Dokument Charty 77 . 22/82 (K uvn 178 v sl. prvn praxi)

 

Federlnmu shromdn SSR

Nejvmu soudu SSR

M.Lanovi, mstopedsedovi vldy SSR

K.Hhrzzovi, editeli sekretaritu pro vci crkevn pi pedsednictvu vldy SSR

 

     Charta 77 vydala dne 10. bezna 1982 jako svj dokument . 11/82 protest proti poruovn zkon v oblasti nboenskho ivota. Od t doby projednaly sl. soudy dal ppady (nap. 30.3.1982 ppad Radima Hlonky, 7.4.1982 ppad Josefa Brty a Ladislava Trojana) pi nich postupovaly opt podle takov interpretace 10 zkona . 218/1949 Sb. (tkajcho se hospodskho dozoru sttu nad crkvemi), kter umonila pouit 178 trestnho zkona. Tato interpretace je v rozporu s eskoslovenskou stavou a jinmi platnmi eskoslovenskmi zkony. Mluv Charty 77 obdreli rozbor ustanoven jpslunch zkonnch norem a jejich realizace v SSR a postupuj ho kompetentnm orgnm. Doufaj, e myln interpretace bude nahrazena takovou, kter odpovd duchu pslunch zkonnch pedloh a - to pedevm - kter nen v pmm protikladu k mnoha dalm pijatm zkonnm ustanovenm, platnm v SSR a tkajcm se svobody pesvden, vyzznn a vry.

 

V Praze dne 8.7.1982

 

Radim Palou Anna Marvanov Ladislav Lis

mluv Charty 77 mluv Charty 77 mluv Charty 77

 

O tzv. maen dozoru nad cirkvami

 

     Ustanovenie 178 tr.zk. postihuje tzv. marenie dozoru nad cirkvami a nboenskmi spolonosami. Hroz trestom odatia slobody a na dva roky tomu, kto v mysle mari alebo saovat vkon ttnho dozoru nad cirkvami alebo nboenskmi spolonosami poru ustanovenie zkona o hospodrskom zabezpeen cirkvi a nboenskch spolonost. Samotn 178 teda bliie nevymedzuje protiprvne sprvanie sa pchatela tohoto tr. inu, ale odkazuje na al zkon a to zk. . 218/49 Zb. o hospodrskom zabezpeen cirkv a nb. spolonost, a vykonvacie vyhlky. Tento zkon je vchodiskom a klom k prvnemu postihu cirkv a veriacich u viac ne 30 rokov. Problematika 178 tr. zk. je vlastne problematikou zkona 218/49 Zb.

     Veavravn je rok vydania zkona - 1949 - ke v eskoslovensku poas "prvnickej dvojronice" sa prebudovval cel prvn systm na stalinskch zkladoch. Naproti tomu zahmlievajce je oznaenie zkona - o hospodrskom zabezpeen cirkv a nb. spolonost ttom. V 30. ronej praxi zkona hospodrsk zabezpeenie predstavovalo plat duchovnm vo vke 800-1.520 Ks brutto mesane (mierne zven a v roku 1981) a prspevek ttu na )drbu kostola najma ak se duchovn, posobiaci v uritej farnosti angaoval v ttom podporovanej politickej organizcii kazov. Podstatou zkona bolo pln podriadenie vetkej innosti cirkv ttnemu dozoru.

     V 7 ods. 1 zkona sa uvdza, e vkon duchovenskej a pod. innosti v cirkvch a nboenskch spolonostiach sa viae na ttny shlas. Toto abstraktn vymedzenie sa v priebehu rokov internmi, uverejnenmi alebo aj neuverejnenmi smernicami neustle rozirovalo vznamove aj osobne. Dne si polcia (ale aj sdy) vykladaj) ustanovenie tak, e zahruje kad teistick komunikciu medzi dvoma a viacermi osobami.

     Okruh monch obvinench sa taktie rozril. Zo znenia 7 ods. 1 zk. 218/49 Zb. a 16 ods. 1 vykonvacej vyhlky . 219/49 Zb. by vyplvalo, e ttny shlas potrebuj len duchovn. Oficilny komentr k tr. zkonu vak vyloil znenie zkona tak, e ttny shlas na duchovensk a pod. innos potrebuj aj in osoby, laici, nie iba duchovn. Tento rozren vklad zkona potom zahruje naozaj vetko a dv Bezpenosti dostatone irok rmec na trestn sthane. Konkrtne pripady z poslednho obdobia ilustruj mnohorakos vkladu pojmu "duchovensk innos", ako ho aplikuje Bezpeno a sdy.

     V tr. veci Josef Admek a spol. vzniesla tB Brno v r. 1979 obvinenie proti niektorm obvinenm pre marenie dozoru nad cirkvami a nb. spolonostmi na skutkovom zklade, e rozirovali literatru s nboenskm obsahom medzi svojimi znmmi. V r. 1980 Okresn sd v Rimavskej Sobote uzznal vinu obalovanch Luubudu a Kesegovej podla 178 tr. zk. z dovodu, e sa na skromnej chate spolone modlili v skupine asi 8 osob a pedtali si ryvek z biblie. V r. 1981 Obvodn sd Bratislava 2 odsdil Gntera Mateja Rompfa pre ten ist paragraf, pretoe skupine 8-12 ronch iakov preietal diapozitvy s nboenskou tematikou apred spolonm jedlom sa v ich prtomnosti preehnal. V r. 1981 Okresn prokurtor v Liberci vzniesol obalobu pre tr. in podla 178 na Josefa Brtu okrem inho - pre skromn vyuovanie teologie.

     stava, zkony a vyhlky, uverejnen v radnch zbierkch nies jedinmi radnmi textami, upravujcimi u ns nboensk problematiku. Cirkevn rady na vetkch stupoch ttnej sprvy vydvaj vo svojej kompetencii rozne cyklostilovan, ale neuverejnen smernice, ktormi akoe podrobnejie rozpracvaj uustanovenia cirkevnych zkonov. V skutonosti smernicami alej obmedzuj monos cirkevnho posobenia podla momentlne dosiahnutho stup politickho tlaku na cirkvi a veriacich. Na republikovch rovniach s t.. takmi smernicami Metodick pokyny Ministerstva kultry SSR z 28.1.1970 a Smrnice Ministerstva kultury SR s. 12768/1970 ako aj z 30.6.1975. Podla nich sa udelen ttny shlas vzahuje zemne iba na vkon bohosluieb v kostole, v ktorom duchon vykonv duchovn sprvu a keby chcel duchovn vykona bohoslubu trebrs aj skromne na svojom byte, potrebuje na to dal ttn shlas. Na udelenie ttneho shlasu niet pravneho nroku a zle vlune na lubovoli cirkevnho tajomnka i shlas udel alebo nie. V tr. veci Jozef Labuda a spol. sd vypoul ako svedka aj cirk. tajomnka pre okres Rimavsk Sobota. Sd mu poloil otzku, na zklade eho rozhoduje v konktrtnych prpadoch o udelen i neudelen ttneho shlasu. Tajomnk odpovedal, e na zklade vlastnho uvenia. Na aliu otzku tajomnk odpovedal, e aj keby obalovan boli poiadali o udelenie ttneho shlasu na vykonanie pobonosti na chate, shlas by im nebol udelel. V tr. spise proti Gabrielovi Povalovi na Okresnom sde v iline pre ten ist paragraf je zaloen spis Sekretaritu pre veci cirkevn MK SSR, v ktorom Sekretarit oznamuje vyetrovaciemu orgnu, e by nebol udelil ttny shlas na prjmanie osob do tzv. III. rdu karmelitnov, aj keby o udelenie shlasu bol poiadan.

     Prvny poriadok ttu tvor pyramdu. Na jej vrchole je stava, ktor zakotvuje zkladn zsady celho zkonodarstva. Pod stavou s zkony, pod zkonmi vldne nariadenia, pod nimi nariadenia jednotlivch ministerstiev a v konenom dosledku s stavou.

     stavna zsada nboenskej slobody premietnut do nich prvnych noriem a skutonho ivota 80-tych rokov v eskoslovensku vyzer nasledovne:

     l. 32 stavy hovor: "Sloboda vyznania je zaruuen. Kad moe prevdzat nboensk kony, ak to nie je v rozpore se zkonom."

     7 ods. 1 zk.. 218/49 Zb. hovor, e duchovensk a pod. innos v cirkvch a nb. spolonostiach mono vykonva len se shlasom ttu.

     16 ods. 1 vl.nar.. 219/49 Zb. u roziruje poiadavku ttneho shlasu na skkovek duchovensk innos (teda nie iba v cirkvch a nb. spolonostiach).

     Smernice ministerstiev kultry uveden ttny shlas zuuj iba na jeden kostol.

     Crkevn tajomnk, alebo sekretarit, majci vlun prvomoc na udelenie alebo neudelenie shlasu, ak je o to poiadan, shlas pripadne neudel.

     Rovnako kurizny je aj oficily vklad zkona 218/49 Zb. ohladom mnskch rdov. V 14 zkona sa uvdzza, e sa zruuj dovtedajiepredpisy, upravujce prvne postavenie crkv a nboenskch spolonost. tt si toto ustanovenie vykld tak, e nm boli zruen musk rehole (nevedno preo prve musk a nie ensk). Takto vklad okrem o politick moc nemono oprie o ni in. Poda veobecnej prvnej terie v prve plat zsada, "dovolen je vetko, o nie je zakzan" (Viktor Knapp: Filosofick problm socialistickho prva), Praha 1967, str. 248 a n.). Ak zkon 218/49 Zb. zruil predchazajce predpisy o rdoch, nov nevytvoril. To znamen, e niet prvnej normy, ktor b zzakazovala existenciu rehol a tieto by mali by preto dovolen, samozrejme bez nroku na hospodrske zabezpeenie zo strany ttu. Pravdepodobne z takejto vahy vychdzala. Generlna prorkuratura SSR v r. 1968, ke na dopyt neiktorch predstavench mnskch rdov psomne oznmila, e rehole neboli vahy zruen iadnym prvnym predpisom a mou vo svojej innosti pokraovat, resp. ju obnovi. Od r. 1968 nevyiel k tejto otzke iadny nov predpis a pedsa ttn orgny - vratane generlnej prokuratury - teraz znovu tvrdia, e musk rdy s zruen a akkolvek aktivita v svislosti s rdmi je marenm dozoru nad cirkvami. Na iluustrciu tohoto prvneho nzoru v r. 1981 Okresn sd v iline odsdil Gabriela Povalu, pretoe mal zskva rozne osoby pre vstup do tzv. III. rdu karmelitnov, ktero ani poda cirkevnho prva nie je rekolou.

     ensk rehole tt trp v stavoch socilej starostlivosti a v niektorch nemocniciach. Zcadne nedostvaj ttny shlas na leglne prjmanie novch leniek a iba vyjimone dostan shlas na nadobudnutie vaieho osobnho majetku. tt tvrd, e rdov sestry potrebuj ttny shlas aj na nadobudnutie napr. rodinnho domu, ktor by si chceli kupi z vlastnch osobnch prostriedkov. Tto interpretcia prakticky aj teoreticky obmezuje ich obianskoprvnu sposobilos a tm aj stavou zapezpeeni rovnos pred zkonom. Z tohoto hladiska bolo Raksko za vldy cisra Frantika I. pokrokovejjm ttom ne socialistick eskoslovensko. Za jeho vldy vyiel Veobecn obiansky zkonnk z r. 1811, ktor zakotvil veobecn obianskoprvn sposobilos dospelch osob. Osobitnou kapitolou negcie prva je udelovanie a najma odnmanie ttnho shlasu na vkon duchovenskej innosti duchovnm.

     Podla 1 ods. 1 vyhl.. 219/49 Zb. duchovn s zamestnancami cirkvi. Pastoran innosti im tt vyplca plat. Ak sa pozerme na vec z laiskho pohladu ttu, na vykone pastoranej innosti maj duchovn prinajmenom dvojk prvom chrnen zujem - realizuj nm svoje prvo na prcu a poberaj jeho prostrednctvom finann prostriedky na svoje ivobytie. Odatie ttnho shlasu znamen pre duchovnho postih v oboch uvedench zujmoch. Ke ttny orgn rozhoduje o prpadnom odat ttnho shlasu, mal by sa preto riadit zkonom . 71/67 Zb. o sprvnom konan. O odat shlasu by mal rozhodn rozhodnutm ( 64), ktor by muselo obsahovat vrek, skutkov a prvne odovodnenie a pouenie o dovoln. astnkom takho konanie by bol duchovn, ktormu sa m shlas odobra ( 14 ods. 1( aj prislun biskupsk rad a obaja by mali prvo sa odvola proti rozhodnutiu. Ak by sprvny orgn odvolaniu vslovne neodal inok, odvolanie by odkladalo odatie shlasu.

     Nrodn vbory (presnejie: cirkevn tajomnci a sekretarity) zavedli prax, e odatie suhlasu iba oznamuj biskupskmu radu ako hotov fakt, bez skutkovho odovodnenia a bez monosti odvolanie sa. Prieklep oznmenia biskupskmu radu zasielaj ako obyajn listov zsielku na vedomie dotynmu duchovnmu, taktie bez vslovnej monosti odvola sa. Aj keby sa tak zsielka stratila na pot, ttny apart povauje suhlas dotynmu duchovnmu za odat.

     V r. 1981 rm. kat. kaz Josef Kordk po takomto odat ttnho shlasu vykonal niekolko bohosluieb ekajc na oznamenie o odat ttneho shlasu od svojho zamestnvatela, cirkvi, reprezentovanej biskupskm radom. Okresn sd v Lounech ho za to odsdil na trest odatia slobody pre marenie dozoru nad cirkvami.

     V nvaznosti na cirkevn zkony sa vtvoril systm cirkevnzch tajomnkov na nrodnch vboroch od vach miest a po kraje a ministerstva kultry. Ich prvomoc voi cirkvi je takmer neobmedzen, protoe zkon alebo jeho oficilny vklad prakticky vetky rozhodnutia v crkevnej oblasti ponechva na ich uvenie. Ich prvomoc dajne prevyuje len ich korupos, o ktorej sa rozprvaj legendy. Svoj innos zrejme chpu ako as oficilnej ttnej politiky "postupne oslobodzovat stle ir okruh ud od vplyvu nboenskch predstv."

     Proklamovan demokratinost a spojenie s udom nho ttnho apartu by sa mala projavit v tejto afre tak, e by veriaci obania mali ma slovo pri obsadzovan funkci cirkevnch tajomnkov. Pre zaiatok by to slovo mohli vyslovovat moci aj hierarchie jednotlivch cirkv a ttom podporovan cirkevn organizacie. Zatial je skutenos tak, e najmen vplyv na obsadzovanie tchto funkci maj veriaci, a naopak, naajvaiu ancu na prijatie do funkcie maj uchdzai, ktor dostatone nahlas prejavili svoj ateizmus.

     Marenie dozoru nad cirkvami koncipuje trestn zkon, ako mysln tr. in. Znamen to tolko, e ho moe spcha iba pachatel, ktor vie, e moe spcha tento trestn in a zrove ho chce spcha ( 4 tr.zk.). Vzhladom na odkazovac charakter 178 tr. z. iba ten moe spcha tento tr. in, kto pozn zkon 218/49 Zb. a vykonvacie vyhlky. Takch ud by nebolo v republike mnoho, ve zkon m viac ne 30 rokov a niektor vykonvacie smernice s vydan iba interne pre cirkevnch tajomnkov. Naviac, prklad stanovisk generlnej prokurtury ve veci mnskch rehol ukazuje, e ten ist zkon si mou aj prvnci vyklada priam protikladn. Ako potom mono oakavat poznanie cirkevnch zkonov od prostch obanov, nikdy sa nezaoberajcich prvom. Poda striktnho znenia zkona sd by mohol odsdit iba toho, u koho sa doke, e napr. vedel, e na skupinov modlitbu a na predtanie ryvku z biblie na skromnej chate potrebuje shlas okresnho cirkevnho tajomnka a modl sa a t zz biblie tie bez takho shlasu. Aj keby sa modlenie a itanie z biblie (objekvna strnka skutkovej podstaty tr. inu) preukzalo, ale by sa nepreukzalo, e obvinn vedel, e bez ttnho shlasu je to zakzan (subjektvna strnka), mal by ho sd oslobodi. Za posledn desatroie vak nie je znmy prpad, aby sd oslobodil obalovanho z marenia dozoru pre nedostatek subjektvnej strnky, noci se niektor brnili aj poukazom na tto okolnos.

     Nov kapitola v prvnej prave nboenskch prv obanov nastala ratifikciou Medzinrodnch paktov o udskch prvach. Veriaci obania mohli ratifikaciu privta s ndejou, prinajmenom na obohatenie svojej prva na slobodu nboenskho presvedenia. Prva, o ktorom aj Marx napsal: "Privilgium viery je veobecn udsk prvo" (Marx-Engels: Spisy, zv. 1, Praha 1957, str. 387).

     Urit skepsu v svislosti s ratifikciou Paktov vyvolvala okrem mnohch inch okolnos, e v oficilnej dennej aj odbornej publicistike sa objavili lnky, poda ktorch ratifikcia Paktov neznamen iadny kvalitativn predel v sl. prvnom poriadku, petoe prvne aj fakticky s u vetky prva obsiahnut v Paktoch, v eskoslovensku zabezpeen.

     Po niekolkch rokov od ratifikcie sa ukazuje, e to naozzaj iadny predel nebol, pretoe viacer prva, obsiahnut v Paktoch, sa nadalej nedodriavaj, medzi nimi prvo na nboenskou slobodu. Pakty vak otvaraj monos zaujmavej prvnej argumentvie najma v trestnch sthaniach pre marenie dozoru. Dokonca tak zaujmavej, e sdy ju ani nevyvracaj, ale ju radej predchdzaj mlanm, v rozpore s 125 tr.por. ukladajcim sdu uviest v odovodnen rozsudku, ako sa vyrovnal s obhajobou obalovanho.

     Pakty s uverejnen v Zbierke zkonov pod . 120/1976. Nboensk slobodu kvalifikovan sposobom vymedzuje a zabezpeuje l. 18 Paktu o obianskch a politickch prvch. Uvdza sa v om, e kad m prvo na slobodu myslenia, svedomia a nboenstva. Toto prvo zahrnuje prvo na slobodu prejavovat svoje nboenstvo alebo vieru sm alebo spolone s inmi, verejne alebo skromne, vykonvanm nboenskch konov, bohoslubou, zachovavanm obradov a vyuovnm. Tto formulcia zahrnuje vetky nboensk kony, ktor v nach podmienkch prichadzaj do vahy u veriacich obanov. Najma zhrnuje vetku innost obalovanch v roznych tr. inosch a konaniach uskuutonench po ratifikcii Paktov, za ktor ich sdy odsdili poda 178 tr. z. Formulcia l. 18 ods. 1 je nepodmienen, nevyaduje splnenie iadnej dalej podmienky pre vkon prv v lnku uvedench. Nevyaduje teda udelenie osobitho ttnho shlasu pre ich vkon.

     Ak vychdzame z poiadavky bezrozpornosti prvneho poriadku ttu, vyvstane otzka, ako mono navzajom zladit zkon 218/49 Zb. a vykonvacie predpisy, vyadujce ttny shlas na vkon nboenskch konov, s Paktom o obianskych a politickch prvech, ktor ttn shlas na ich vkon nevyaduje. Oba boli uverejnen v Zbierke zkonov a oba nadalej platia.

     Najprirodzenejjm rieenm, kter by zrove najlepie zodpovedalo poiadavke prvnej istoty, by bol postup, na ktot sa republika zaviazala v l. 2 ods. 2 Paktu - slade so svojm zkonodrnm postupom uskutonit zmeny v prvnom poriadku tak, aby slobody obsiahnut v Pakte boli plne prvne zabezpeen. To by znamenalo zrui zkon 218/49 Zb. a vykonavacie predpisy alebo ich aspo novelizovat tak, e sa z nich odstani poiadavka ttnho shlasu na vkon nboenskch konov uvedench v Pakte.

     Avak aj pri trvajcej platnosti zk. 218/49 Zb. mono njs logicky vklad, ako-tak priputajci jeho sben innost s Paktom Poda tohoto vkladu samotn podpis Paktu vldou SSR treba povaova za generlny ttny shlas na vkon vetkch nboenskch prv, uvedench v Pakte, jednotlivo u nie je poterbn shlas vyadovat. Jednotlivo by sa vyadoval a udeloval shlas iba v prpadoch, kedy bkon prv zko svis s ich hospodrskym zabezpenm, t.j. prakticky pri ustanovovn duchovnch do ttom platenej pastoranej innosti. V tchto prpadoch by bolo poiadavka osobitho ttnho shlasu prvne zluiteln s Paktom. Vo vetkch ostatnch prpadoch mou veriaci vykonvat nboensk kony volne.

     Osobitn zmienku vyaduje ustanovenie lnku 18 ods. 3 Paktu. Toto ustanovenie uvdza podmienky, za kterch mono vkon prv, uvedench v prvom odseku obmedzi. Inmi slovami -- vkon prv je nepodmienen, obmedzenei prv je podmienen.

     l. 18 ods. 3 uuvdza dve podmienky pre obmedzenie prv: obmedzenie vyaduje zkon a je to potrebn pre zachovanie verejnho poriadku, bezpenosti, zdravia, morlky alebo zkladnch prv a slobod inch. Obe podpodmienky s spojen zluovacou spojkou "a", preto musia by splnen kumulatvne, sasne, aby nastala monos obmedzenia prv (Vikrot Knapp: Zvltn logick argumenty v tvorbe prva, Prvnk . 10/1979, str. 918). Obe podpodmienky vo svojom shrne vytvraj podmienku obmedzenie prv.

     Ak by saza prv podpodmienku povaoval zkon 218/49 Zb. a vykonvacie predpisy, druh podpodmienka by bola splnen len vtedy, ak by spravanie sa osob pri vkone nboenskch prv poda l. 18 ods. 1 ruilo alternativne verejn poriadok, bezpenos, zdravie alebo morlku alebo zkladn prva a slobody inch. ako si predstavit, e by za normlnych okolnost v nach podmienkch k nieomu takmu mohlo dojs.

     Avak ani zk. 218/49 Zb. a vykonavacie predpisy nemono dost dobre povaova za splnenie prvej podpodmienky. l. 5 ods. 1 Paktu toti zakazuje lenskm ttom Paktu uskuteovat prvne akty zzameran na obmezenie prv, uznanch Paktom, pod rmec dan Paktom.

     Z druhej podpodmienky azda zvadza k nesprvnmu vkladu pojem verejn poriadok. Verejn poriadok v zmysle medzinrodnho prva (Pakt je sasou medzinrodnho prva) nezahruje vetky prvne normy vntrottnho prvnho poriadkuu, ale len zkladn zsady vntrottnho prvnho poriadkuu. Medzinrodn prvo neochrauje vetky kogentn ustanovenia vntrottnho prvneho poriadkuu. (Zdenk Kuera: Mezinrodn prvo soukrom, Praha 1975, str. 88). Medzi zkladn zsady nho prvnho poriadku patr napr. zsada vedcej lohy KS, demokratickho centralizmu, monogamneho manelstva apod. Pojem verejn poriadok v naom prve vymedzuje 36 zk.. 97/1963 Zb. tak, e s to zsady spoloenskho a ttnho zriadenia SSR a jej prvnho poriadku, na ktorch je potrebn bez vhrady trvat.

     Nie je preto poruuenm verejnho poriadku v zmysle l. 18 ods. 3 Paktu - ani splnenm podmienky pre monost obmedzenia nboenskch prv - ak si oban nevyiada ttny shlas pre ich vkon, moci to vyaduje zk. 218/49 Zb. a vykonvacie predpisy.

     Opan vklad pojmu verejn poriadok by bol z hladiska l. 18 ods. 3 Paktu logicky neprpustn aj v tom, e by druh podpodmienku (poruenie verejnho poriadku) odvodzoval z prvej podpodmienky (zk. 218/49 Zb. a vykonvacie predpisy) a tm by obe podpodmienky redukoval na jednu, km l. 18 ods. 3 vyaduje existenciu dvoch samostatnch podpodmienok.

     Ak by sa l. 18 Paktu takto dosledne aplikoval, 179 by sa mohol z trestnho zkona vypustit, pretoe by se prakticky nedalo spchat tr. in marenia dozoru nad cirkvami. 178 vak v trestnom zkone zostv, Bezpeno podla neho stha a sdy odsuzuj. Zoivoi existujcej sdnej a policajnej praxi s uvahy uveden vyie iba akademickm cvienm, pretoe sdy a Bezzpenost nane nedbaj. Podla 178 sa judikuj politick rozsudky. Proti nim pomoe iba politick tlak obanov. Najskor za dodriavanie existujceho prva, potom za zruenie samotnch zkonov, ktor slia ako pltik pre terajie rozsudky. A nakoniec za prijatie lepch zkonov.