Vìåatek z dopisu Frantiçka L¡zny, vØznØn‚ho v Praze-Ruzyni:
Mil Magdaleno,
velice srdeŸnØ v s zdrav¡m, je ji§ 5. nedØle velikonoŸn¡ a jak je
patrn‚ ze z hlav¡, st le jeçtØ pýebìv m s V mi ve stejn‚ pra§sk‚ Ÿtvrti.
Pýedpokl d m, §e to pro V s nebude nemil‚ pomyçlen¡, §e jaksi ot l¡m s
odjezdem. V § dn‚m pý¡padØ bychom nemØli m¡t d…vody k znepokojen¡, neboœ znovu
pýipom¡n m, §e v koneŸn‚m d…sledku je to Bo§¡ Prozýelelnost, kter s n mi hìbe
a kter tak‚ m skryt‚ posledn¡ a rozhoduj¡c¡ "triumfy" pro sv‚ vyvolen‚,
ke kterìm se dovoluji troufale hl sit jen kv…li Jeho z sluh m, nikoli mìm. Jak
jste snad ji§ vc¡tila z pýech zej¡c¡ch dopis… z RuzynØ, kter‚ V m doçly, m…§ete
bìt se mnou D nu vdØŸna za vçe, co mnØ zde pýipravil a j vcelku nikdy nechci
vØci usmØråovat pý¡liçnou aktivitou z m‚ strany, abych nepokazil to, co se m
st t a co se pro n s vçechny pýipravuje. VØý¡m, §e v m nebude zatاko, jako
bìval‚ chovankyni zdejç¡ch prostor…, si pýedstavit vçechna ta pozitiva spojen
s trestem (pros¡m, povçimnØte si paradoxu skryt‚ho s t¡mto vìhr…§nìm slovem!),
pýijmeme-li jej s N¡m. Ji§ tady a§ §asneme, jak se m¡j¡ se svìm k rnìm £Ÿinkem,
jak v tom selh v a jak uv d¡ v §ivot to, co bìv vØtçinou br no vçemi jako
pouh proklamace, Ÿi fixn¡ idea trestn¡ho z kona - pýevìchovu Ÿi n pravu toho,
kdo je odsouzen. Jsem si naprosto jist t¡m, §e vyjdu-li odsud, vyjdu
pýevychov n, neboœ hmatateln‚ d…kazy Jeho l sky pýetavuj¡ i ta nejm‚nØ vn¡mav
srdce, chtØj¡-li jen ona bìt s N¡m. Pro mne se mnoh‚ pý¡sliby d vaj¡ do pohyb…
znaŸ¡c¡ch §ivot jen d¡k m‚mu nynØjç¡mu naslouch n¡ tiçe plynouc¡ch dn¡ a
budu-li se venku nØkdy s nØkìm o nØŸem pý¡t natolik, §e v tom budou stopy
tvrdoç¡jnosti, bude to urŸitØ spojeno ne se spory o jasnØ horeŸnou Ÿinnost, o
vØci viditeln‚, budovan‚ domy z cihel, ty mne a§ k v çnivosti nevzruç¡. M‚
£sil¡ a a§ nevçedn¡ z jem budou smØýovat k vØcem protrpØnìm, spojenìm s tichìm
naslouch n¡m a nepýeruçenou kontinuitou vçech vØk…, Ÿas… a n rodnost¡, tak§e
budu n dhernØ nadŸasovì a z roveå solid rn¡ se vçemi, kteý¡ podobnìmi stezkami
proch zeli k t‚ jedineŸn‚ vizi sbratýen¡ vçech §ivìch v NØm. Vç¡m te si, jak je
tato m cesta vlastnØ nepoliticky politick , ani§ bych sestavoval nØjakì
manifest a je a§ divn‚, §e tak m lo lid¡ si uvØdomuje, §e jen srdce, kter‚ je
zap leno l skou, m…§e mØnit svØt. Hned vçak chci dodat, §e na vçechny pozitivn¡
zmØny, kter‚ se zde se mnou odehr vaj¡, nespornØ vdØŸ¡m vnØjç¡m okolnostem a
modlitb m v s vçech a pýedevç¡m Jeho l sce. Zcela samozýejmØ m te chuœ chytnou
se za ruce a spoleŸnØ s matkou Terezi¡ ý¡ci - Leœ s do something beautiful for
God (pojÔme uŸinit nØco kr sn‚ho pro Boha) neboœ srdce zasa§en l skou nem…§e
jinak! Ka§dì jinì krok by byl faleçnì a ani nem…§e vlastnØ nastat, proto§e
miluj¡c¡ smØýuje jedinØ k miluj¡c¡mu. Jsem v situaci, §e nast¡nØn‚ dobýe
vn¡m m, §e jsem se ocitl na 10 mØs¡c… v restaur torsk‚ d¡lnØ, kde ze mne
trpØlivØ neviditeln¡ umØlci sn¡maj¡ nespr vnØ nanesenou patinu, prach i çp¡nu a
unavenost materi lu a §e se mi dost v dosti trpØlivosti st t zat¡m na m¡stØ. Boj¡m
se vçak, abyste v tom nevidØli vychloub n¡, nebo nØco tomu podobn‚ho. P¡çi V m
to proto, abych ve v s rozptìlil i stopy pý¡padn‚ho strachu o mØ, tak‚ proto,
abych se s V mi podØlil o radost, kterou zde, v jinìch dimenz¡ch, tak Ÿasto
pociœuji. NechtØl bych v s tak‚ m st, a v…bec ji§ vyzìvat k bezduch‚mu
n sledov n¡, neboœ tato cesta nen¡ zdaleka snadn a lehk a ka§d‚ jej¡
zjednoduçov n¡, anebo vlastn¡ re§ie m…§e v‚st ke zcela odliçnìm vìsledk…m.
Pozoruji-li sv‚ okol¡, mohu napsat, §e m‚ pojet¡ je zde zcela vìjimeŸn‚ a pýece
bych byl neçœasten, kdyby mi nØkdo ýekl, §e nen¡ typicky kýesœansk‚, tj.
takov‚, jak‚ bylo a je shodn‚ s pojet¡m Vaç¡m pýed l‚ty zde, Ÿi souŸasnØ s
ostatn¡mi kýesœany kdekoliv nyn¡. ProstØ stoj¡m zcela za touto tradic¡, proto§e
je pro mne §iv a §iji z n¡ a s velikou £ctou a vdØŸnost¡ dØkuji tØm, kteý¡ ji
pýed n mi pýijali, nezpronevØýili za jid çskì groç, a n m, Ÿasto nech pavìm,
liknavìm, ji pýedali. Na z vØr t‚to m‚, ponØkud rozs hl‚ £vahy bych chtØl jen
dodat, §e k tØmto pohled…m ovçem nelze doj¡t bez vnitýn¡ ochoty pro ni pýin çet
obØœ, tak§e by spr vnØ ch pan askeze mØla bìt nezbytnìm doprovodem formov n¡
ka§d‚ho z n s. ZmØkŸilost je jasnìm projevem slab‚ho ducha neschopn‚ho boje,
ten mus¡ ustoupit.