, utrpen¡. Pr…bØhem tØchto let pýibìvalo pýi potlaŸov n¡ mnohìch
signat ý… Charty 77 a mnohìch obŸan… na brutalitØ, i kdy§ vçechny kompetentn¡
org ny ¬SSR podepsaly a zav zaly se plnit literu a ducha Mezin rodn¡ho paktu o
obŸanskìch a politickìch pr vech a helsinsk‚ £mluvy, v nich§ jedna z
nejvìznamnØjç¡ch Ÿ st¡ je vØnov na lidskìm pr v…m. Vìmluvy na klauzule, kter‚
pýipouçtØj¡, §e jednotliv ustanoven¡ jsou omezov na platnìmi z kony toho
kter‚ho st tu, mohly bìt nanejvìç jen doŸasn‚, neboœ pý¡sluçnìmi podpisy se
z stupci naçeho st tu z roveå zav zali k tomu, §e dosavadn¡ z kony budou upraveny
tak, aby nebyly v rozporu s pýijatìmi £mluvami. Nadto tyto £mluvy zahrnuj¡ i
z vazek naplåovat literu a ducha £mluv a respektovat obŸansk a politick pr va
hned. I tento z vazek naçi z stupce podepsali a pý¡sluçn‚ st tn¡ org ny
schv lily. Vçechny signat ýsk‚ st ty vyjadýuj¡ i nad le odhodl n¡ pokraŸovat ve
sch…zk ch v helsinsk‚m duchu a kontrolovat plnØn¡ £mluv. Vyhìb n¡ se nØkterìm
Ÿ stem a preference - napý. zlehŸov n¡ Ÿ sti o lidskìch pr vech - akcentov n¡
ot zek m¡ru a odzbrojen¡ - je zpochybåov n¡ celku £mluv, vz jemn‚ d…vØry a
hodnovØrnosti vlastn¡ho podpisu. Nelze opomenout, §e m¡r m…§e bìt t‚§ m¡rem
hýbitova a klid dohledu. Avçak £mluvy svìm z mØrem m¡ý¡ k m¡ru a pokoji
lidsk‚ho spoleŸenstv¡ na zemi, kde respekt k ŸlovØku a vØcem nen¡ podmiåov n autokratickìm,
vojensko-politickìm garantov n¡m spoleŸensk‚ struktury pýi politick‚m
potlaŸov n¡ vçech nekonformn¡ch. V§dyœ z takov‚hoto prinicpu vyvstaly ve
týic tìch letech naçeho stolet¡ mnoh‚ diktatury, jejich§ odstranØn¡ st lo svØt
nem lo obØt¡.
Charta 77 zdvihla a zdvih sv…j hlas
proti vçem diskriminac¡m, kter‚ nejen§e pýi pýijet¡ vçech mezin rodn¡ch £mluv
pokraŸovaly, jako by se nic nezmØnilo, ale naopak zes¡lily. Mnoz¡ lid‚ na cel‚m
svØtØ pýipojili sv‚ hlasy proti poruçov n¡ tØchto £mluv. Jsem si vØdom, §e naçe
Ÿeskoslovensk‚ probl‚my jsou zlomkem probl‚m…, kter‚ tr p¡ celì svØt.
Nepova§ujeme se za centrum, k nØmu§ se mus¡ up¡rat pozornost svØta. I jinde
pýibylo na brutalitØ, a co do rozsahu - napý. v poŸtu posti§enìch lid¡ - daleko
v¡ce. Vçude z…st vaj¡ lid‚, kteý¡ nejsou zrovna tlustoko§ci, st t s hr…znìm
£§asem nad vçemi tØmito bezostyçnìmi n silnostmi, co jich posledn¡ doba st le
v¡ce plod¡.
Co
vlastnØ jsme, my, lid‚ dneçn¡ doby, chlub¡c¡ se prì vysokìm civilizaŸn¡m
stupnØm? Tak se v roce 1977 zeptal Ÿeskì filosof Jan PatoŸka kr tce pýedt¡m,
ne§ zemýel. A upozornil, §e jsme lidmi, §ij¡c¡mi v n ruŸ¡ jedn‚ mocn‚ instituce
- ve st tØ. Je to vçak v§dy jen laskav‚ ochraåuj¡c¡ objet¡ domova? Diagn¢za by
nespornØ znØla /existuje v §n choroba. M me namnoze co dØlat s nemocnìm
st tem, jeho "objet¡" je vlastnØ kýeŸovitìm sevýen¡m. St t je dnes
vìrobnou a z sob rnou sil, v nich§ se vçechno stalo prostýedkem, technikou
slou§¡c¡ tomuto st tu sam‚mu a tØm, kdo se se st tem identifikovali. Zd se, §e
vçude tam, kde choroba pýikroŸila k nejvyçç¡m stupå…m, , je bاnì obŸan proti
kýeŸi st tn¡ moci zcela bezbrannì. Prost¡ lid‚ c¡t¡, §e n Ø c o nen¡ v poý dku,
a §e t o nem…§e vz¡t dobrì konec, jestli§e se n Ø c o nezmØn¡. Avçak pýes sv…j
zdravì pohled rozpaŸitØ krŸ¡ rameny, jestli§e by mØli vyj dýit, jak a co mØnit,
c¡t¡ se bez jak‚koliv rozumn‚ çance k n pravØ - a obracej¡ nakonec veçker‚
£sil¡ k vØcem soukromìm, toti§ tam, kde se jim zd , §e jsou s to udr§et zdravì
chod vØc¡. Avçak i ve sv‚m nejsoukromØjç¡m soukrom¡ pociœuj¡ ohro§enost sv‚ho
intimn¡ho poý dku, tuç¡, §e jakkoliv zabezpeŸen soukrom izolace je vposledku
nejist , §e brut ln¡ vniknut¡ i do nejuzavýenØjç¡ch oblast¡ je kdykoliv mo§n‚.
VçeobecnØ se vçak v¡, §e § dnì spoleŸnost nem…§e fungovat bez
pýesvØdŸen¡, kter‚ neplyne z oŸek v n¡ vìhod, ale kter‚ se vztahuje k vØcem o b
e c n ì m , k mor lce. Mravn¡m nen¡ myçlen¡ £skoŸn‚ a pý¡le§itostn‚, mor lka
nikdy nebyla, nen¡ a nem…§e bìt prostýedeŸn - je Ÿ¡msi z sadnØ netechnickìm.
Obecnost Ÿin¡ mor lku instanc¡ ŸlovØku preordinovanou. Mor lka se ovçem v
nemocn‚m st tØ rozdrobila do pseudomor ln¡ Ÿ steŸnosti. Obnovu a z chranu
nem…§e tedy pýin‚st ochoýelì st t, neboœ je ze sv‚ podstaty st tem omezen‚ho
panovaŸn‚ho vegetov n¡.
PatoŸka formuloval svou odpovØÔ na vypjatou vìzvu aktu ln¡ situace - byl
v t‚ dobØ mluvŸ¡m pr vØ zrozen‚ho spoleŸenstv¡ Charta 77. Mnoz¡ to vçak v
souvislosti s onou situac¡ pochopili, §el pý¡liç situaŸnØ, jen jako pokus o
zd…vodnØn¡ £sil¡ "za lidsk pr va", toti§ jako vysloven¡ reklamace,
zdvi§en¡ n roku na to, naŸ m ŸlovØk pýece p r v o ! "Samozýejmost"
pr vn¡ho n roku posunula do pozad¡ akcent na lidskou zodpovØdnost, na p o v i n
n o s t ŸlovØka vzhledem k tomu, k Ÿemu je odpovØden a co rozhodnØ nen¡ urŸov no
libov…l¡ toho kter‚ho jedince Ÿi tØch nØkterìch lid¡ v urŸit‚, dokonce chorobn‚
situaci.
V
nemocn‚m st tØ le§¡ t‚mØý vçechno lidsk‚ jedn n¡ v oblasti "strachu a
zvìhodnØn¡". Co vçechno potom obŸan dØl proto, §e se boj¡ kýeŸovit‚
st tn¡ moci nebo §e chce od n¡ dos hnout vìhod - klidu, penØz, postaven¡,
popularity! ¦ijeme ve svØtØ ohro§en‚m touto chorobou. C¡t¡me a v¡me, §e svØt je
jeden, §e ka§d‚ barbarstv¡ kdekoliv na svØtØ je barbarstv¡m n s se tìkaj¡c¡m,
ka§dì mezin rodn¡ podvod je podvodem vçech, ka§dì teroristickì Ÿin je
terorizov n¡m vçech. Ka§d‚ stann‚ pr vo, byœ se vyd v jako ýeŸen¡ vnitýn¡ch
z le§itost¡ ka§d v lka, byœ sebelok lnØjç¡, se tìk vçech lid¡ na svØtØ.
A
tento svØt je rv n na kusy Ÿ steŸnìmi z jmy velkìch i malìch nemocnìch st t….
Jak‚ to potom jsou st ty, kter‚ preferuj¡ z jmy sv‚ nezdrav‚ moci nad zdrav¡m
veçkerenstva? A nejen to, oni preferuj¡ sebe i dovnitý proti svìm obŸan…m.
¦ijeme v dobØ, kdy ochoýelì st t se stal ne§ivìm, vçe pohlcuj¡c¡m strojem,
"apar tem". Z jednoho centra st tn¡ moci vych zej¡ chapadla - aœ u§ v
podobØ hrub‚ s¡ly vojensk‚ Ÿi policejn¡ nebo v podobØ nejrozliŸnØjç¡ch
prostýedk… psychoslogick‚ho n tlaku, l k n¡ ke konformitØ takto nemocnìch
st t…, kde vçechno mus¡ slou§it t‚§e obludØ. Lid‚ nesmØj¡ vØýit v nic jin‚ho,
ne§ co pýedkl d ofici lnØ schv len verze, jin v¡ra se zakazuje, jinovØrci se
pron sleduj¡ a potlaŸuj¡. V¡ra Ÿi spol‚h n¡ na existenci nØŸeho, co stoj¡ mimo
st t Ÿi dokonce nad st tem? PryŸ s t¡m, zniŸit, zavý¡t, umoýit! PryŸ s
nekonformn¡m umØn¡m! PryŸ s vØdou, kter neposluhuje! PryŸ se çkolstv¡m, kter‚
by nevychov valo st tn¡ oportunisty! PryŸ s odbory, kter‚ nejsou ochotni
slou§it jako pýevodn¡ p ka moci! PryŸ s v¡rou v nadst tn¡ autoritu! PryŸ s
Bohem!
a
hydra nemocn‚ho st tu odvrhuje dnes vçechny z brany. Nejen§e vyu§¡v vçech
propagaŸn¡ch prostýedk… a existenŸn¡ch postih…, aby je vyýadila z Ÿinnosti, ale
pro zastraçen¡ tØch nekonformn¡ch nebo ne zcela konformn¡ch pýikroŸila sama k
vylo§enØ teroristick‚mu stylu, nad n¡m§ z…st v hr…zou srdce st t: Bezd…vodnØ
nØkolikahodinov‚ surov‚ bit¡, pýepad n¡ vybranìch jednotlivc… /tØch
labilnØjç¡ch, osamocenìch/, pýiŸem§ /"nezn m¡" vin¡ci nejsou nikdy
vyp tr ni, çkrcen¡ ç lou, p len¡ cigaretou, noŸn¡ vniknut¡ do soukrom¡ spojen‚
napý¡klad s bezbrannou, n silnØ vysvleŸenou, sprostØ ohmat vanou a kopanou
§enou, ba podýez v n¡ v bytØ a fingov n¡ sebevra§dy Ÿi svr§en¡ do propasti s
tìm§ "vìsledkem" pýi zjiçœov n¡ okolnost¡/. A to u lid¡, u nich§ byla
sebevra§da vylouŸena nebo pýinejmenç¡m krajnØ nepravdØpodobn ! Hr…za tØchto
osamocenìch pý¡pad… pramen¡ z rafinovan‚ skrytosti, utajov n¡ a pop¡r n¡
takovìch z keýnìch prostýedk… moci proti bezbrannìm. Hr…za brut ln¡ho postupu
moci s odkrytou tv ý¡ p…sob¡ potom masovost pýi likvidaci: jde o tis¡ce "leg lnØ"
odsouzenìch, tìranìch a popravovanìch protivn¡k… - "nebezpeŸnìch
§ivl…". To nen¡ minulost façistickìch re§im…, to je pýece m ¡ r o v
souŸasnost v r…znìch st tech svØta. Je nepochopiteln‚, §e mnoz¡ dosud stateŸnØ
neoportunn¡ ztr cej¡ sami sebe? ¦e pokles vaj¡ a týeba opouçtØj¡, pokud v…bec
mohou, svou vlast? Mysl¡m si, §e ani reprezentanti ochoýel‚ho st tu nevol¡
hrub‚ n siln‚ prostýedky s nadçen¡m, se z libou, dobrovolnØ. To Ÿin¡ jen
psychopatiŸt¡ "v…dcov‚", pý¡padnØ psychopatiŸt¡ slouhov‚ st tn¡ho apar tu.
Jsem pýesvØdŸen, §e by daleko radØji pou§¡vali sm¡rnìch cest pýi vìkonu sv‚
vladaýsk‚ Ÿinnosti. Pr vØ tak si mysl¡m, §e by týeba r di vØnovali velk‚ st tn¡
prostýedky jinìm smØrem, ne§ je nut¡ situace nemocn‚ho st tu, §e jistØ se
nechtØj¡ dost vat do konfliktu s nikìm z vlastn¡ populace, ani se zem¡, kterou
spravuj¡ a kter doposud skìtala sv‚ dary naçim pýedk…m.Ano, nejen na lidech se
projevuje surov bezohlednost a necitlivost on‚ hydry: je bezohledn i k
pý¡rodØ. Exploatuje vçechny zdroje a pýitom niŸ¡ a rabuje Zemi, jen aby se
udr§ela, aby zachraåovala onu chorobnou existenci, svou zahraniŸnØ politickou i
vnitýnØ politickou pozici. ZemØ je ovçem velmi obranyschopn - odm¡tne sv‚ dary
a nab¡dne za nØ otr venì vzduch, otr venou vodu a otr ven‚ plody - pokud v…bec
jak‚.
Ka§d partikularita je dnes omylem, ba provinØn¡m. Ka§d Ÿ steŸnost je
neteŸnost¡ v…Ÿi ostatk…m svØta, je krokem proti svØtu, proti lidstvu. Severn¡
polokoule nesm¡ bìt lhostejn k ji§n¡, syt¡ nesm¡ bìt neteŸn¡ k hladovìm,
zajiçtØn¡ se nesm¡ obracet z dy k nezajiçtØnìm, prvn¡ a druhì svØt nesm¡
zanedb vat sv‚ho týet¡ho druha. Jen odanost vØcem obecnìm, to je vØcem mravn¡m,
je z chranou, je slu§bou budoucnosti. Teprve v obecenstv¡ veçkerenstva se lid‚
st vaj¡ obŸany spoleŸn‚ho svØta. A z…stanou jimi i v poklesc¡ch, pokud vyboŸen¡
z t‚to odpovØdnosti k celkov‚mu budou oznaŸov na §ita jako pokleslost.
Emancipace je vØc obt¡§n a vy§aduje setrval‚ho £sil¡ a odvahy. Obr tit se od
egoistick‚ho, d¡lŸ¡ho, ba antropocentrick‚ho - tedy od Ÿ steŸn‚ho k obecn‚mu, k
mravn¡mu, obr tit se nejen pragmatickìm prohl çen¡m, nìbr§ §itìm §ivotem, to je
povol n¡, j¡m§ ŸlovØka vol c e l ì svØt. Ne panovaŸnost, ale £cta k lidem,
vØcem, pý¡rodØ, k veçkerenstvu! Ne cynismus a skepse, ale nadØje a d…vØra ve smysluplnou
çanci svØta, v nØm§ je n m d no §¡t, kterì n m byl darov n k §ivotu Ÿi jinak
ýeŸeno, do nØho§ jsme byli obdaýeni §ivotem jako darem a £kolem.
Jak je patrno, je to politicky nespecifikovanì program, jaksi m lo
"politickì" v profesion ln¡m zabØhan‚m smyslu slova. Neskìt b zi pro
pod¡len¡ na politick‚m dØn¡ dnes obvykl‚ho zp…sobu - nejde toti§ o § dnì pod¡l,
o § dnou Ÿ st, nìbr§ spr vØ o celkovost, tedy o spoleŸnou odpovØdnost lid¡,
kteý¡ nahl‚dli, jak‚ ohro§en¡ plyne z dosavadn¡ho partikul rn¡ho mocensk‚ho
boje tØch st t…, kter‚ jsou zasa§eny m¡rovou chorobou.
Spisovatel Karel ¬apek kdysi napsal, §e m me mnoho spolk… a ironicky
dodal, §e by bylo asi zapotýeb¡ zalo§it spolek proti spolk…m. Byl by to asi
stejnì protimluv, kdyby se proti politik ýsk‚mu partikularismu mØla postavit
nov , dalç¡ partikularita, usiluj¡c¡ o mocensk‚ uplatnØn¡. Byœ sest vaj¡c¡ z
tØch, kteý¡ jsou proti partikularitØ a za obecn‚ a celkov‚. PodobnØ z…st v ve
stejn‚m kolotoŸi, kdo se chce obracet moc¡ proti moci. D…le§itou cestu toti§
maj¡ pýed sebou ti b e z m o c n ¡ , toti§ ti, kteý¡ nes zej¡ na ovl dnut¡ a
panstv¡ a mohou se vydat pouze v osobn¡m nasazen¡ riskantn¡mu ohro§en¡. Ovçem§e
vytv ýej¡ zvl çtn¡ komunitu, zalo§enou vçak pouze na tom, co bylo ji§ oznaŸeno
jako spoleŸenstv¡ otýesenìch. Jejich pouto je vnitýn¡, jejich zodpovØdnost je
pý¡m - k vØci i k lidem. Ka§dì je nezastupitelnØ s m s touto zodpovØdnosti a
teprve z t‚to samoty pod v ruku tØm, kdo jako on vzali sami do svìch rukou
odpovØdnost za vçechno, co vstupuje do jejich §ivotn¡ho horizontu.
Co
takov‚ neohro§en‚ vzet¡ odpovØdnosti do svìch rukou konkr‚tnØ znamen ? Velmi
prost‚ vØci: nepýihl¡§et neŸinnØ k ubli§ov n¡ a neobjektivn¡mu jedn n¡ kolem
sebe, nezav¡rat oŸi pýed nespravedlnostmi, naopak m¡t svØdom¡ se zbystýenou
pozornost¡ a bedlivØ vn¡mat bli§ç¡ i vzd lenØjç¡ pý¡pady £strk… a krutost¡, a
to nejv¡ce na tØch, kdo stoj¡ proti t‚ hydýe jen s holìma rukama. Lid‚-obŸan‚
si nesm¡ dovolit nesolidnØ a nesolid rnØ podl‚hat a podlehnout onomu jen
zd nlivØ rozumn‚mu krŸen¡ ramen nad vlastn¡ bezmocnost¡. Je obŸanskou
povinnost¡ nejen nebìt lhostejnì k tØm trampot m a utrpen¡, kter‚ n m okolnosti
takýka vnut¡ pýed n ç zrak, ale bìt velmi pozornì zejm‚na k tØm skuteŸnostem,
kter‚ by nemocnì st t chtØl navenek zakrìvat. Kdy§ pak nØkdy vyjdou takov‚
otýesn‚ skuteŸnosti najevo, nen¡ pro jednotlivce ani pro n rod omluvou byœ
pravdiv‚ prohl çen¡ "j nevØdØl, my nevØdØli" Je týeba bìt v dobØ,
kdy takov‚ nezodpovØdn‚ nevØdØn¡ skìt jistou m¡ru klidu, velmi s m pýed sebou
na pozoru, neboœ znamen sobeck‚ sebestýedn‚ pohodl¡. OdpovØdnost v…Ÿi
ubli§ovanìm bli§n¡m je prvn¡m pr vem a povinnost¡ obŸana v…Ÿi spoluobŸan…m.
Tato cesta nesm¡ bìt opuçtØna. Pr vØ otýesen¡ a ohro§en¡ nesm¡
zachraåovat sama sebe. Jejich vyd n¡ m dobrì smysl a jakkoliv se mohou
zbyteŸnØ c¡tit vysazeni jako naz¡ v trn¡ do anonymn¡ samoty, pýesto se na nich
po§aduje vytrv n¡, strpØn¡ pý¡koý¡ a bolestnìch n silnost¡ a nov neohro§enost
uprostýed ohro§ov n¡. Nejsou zbyteŸn¡, nejsou sami, na nich a z jejich osudu, n
e k l e s n o u - l i , vyr…st nadØje na obrat v dosavadn¡m sklonu svØtabØhu:
obrat od hr…z k pokoji, od cizot k domovu, od brutality k laskavosti, od l§i k
pravdØ, od zla k dobru.
Teprve ty organismy lidsk‚ho spoleŸenstv¡, ty st ty a jejich exponenti -
st tn¡ci - politikov‚ /polis obec. - obecenstv¡/ jsou nositeli z chrany a
pýipravovateli dobr‚ budoucnosti, kteý¡ nahl‚dnou Ÿi nahl¡§ej¡ onu zodpovØdnost
bezmocnìch a svou veýejnou Ÿinnost podle toho n hledu zamØý¡.
nahl‚dnout
mohou ovçem jen tehdy, jestli§e ohro§en¡ ve sv‚ zodpovØdnosti setrvaj¡.
Radim Palouç