zpět
Po prvních pokusech o vznik počítačových skladeb v první polovině 50. let, které měly v podstatě jen instruktivní charakter, dochází v 60. létech nejen ve světě, ale i u nás, ke spolupráci hudebních skladatelů s programátory na vytváření umělecky závažných skladeb s pomocí samočinného počítače. Program "CCOMP" pro počítačovou hudební kompozici může sloužit jak soudobým profesionálním i amatérským skladatelům, tak i výuce studentů skladby, kteří jsou dobře obeznámeni se základy tradiční skladatelské tvorby.
V oblasti umělé inteligence mohou být kompoziční programy velkým přínosem zejména pro výzkum myšlení pomocí modelování činnosti lidského mozku. Děje se tak především formou použití náhodných postupů, jejich skladatelem i počítačem omezeným použitím a přetvářením do oblasti tvůrčí umělecké práce. Je téměř ideální, když má skladatel možnost, ověřit si poslechem vytvořenou skladbu ještě před tím, než dojde k notačnímu zápisu. K tomu slouží vícehlasý zvukový výstup s použitím zvukové karty počítače nebo syntetizéru pomocí systému "MIDI" (Musical Instrument Digital Interface), samozřejmě s potřebnou úpravou. Při této formě spolupráce počítač na skladatele příznivě působí jako zdroj inspirace při přímém interaktivním kontaktu. Skladatel má tedy možnost v různých fázích vývoje skladby vstupovat do jejího komponování, konkretizovat svoje představy a nadále s počítačem spolupracovat. Představy o skladbě může skladatel charakterizovat ve spojení s jinými uměleckými směry a s novými postupy v oblasti nahrávací techniky. Skladatel si tak z počítače vytváří nový kompoziční nástroj s mnohem širším záběrem. Navíc se mu počítač stává spolupracovníkem při naplňování představ o částech skladby, které si předdefinoval, svými výsledky ho inspiruje k další tvůrčí práci a odhaluje mu tak nezakódované vnitřní představy o celém díle.
Tak jako počítač člověka nikdy nenahradí ve vědecké činnosti, nenahradí ho ani v umělecké tvorbě. Pro skladatele bude vždy vítaným pomocníkem, urychlujícím realizaci jeho myšlenek a nápadů a vykonávajícím často nepříjemnou, netvůrčí a opakující se rutinní práci.
Univerzální program pro kompozici soudobých vážných skladeb, doplněný programy pro automatický notační zápis s následným tiskem v tradičním notovém záznamu, byl záměrně vytvořen pro širší uplatnění v tvorbě různě stylově zaměřených skladatelů. Dokumentuje tak široké možnosti užití počítače v umělecké tvorbě dokonce tak specifické, jako je kompoziční činnost.
Při vzniku a úpravách programu byla postupně dána určitá omezení v kompoziční práci tak, jak se v podstatě děje v tvorbě skladatele soudobé vážné hudby. Jde především o vyloučení klasického pojetí harmonie ve formě vzniku a spojování akordů, klasicky chápané polyfonie, postavené na harmonickém podkladě, omezení možností tradičního rytmického rozložení v taktovém dělení (těžké a lehké doby) i v tradiční práci s melodií, frázováním, formou apod. V notačních záznamech dochází k zápisu každé noty s posuvkou, k zjednodušenému zápisu rytmických struktur, melodických ozdob, interpunkce aj., jak je to běžné v současné hudební notaci. Objevuje se tak novodobé pojetí vzniku melodické linky, rytmické struktury, harmonie, polyfonie a vícehlasu. Skladateli je ponechána možnost využití tradičních tónin a napodobení původních melodických ozdob, nepravidelných rytmů, instrumentálního nebo vokálního charakteru melodie (akcenty, glissando, legátovaných, staccato apod.) a tradičního notového zápisu (taktové dělení, notové klíče, transponování nástrojů, partitura atd.).
Zadávání dat pro program vychází z klasických znalostí profesionálního skladatele tak, aby i začátečník v oblasti počítačové kompozice byl schopen pracovat s programem a dosáhnout dobrých výsledků. Přitom je pamatováno na individuální schopnosti a přístup každého skladatele k tvorbě formou prakticky neomezeného množství zadávaných datových variant a nekonečného množství variant ve výsledcích díky využití náhodných postupů. Velkou výhodou je také možnost doplňovat datové tabulky procentuálního rozložení výsledků podle vlastních požadavků skladatele hlavně v oblasti rytmických struktur, harmonických a melodických intervalů, modů a vícehlasu. Na základě vhodně volených parametrů pro zadávání pseudonáhodných čísel je možné vytvořit melodické a rytmické postupy, podobné variacím.
Výsledné hudební skladby jsou dány jednak automatickým přepisem v upravené verzi transkripčního hudebního jazyka v nejčitelnější možné podobě pro hudebního interpreta a jednak zápisem na plotteru nebo upravené tiskárně ve formě tradiční notace v partituře s možností rozpisu jednotlivých samostatných hlasů.
Nejdůležitějším přínosem tohoto programu je, že tvůrčí umělecká činnost skladatele je plně zachována, počítač však umožňuje urychlení realizace skladatelových záměrů a odstraňuje skladatelovu rutinní práci jakou je přehledné taktové dělení, transponování nástrojů a hlasů, použití různých notových klíčů a v neposlední řadě automatický notační zápis do partitury a rozpis provozovacího notového materiálu.
Délka skladby nebo její části je zadána počtem taktů nebo počtem tónů a pomlk. Dále je nutno definovat vzájemnou četnost výskytu pomlk, tónů, melodických ozdob, tremol (trylků, víření, frullata aj.) a skupinek (přírazů, obalů, arpeggia aj.). Melodické rozpětí je dáno nejnižším a nejvyšším tónem, množina povolených tónů druhem modu. Výběr jednotlivých rytmických délek, melodických intervalů nebo intervalů mezi jednotlivými tóny v akordu se řídí podle vybraných distribučních funkcí. Tremolo je určeno intervalem dvojice tremolujících tónů, počet tónů v melodických ozdobách minimální a maximální hodnotou, vícehlas počtem hlasů. Dvojí typ transpozice (modální a instrumentální) umožňuje modifikovat základní mody a u transponujících nástrojů automaticky upravit notový zápis. Výběr rytmů, tónů a některých jiných charakteristik je prováděn generátorem pseudonáhodných čísel podle příslušného diskrétního rozložení.POPIS PROGRAMU
Při vytváření transkripčního kódování notace s předpokládaným využitím možností periferních zařízení počítače bylo použito v USA vytvořeného hudebního jazyka "ALMA" (Alphanumeric Language for Musical Analysis), který byl částečně upraven pro vhodnější využití v tomto programu. Základním požadavkem bylo realizovat zápis, který by byl srozumitelný pro hudebníka, zvyklého na tradiční notaci, a přitom čitelný pro počítač.
rytmické délky : 1 celá nota nebo pomlka
2 půlová
4 čtvrťová
8 osminová
16 šestnáctinová
. tečka za notou nebo pomlkou
.. dvě tečky
P pomlka
( ) nepravidelný rytmus (triola, kvintola a j.)
/ taktová čára
2:4 dvoučtvrťový takt (taktové označení)
názvy tónů : C, D, E, F, G, A, H
posuvky : X křížek před notou
B bé
tónová soustava : A-3 ... H-3 subkontraoktáva
C-2 ... H-2 kontraoktáva
C-1 ... H-1 velká oktáva
C0 ... H0 malá oktáva
C1 ... H1 jednočárkovaná oktáva
C2 ... H2 dvoučárkovaná oktáva
C3 ... H3 tříčárkovaná oktáva
C4 ... H4 čtyřčárkovaná oktáva
C5 pětičárkovaná oktáva
Q melodická ozdoba (skupinka, příraz, obal, nátryl, arpeggio a j.)
+ další tón melodické ozdoby
W tremolo, trylek, víření, frullato a j.
& další tremolovaný nebo trylkovaný tón
* další harmonický tón
= ligaturované tóny
< začátek a konec legáta
, oddělovač notových klíčů, taktového označení nebo rytmických hodnot
notové klíče : KG houslový G klíč
KF basový F klíč
KC3 altový C klíč
KC4 tenorový C klíč
Parametry pro vznik skladby nebo její části je možné zadávat interaktivně z terminálu nebo je předem připravit do datového souboru. Program je vytvořen pro počítače PDP 11/34 a ADT 4500 (HP 1000); je realizována upravená verze, která je kompatibilní s IBM-PC. Pro snazší komunikaci skladatele s počítačem vznikla praktická úprava v databázi FoxPro a možnost automatického zadávání vstupních dat pomocí samostatného podprogramu.
Startování programu se realizuje pomocí vstupního podprogramu "CCOMP" (nejčastěji vyvoláním "C:\CCOMP\ !RUNME.BAT"), kde lze zadávat vstupní data instrumentální a vokální hudby (klávesa"F2") nebo využít možnosti automatického zadávání dat pro vytváření elektroakustické hudby (klávesa "F3"). Ovládání a popis vstupního podprogramu "CCOMP" lze vyvolat klávesou "F1". Po nastartování hlavního programu "CCOMP" klávesami "F2" nebo "F10" se v databázi "FoxPro" objeví údaje, jež je možné vyvolat pomocí šipek na klávesnici nebo zmáčknutím levého tlačítka na myši. Spolu s hlavními ovládacími nápisy se objeví na monitoru základní popis programu v českém, anglickém a francouzském jazyce, který je možné v případě potřeby vymazat klávesou "Esc" nebo jinými uvedenými klávesami a kdykoliv opět vyvolat klávesou "F1".
Prohlížet pomocné a vysvětlující texty je vždy možné pomocí myši, umístěním jejího kursoru na šipky vpravo nahoře nebo dole v obrazovce monitoru a zmáčknutím jejího levého tlačítka. Také je podle potřeby možné pomocí myši text zmenšovat nebo zvětšovat a vyvolat na monitoru i více textů najednou. Za pomoci klávesnice je možné prohlížet texty šipkami nebo listovat současným zmáčknutím kláves "CTRL" a "HOME" nebo "CTRL" a "END".
Pod nápisem "Info" se objeví informace o názvu a autorech programu ("About"), základní popis programu "CCOMP" ("Manual" nebo klávesa "F1") i tato obecná pravidla (HELP), pod "File" je možné otevřít prázdné kompoziční okno s možností zadávání nových parametrů pro program CCOMP ("New"), vybrat si již dříve zadané parametry skladby ("Load" - s koncovkou ".IN") nebo zadat parametry, které byly naposledy zapsány ("Last saved"). Ukončení programu umožňuje údaj "Quit". Kromě myši a šipek je možné některé nejpoužívanější údaje vyvolat současným zmáčknutím klávesy "ALT" a klávesy uvedené vedle požadovaného údaje.
Pod nápisem "Utilities" se objeví pracovní postupy programu "CCOMP".
"Input Data" umožňuje ukázat výše uvedeným postupem ("Load" nebo "Last saved") vybrané vstupní parametry v kompozičním okně, "Composition" tato data zpracovává ve výsledný zápis (s koncovkou ".OUT"), "Transcription" (s koncovkou ".RD") přepisuje tento zápis do čitelné podoby pro hudebního interpreta, rozepisuje vícehlas mezi dané nástroje a hlasy do vhodných notových klíčů a provádí další notaci usnadňující postupy. "MIDI Changer" (s koncovkou ".MID") převádí výsledný zápis do MIDI tvaru pro možnost realizace zvukové podoby skladby ("Play MIDI"). Zvukovou realizaci podmiňuje zabudovaná kvalitní zvuková karta v počítači. "Build All" provádí všechny postupy od kompozice až po realizaci skladby postupně bez dalších příkazů.
Program se vždy ptá, jaké koncovky, případně i jaký nový název chce skladatel použít. V praxi se osvědčilo použít vždy stejného názvu a jednotně volit vstupní datový soubor s koncovkou ".IN", výstupní ".OUT" (program tyto koncovky sám navrhuje). Pro upravená výsledná data program automaticky připojuje koncovku ".RD" (read), pro data, určená k reprodukci pomocí zvukové karty nebo syntetizéru připojuje mezinárodně požadovanou koncovku ".MID" (MIDI-file).
Příkazy "Show input file", "Show output file" a "Show transcribed file" umožňují skladateli průběžně sledovat na monitoru počítače výsledky ve vstupních, výstupních nebo upravených datech. Údaj "Show a file" předkládá možnost listovat pomocí tabulky v libovolných datech, "Modify a file" má možnost do těchto dat zasahovat a opravovat je. Zpětný návrat k "Utilities" umožní stisknutí klávesy "ESC" nebo značky v levém horním rohu obrazovky pomocí levého tlačítka myši. Příkaz "Print a file" může vytisknout data na připojené tiskárně (pro tyto tři příkazy je třeba vždy požadovaná data podle koncovek vyhledat).
Příkazy pod nápisem "TABLES" umožňují skladateli podle vlastních požadavků doplňovat nebo měnit tabulky procentuálního rozložení pseudonáhodných postupů v oblasti rytmických struktur, pomlk, melodických ozdob, harmonických i melodických intervalů apod.
Nápis "Options" umožňuje vyhledávání potřebných programů v rámci CCOMP při instalaci programu do počítače.
Kompoziční okno s nadpisem "INPUT DATA", které se objeví po příkazech "New", "Load", Last saved" nebo "Input data", slouží k zadávání vstupních dat pro program CCOMP. V levém horním údaji je uveden pod údajem "Filename" základní název datového souboru i s adresou, pod kterou byl soubor načten a pod kterou bude zpětně ukládán. Pomocí blikajícího kurzoru ovládaného šipkami, kláves "TAB", "ENTER" a kláves s označenými písmeny nebo pomocí pohybů myši za použití jejího levého tlačítka je možno při zadávání datových parametrů pro skladbu v programu "CCOMP" využívat pomocných naučných informací jednotlivých zadání (informace je označena barevným blikajícím polem), a to jak v českém jazyku, tak i v angličtině. Celkové informace o programu se objeví po vyvolání příkazu "HELP", tato obecná pravidla v českém jazyku jsou umístěna pod příkazem "HELP".
Pohyb kurzoru pomocí šipek je veden tak, že ukazuje potřebné kompoziční postupy v nejvýhodnějším sledu - tento sled není třeba dodržet při použití myši.
Značka umístěná před některými kompozičními zadáními určuje nutnost tohoto zadání, jinak nelze data zapsat. Program je řešen tak, že zápis neúplných vstupních dat neumožňuje a uvádí, že jde o chybné zadání, případně nabízí možnosti správného zadání. Zadání bez značky není třeba akceptovat, pokud skladatel toto kompoziční zadání nevyžaduje. V případě zadání některých parametrů pro vznik skladby, na jejichž základě je nutné zadat data, i když zde nejsou značky umístěny, ukazuje nutnost tohoto zadání barevný blikající kurzor v místě zadání. Obdobně i zde program neumožní zápis neúplných dat hlášením chybného nebo neúplného zadání. Vyplnění příslušného zadání tak, že již není možné zadat další data, oznámí počítač krátkým zvukovým signálem.
Pro zadání kompozičních parametrů v údaji "INSTRUCTIONS" se objeví pomocí blikajícího pole s hvězdičkou samostatné okno pro zápis údajů a textů s českou diakritikou, kterou je možno zvolit současným zmáčknutím kláves "ALT" + "CTRL" + "F2". Zpětná volba angličtiny se realizuje po současném zmáčknutí kláves "ALT" + "CTRL" + "F1" (je třeba vždy provést pro bezchybný chod programu). Zpětný návrat do kompozičního okna je možné uskutečnit pomocí myši nebo kláves "TAB" (na některých klávesnicích označená jen šipkami doleva a doprava pod sebou a umístěná vlevo na klávesnici) a "ESC".
V levé dolní části kompozičního okna po navolení příkazu "SAVE AS" zadává skladatel v samostatném okně název dat a adresu, kam chce data zapsat (na jaké místo do harddisku počítače nebo na disketu), příkaz "RELOAD" vrací původní zadání před úpravou v kompozičním okně a vymaže současné zadání. Volbou příkazu "CANCEL" dojde k výstupu z okna - ke ztrátě zadaných dat přitom nedojde, pokud se zvolí opětovně příkaz "Input data". Příkaz "SAVE" umožní skladateli zapsat data, která obsahuje kompoziční okno, do datového souboru pro program CCOMP. Nechtěná případná ztráta dat je často řešena objevením samostatného okna s dotazem "REALLY.....?", které je pojistnou kontrolou zadaného příkazu. Souhlas s vykonáním původního příkazu skladatel může zadat tlačítkem na myši nebo klávesou "ENTER", nesouhlas se zadá příkazem "CANCEL" nebo klávesou "ESC".
Pravá spodní část okna umožňuje pomocí myši nebo šipek na klávesnici listování v různých zadáních dat pro program CCOMP. Nápis "DATA NUMBER...FROM..." ukazuje číslo datového řádku, s nímž skladatel v kompozičním okně pracuje a celkový počet datových řádek v datovém souboru. Příkaz "TOP" zvolí v kompozičním okně první datový řádek, "BOTTOM" poslední, příkaz "DELETE" vymazává z paměti zvolený datový řádek. Pomocí příkazu "APPEND" může skladatel zadání v kompozičním okně zapsat na konec datového souboru. Při každém vyvolání nového datového řádku se automaticky ukládají data z kompozičního okna do označeného datového řádku.
I.Název
I.a. HEADING - popisující a orientační údaje o hudební skladbě nebo její části - maximální počet znaků 20, v datovém souboru na pozicích <01-20
zadané údaje v kulatých závorkách se do partitury a při rozpisu do partů zapisují nad daný notový řádek; jsou-li údaje v hranatých závorkách, zapisují se před notovou osnovu; jsou-li odděleny lomenou čarou, zapisují se údaje pod sebe; orientační údaje, které nejsou v závorkách, se nezapisují
II. Tónová délka
II.a. METRE - taktové označení (na př. 2,4 - dvoučtvrťový takt) - 2 x 2 znaky <21-22> <23-24>
II.b. BAR NUMBER - počet taktů (jen je-li uvedeno taktové označení) - 3 znaky <25-27>
II.c. NUMBER OF RHYTHMIC VALUES - počet rytmických délek (platí pro noty a pomlky jen tehdy, není-li uvedeno taktové označení) - 3 znaky <25-27>
II.d. RHYTHM - výběr rytmických délek podle tabulek procentuálního rozložení pseudonáhodných postupů, které může každý skladatel individuálně pozměňovat a doplňovat podle vlastních požadavků na rytmickou strukturu; nepravidelné rytmy je možné požadovat jen tehdy, je-li zadáno II.c. (je třeba vždy zadat) - 2 znaky <28-29>
II.e. " * " - násobek základních daných rytmických hodnot (není-li zadáno, základní rytmické hodnoty se nemění) - 2 znaky <30-31>
II.f. " + " - přičítání uvedené rytmické délky k daným rytmickým hodnotám (není-li zadáno, základní rytmické hodnoty se nemění) - 2 znaky <32-33>
Příklad zadání:
Pro automatické uspořádání rytmické notace v taktu v logicky
čitelném tvaru pro hudební interprety byl vytvořen samostatný algoritmus:
t
... časový okamžik nástupu nové rytmické délky (t=0 -
začátek taktu)
M ... délka taktu
l ... nová rytmická délka (na
vstupu)
l' ... úsek v l, který bude bezprostředně
zpracováván
d ... úsek v l', který má být bezprostředně
zapsán jedinou notou (na výstup)
t' ... časový okamžik nástupu
nové noty
s ... krok na časové ose (t'=t'+s)
A. pokud nová délka přesahuje taktovou čáru(t+1M), je
třeba uvažovat prozatím kratší délku: l'=M-t, jinak l'=l
B. v tabulce vybraných (např. jednou notou zapsatelných)
délek na povolených pozicích v taktu (časovém okamžiku t) je nalezena první
délka d, která celá leží v l'
B1. je-li nástup noty d shodný s časem t, zapíše se délka
d na výstup, původní délka l se zkrátí (1=1-d), a je-li (po odečtení) nenulová,
znovu se pokračuje krokem A; s následující notou bude spojena ligaturou;
při 1=0 algoritmus končí
B2. není-li notou d pokryt začátek délky l' (časový okamžik
t' nástupu noty d se neshoduje s t), bude se nejprve zpracovávat tento
vynechaný úsek l'=t'-t počínaje krokem B
II.g. TONE / REST - poměr
výskytu tónů a pomlk, určený pseudonáhodným procentuálním výskytem v tabulkách
s možností individuálního skladatelova doplnění; přitom dvě a více pomlk
bezprostředně za sebou se sčítají (je třeba vždy zadat) - 1 znak <34>
II.h. TONE / ORNAMENT - poměr
výskytu tónů a melodických ozdob, určený pseudonáhodným procentuálním výskytem
v tabulkách (je třeba vždy zadat) - 1 znak <35>
II.i. TREMOLO / GROUP - poměr
výskytu tremol, trylků, víření a frullata (dále jen "tremola") na jedné
straně a ostatních melodických ozdob (skupinka, příraz, obal, nátryl, arpeggio
aj.) - dále jen "skupinky", které se nezapočítávají do rytmických hodnot
v taktu na straně druhé (zadává se jen tehdy, je li požadováno ORNAMENT
v II.h.) - 1 znak <36>
Příklad zadání:
podle tabulky procentuálního rozložení TONE/REST č.3
jsou určeny poměry výskytu tónů a pomlk :
tóny - 75%, pomlky - 25%
podle tabulky procentuálního rozložení TONE/ORNAMENT
č.4 jsou určeny poměry výskytu tónů a melodických ozdob :
tóny - 50%, ozdoby - 50%
podle tabulky procentuálního rozložení TREMOLO/GROUP
č.5 jsou určeny poměry výskytu tremol a skupinek :
tremola - 25%, skupinky - 75%
II.j. TREMOLO - INTERVALS -
výskyt intervalů u tremol s procentuálním omezením, daným v tabulkách;
velikost intervalu je definována počtem půltónů (interval 1 - malá sekunda,
2 - velká sekunda, 3 - malá tercie, 4 - velká tercie atd.); (zadává se
jen tehdy, je-li požadováno TREMOLO v II.i.) - 2 znaky <37-38>
II.k. SIZE OF GROUP - nejmenší
a největší počet tónů ve skupinkách (podle náhodného výběru v rovnoměrném
rozložení) včetně nejbližšího následujícího rytmizovaného tónu; v případě
vždy stejného počtu tónů stačí uvést jen jednu hodnotu (zadává se jen tehdy,
je-li požadováno GROUP v II.i.) - 2 x 2 znaky <39-40 <41-42>
Příklad zadání:
podle tabulky procentuálního rozložení TREM.INTERVALS
č.11 jsou určeny melodické intervaly v tremolech na základě přibližně častého
výskytu :
1 - 25%, 2 - 35%, 3 - 20%, 4 - 20%
v GROUP-NUMBER jsou skupinky v počtu od 6 do 10 rovnoměrně
rozloženy po 20%
III. Tónová výška
III.a. AMBIT OF MELODY -
povolené tónové rozpětí; nejnižší a nejvyšší použitelný tón ve skladbě
nebo její části ve znějícím, netransponovaném zvuku nástroje (je třeba
vždy zadat) - 2 x 4 znaky<43-46> <47-50>
Příklad zadání:
zadání v AMBIT: BH-1,XF3 určuje tónové rozpětí od Hes
ve velké oktávě po fis v tříčárkované oktávě
III.b. MODES - řada tónů,
které je možné ve skladbě použít a které může skladatel v tabulkách libovolně
měnit a doplňovat; pokud se modus periodicky neopakuje po oktávě, je základním
tónem C1 (je třeba vždy zadat) - 2 znaky <51-52>
Přehled použitých modů, jejich kódování a hudební přepis
(jsou definovány všechny pěti až dvanáctitónové běžně užívané mody od historicky
nejstaršího bezpůltónového pentatonického modu přes celotónový a diatonický
modus, Messiaenovy mody, až po chromatický modus a dále všechny mody, které
se periodicky opakují v jiné, než oktávové periodě s kombinacemi intervalů
1,2,3,4 a maximálním počtem tří stejných nebo různých intervalů) :
definice modu spočívá v přiřazení nul a jedniček všem
tónům tónové soustavy (0 - tón nelze použít, 1 - tón bude v modu obsažen);
první hodnota definující posloupnosti (periody) modu se přiřadí tónu C1
(případná transpozice tón C1 posouvá), ostatními hodnotami se obsadí následující
půltóny; po vyčerpání vstupní posloupnosti se hodnoty periodicky zkopírují
jak směrem nahoru, tak i dolů
Příklad zadání:
*28: BH-3 | BD-2 BE-2 F-2
| BA-2 BH-2 C-1 | BE-1 F-1 G-1 | BH-1 C0 D0 | F0 G0 A0 | C1 D1 E1 |
G1 A1 H1 | D2 E2 XF2 | A2 H2 XC3 | E3 XF3 XG3 | H3 XC4 XD4 | XF4 XG4 XA4
|
III.c. DIRECTION OF MELODY -
nucené směrování melodie nahoru nebo dolů podle procentuálního omezení,
vybraného skladatelem; pokud by tón v požadovaném směru přesáhl povolené
rozpětí, je zamítnut a generován další vhodný tón; výsledkem zadaného směrování
je pohyb melodické linky převážně v určené části ambitu - pro realizaci
tohoto záměru se ignoruje prvých 50 vygenerovaných tónů melodické linky
(je třeba vždy zadat) - 1 znak <53>
Příklad zadání:
podle tabulky procentuálního
rozložení DIRECTION č.6 jsou určeny poměry stoupajících a klesajících intervalů
v melodické lince:
směrování nahoru - 75%, dolů - 25%
III.d. NUMBER OF VOICES -
maximální počet hlasů ve vícehlasé harmonii; základním (nejnižším) hlasem
je melodie, generovaná podle parametrů v II.a. - II.k, III.a. - III.c.
a III.g.; pokud by další harmonický hlas přesáhl daný tónový rozsah v III.a.,
tón nevznikne (není-li zadán počet hlasů větší než 1, vícehlas se nevytváří)
- 2 znaky <54-55>
III.e. HARMONY - charakter
harmonie a tremol v rámci a mimo rámec modu a daného melodického rozpětí;
není-li harmonický nebo tremolovaný tón v určeném modu nalezen ani po 1000
pokusech, další tón se nevytvoří (zadává se jen tehdy, je-li požadováno
TREMOLO v II.i. nebo vyšší počet hlasů než 1 v III.d.) - 1 znak <56>
charakter je definován kódem 1 až 4 :
kód 1 - vytváření tónů je omezeno určeným modem a melodickým
rozsahem
kód 2 - tóny jsou omezeny pouze daným modem
kód 3 - tóny jsou omezeny jen rozsahem
kód 4 - vytváření tónů není omezeno ani modem ani melodickým
rozsahem
III.f. HARMONIC INTERVALS
- výskyt intervalů ve vícehlasu s pseudonáhodným procentuálním omezením,
daným tabulkami (zadává se jen tehdy, je li požadován v III.d. vyšší počet
hlasů než 1) - 2 znaky <57-58>
III.g. MELODIC INTERVALS - výskyt intervalů v
melodii s procentuálním omezením, daným tabulkami (je třeba vždy zadat)
- 2 znaky <59-60>
Příklad zadání:
podle tabulky procentuálního rozložení HARM.INTERVALS
č.6 jsou určeny poměry výskytu intervalů ve vícehlasu :
interval 3 - 50%, interval 4 - 50%
podle tabulky procentuálního rozložení MEL.INTERVALS
č.3 jsou určeny poměry výskytu intervalů v melodické lince :
interval 0 - 20%, 1 - 17.1%, 2 - 14.5%, 3 - 12%, 4 - 9.9%, 5 - 7.9%, 6
- 6.15%, 7 - 4.6%, atd.
III.h. TRANSPOSITION - prvním
údajem je o daný počet půltónů transponován modus (modální transpozice),
přičemž se rozsah melodie nemění, v druhém údaji, který určuje transpozici
v ladění nástroje (instrumentální transpozice) se mění i melodické rozpětí,
zadané v III.a. - 2 x 3 znaky<61-63> <64-66>
Příklad zadání:
zadání v TRANSPOSITION: -8,14 určuje modální transpozici
o malou sextu dolů a nástrojovou transpozici o velkou nonu nahoru (např.
u basového klarinetu v B ladění )
IV. Inicializace
Zadání počátečních parametrů pro generátor pseudonáhodných
čísel s údajem jen pro první z dvojice čísel (druhé číslo je vždy 0); je
třeba zadávat samostatně pro tónovou délku i výšku; výhodou tohoto postupu
je možnost vytvářet části skladeb podobné rytmicky a melodicky klasickým
variacím; pro rovnoměrné rozložení pseudonáhodných čísel je prvních 50
vygenerovaných čísel vždy eliminováno.
IV.a. RHYTHM-RANDOM - počáteční
parametry pseudonáhodných dat pro II.d., II.g., II.h., II.i., II.j., II.k.
(je třeba vždy zadat) - 4 znaky <67-70>
IV.b. MELODY-RANDOM - počáteční
parametry pseudonáhodných dat pro III.c., III.f., III.g. (je třeba vždy
zadat) - 4 znaky <71-74>
V. Notace
Notační zápis dodržuje ustálené tradiční postupy jak
pro partituru, tak i pro rozpis partů; výjimkou je notace bez předznamenání,
s posuvkami, které platí jen pro jednu notu (kromě ligatury); zápis melodických
ozdob je proti tradiční notaci graficky zjednodušen, všechny melodické
ozdoby se zapisují vyplněnými notovými hlavičkami bez nožek na příslušnou
rytmickou dobu; tóny tremol jsou umístěny v hranatých závorkách se samostatně
vyznačenou rytmickou délkou.
Pro automatický notační zápis posuvek v logicky čitelném
tvaru pro hudebního interpreta byl vytvořen samostatný algoritmus :
N ... noty C D E F G A H (bez křížků a bé)
X ... noty XC XD XF XG XA (s křížkem)
B ... noty BD BE BG BA BH (s bé)
I1 ... intervaly {1,3,5,8,10} + 12*O; O = 0,1,2,3,4,5,6,7
I2 ... intervaly {2,4,7,9,11} + 12*O
I3 ... intervaly {6} + 12*O
I4 ... intervaly 1 3 5
I5 ... intervaly 2 4 7
A1. po X následuje X nebo N
A2. po B následuje B nebo N
B. následuje-li po N buď X nebo B platí:
B1. při I1 směrem nahoru nebo I2 směrem dolů, je-li nejbližší
následující N po I4 nahoru nebo I5 dolů, zvolí se X, jinak B
B2. při I1 směrem dolů nebo I2 směrem nahoru, je-li nejbližší
následující N po I4 dolů nebo I5 nahoru, zvolí se B, jinak X
B3. při I3 směrem nahoru nebo dolů, je-li nejbližší následující
N po I1 nahoru nebo I2 dolů, zvolí se X; nenásleduje-li N, vybírá se z
not {XC, BE, XF, XG, BH}
B4. při I3 směrem nahoru nebo dolů, je-li nejbližší následující
N po I1 dolů nebo I2 nahoru, zvolí se X; nenásleduje-li N, vybírá se z
not {XC, BE, XF, XG, BH}
C. při zápisu vícehlasu v jedné notové osnově nebo
tremol platí:
C1. podle uvedených pravidel v A1. - A2. a v B1. - B4.
se postupuje jen u základních (nejnižších) tónů vícehlasu a tremol
C2. u ostatních tónů rozhoduje o notaci podle pravidel
v A1 - A2. a B1. - B4. nejvyšší tón vícehlasu nebo základní tón tremola
tak, že tento tón je považován za poslední tón melodické linky
V.a. STAVES - automatický
rozpis vícehlasu do předepsaného počtu notových osnov v partituře s prioritou
vyššího hlasu (zadává se jen tehdy, je li požadován v III.d. vyšší počet
hlasů než 1 a má-li být víceřádková notace zapsána); zápis v notové osnově
o menším počtu linek je možné definovat kódy -1 až -4 (týká se především
notace bicích nástrojů) - 2 znaky <75-76>
je-li ve vícehlasu menší počet hlasů, než je zadáno (viz.
poznámky v III.d. a III.e.) nebo je-li zadáno méně hlasů pro rozpis do
více řádků, rozloží se při zápisu v partituře stejnoměrně dané tóny vícehlasu
v udaném počtu notových osnov (na př. akord, složený ze tří tónů se rozdělí
do šesti řádků tak, že 1.a 2. řádek obsahuje nejvyšší tón, 3. a 4. řádek
prostřední tón, 5. a 6. řádek nejnižší tón akordu); není-li možné stejnoměrné
rozdělení, zdvojí se při rozpisu především vyšší tóny vícehlasu (na př.
při daných čtyřech tónech akordu se do šesti notových řádků rozdělí tóny
tak, že 1. a 2. řádek obsahuje nejvyšší tón, 3. a 4. řádek druhý nejvyšší
tón, 5. a 6. řádek zbylé dva tóny akordu)
V.b. CLEFS - automatický
výběr notových klíčů, používaných u daného nástroje (není-li zadáno, klíč
se nezapisuje - týká se především notace bicích nástrojů) - 1 znak <77>
použití notových klíčů je definováno kódem 1, 2, 3, 7, 9 :
kód 1 - houslový klíč
kód 2 - basový klíč
kód 3 - použití houslového i basového klíče
kód 4 - tenorový C klíč
kód 7 - použití houslového, tenorového a basového klíče
kód 8 - altový C klíč
kód 9 - použití houslového a altového klíče
Pro automatický notační zápis při použití dvou nebo tří
různých klíčů v jedné notové osnově byl vytvořen samostatný algoritmus
:
pro kód 3 :
A1. začíná-li skladba nebo její část tónem C1 nebo tónem
vyšším, je použito KG
A2. začíná-li tónem H0 nebo tónem nižším, je použito
KF
B1. v KG je dále použito jen tónů po BG0 a vyšších, při
tónech XF0 a nižších nastupuje KF
B2. v KF je dále použito jen tónů po XF1 a nižších, při
tónech BG1 a vyšších nastupuje KG
pro kód 7 :
A1. začíná-li skladba nebo její část tónem F1 nebo tónem
vyšším, je použito KG
A2. začíná-li v tónovém rozmezí od F0 po E1, je použito
KC4
A3. začíná-li tónem E0 nebo tónem nižším, je použito
KF
B1. v KG je dále použito jen tónů po BH0 a vyšších, při
tónech XA0 a nižších nastupuje KC4
B2. v KC4 je dále použito jen tónů v rozmezí od BA-1
po XC2, při tónech BD2 a vyšších nastupuje KG, při tónech XG-1 a nižších
nastupuje KF
B3. v KF je dále použito jen tónů po XF1 a nižších, při
tónech BG1 a vyšších nastupuje KC4
pro kód 9 :
A1. začíná-li skladba nebo její část tónem F1 nebo tónem
vyšším, je použito KG
A2. začíná-li tónem E1 nebo tónem nižším, je použito
KC3
B1. v KG je dále použito jen tónů po BH0 a vyšších, při
tónech XA0 a nižších nastupuje KC3
B2. v KC3 je dále použito jen tónů po E2 a nižších, při
tónech F2 a vyšších nastupuje KG
C. při zápisu vícehlasu v jedné notové osnově nebo tremol
platí pro určení notových klíčů v kódech 3, 7 a 9 :
C1. začíná-li skladba nebo její část, platí údaje v A1.
- A3.; nevyhovují-li pro všechny tóny vícehlasu nebo tremola, pak rozhoduje
nejvyšší nebo nejnižší zapisovaný tón, který má od uvedeného tónu v A1.
- A3. největší intervalovou vzdálenost; nevyhovuje-li ani potom, použije
se nejblíže nižšího klíče
C2. změna klíče je realizována při překročení některého
z uvedených limitů v B1. - B3.; přitom je rozhodující v KG nejnižší, v
KF a KC3 nejvyšší zapisovaný tón vícehlasu nebo tremola; KC4 se použije
jen tehdy, jsou-li všechny tóny vícehlasu nebo tremola v udaném tónovém
rozmezí
Pro použití označení OTTAVA a QUINTADECIMA SOPRA
nebo OTTAVA BASSA platí (pro všechny kódy) :
A. bez označení v KG po tón XF3, použití 8va sopra od
tónu BG3 a vyššího do tónu C3, zrušení 8va sopra od tónu H2 a nižšího
B.označení 8va sopra v GK po tón XF4, 15ma sopra od tónu
BG4 a vyššího do tónu C4, zrušení 15ma sopra a znovuzavedení 8va sopra
od tónu H3 a nižšího
C. bez označení v KF po tón BG-3, použití 8va bassa od
tónu XF-3 a nižšího do tónu XC-2, zrušení 8va bassa od tónu BD-2 a vyššího
D. při zápisu vícehlasu v jedné notové osnově nebo tremol
je v GK rozhodující nejvyšší zapisovaný tón, v KF nejnižší; přitom platí
pravidla v A., B., C.
V.c. LEGATO - první číslo
udává počet legátovaných tónů, druhý údaj určuje maximální možný interval
v půltónech, při kterém je legáto povoleno (pokud nezadáno, legáto se nezapisuje;
není-li zadán interval, jsou legátovány všechny tóny) - 2 x 2 znaky <78-79>
<80-81>
udaný počet legátovaných tónů je přerušen opakovaným tónem,
začátkem a koncem skupinky nebo větším intervalem než je povoleno; toto
přerušení současně nuluje aktuální počet legátovaných tónů, přitom tremolo
je považováno za jeden legátovaný tón; o velikosti intervalu ve vícehlasu
nebo u tremol rozhoduje základní (nejnižší) tón
V.d. INTERPUNCTION 1. - určuje další možné zápisy
pro frázování a úpravu melodie (pokud nezadáno, interpunkce se nezapisuje)
- 2 znaky <78-79>
zápis frázování pro každou notu melodické linky
nebo vícehlasu je definován kódem -1 až -9 :
kód -1 - akcent
kód -2 - staccato
kód -3 - akcentované staccato
kód -4 - tenuto
kód -5 - akcentované tenuto
kód -6 - portamento
kód -7 - akcentované portamento
kód -8 - glissando směrem k nejbližšímu následujícímu
tónu
kód -9 - akcentované glissando
V.e. INTERPUNCTION 2. - výběr
tónů pro frázování, uvedené v V.c. nebo v V.d. (není-li zadáno, požadované
frázování v V.d. platí pro všechny tóny) - 2 znaky <80-81>
výběr tónů je definován kódem -1 až -9 :
kód -1 - zápis frázování platí jen pro skupinky
kód -2 - frázování jen pro noty s rytmickými délkami
8 a 16
kód -3 - skupinky a noty s délkami 8 a 16
kód -4 - noty s délkami v rozmezí 4 až 16
kód -5 - skupinky a noty s délkami 4 až 16
kód -6 - noty s délkami v rozmezí 1 až 4
kód -7 - noty s délkami v rozmezí 1 až 4.
kód -8 - noty s délkami v rozmezí 1 až 2
kód -9 - noty s délkami v rozmezí 2 až 4
V.f. INTERPUNCTION 3. - další možnosti interpunkčních
úprav notace podle individuálních požadavků každého skladatele (platí jen
tehdy, není-li zadáno V.d.) - 2 znaky <80-81>
interpunkční úpravy jsou definovány kódem 1 až 99
V.g. INSTRUCTIONS - další
přednesové, interpretační aj. pokyny pro výraz, tempo, agogiku, dynamiku,
způsob provedení, zápis vokálních textů apod. - počet znaků není omezen
<82> - ...
zadané údaje se do partitury nebo při rozpisu do partů
zapisují pod notový řádek; jsou-li v kulatých závorkách, zapisují se nad
notovou osnovu pod údaje, uvedené v I.a.; jsou-li označeny lomenými závorkami,
zapisují se zadané údaje na konec notovaného úseku skladby; mají-li být
údaje zapsány pod sebou, oddělují se lomenou čarou
zpět