Rudolf Růžička CREATION
Rozměrná počítačová elektroakustická kompozice CREATION vznikla v letech 1993 a 1994 v rozhlasové Elektroakustické laboratoři v Plzni a v Audiostudiu Českého rozhlasu v Praze. Devět částí této skladby je pojmenováno latinskými názvy se záměrným zvukomalebným vyzněním podle různých zvukově barevných vrstev, použitých při kompozici každé části. Jsou to: Stridor, Clangor, Sonor, Clamor, Fremor, Canor, Fragor, Rumor a Plangor. Názvy byly vybrány tak, aby svým významem tvořily jednotnou, v podstatě třídílnou formu s vrcholem někde ve druhé třetině celého díla. Názvy jednotlivých dílů inspirovaly zároveň autora k výběru vhodných zvuků, které zdánlivě, po vhodné úpravě a transformaci, připomínají obsah jednotlivých částí. Skladbu Creation je také možné zařadit do tvůrčí oblasti duchovní hudby."Samotný název celého díla Creation" poznamenává autor skladby Rudolf Růžička "má kromě základního biblického významu ve smyslu Stvoření světa, navodit u posluchače také představu velkého tvůrčího činu, kreace, vytvoření díla výjimečného dosahu pro náš svět i pro vesmír. Má také připomínat aktivitu nejvýznamnějšího tvora ze všeho tvorstva na zemi - člověka, jeho povznášející i neblahou činnost, tvůrčí práci i ničení, zrození i smrt. První díl skladby začíná částí, nazvanou Stridor, která vzdáleně připomíná chrčení a sykot, následující Clangor naznačuje křik spojený s jasným, zvonivým až kovovým zvukem, Sonor, který uzavírá úvodní díl, je charakterizován hlučně znějícím zvukem s převažujícím šumotem. Clamor, zahajující střední díl, vyjadřuje jásot a křik, Fremor hluk a hřmot, umělecký vrchol celé skladby Canor libozvučné zvuky a zpěv. V závěrečné části Fragor označuje praskot a rachot, Rumor hovor a šum, v samotném závěru pak Plangor předvádí tepot a nářek."
Celá skladba Creation byla vytvořena na základě počítačového programu pro vznik computerových instrumentálních, vokálních i elektroakustických hudebních děl, nazvaného CCOMP (Computer COMPosition). Při realizaci skladby byl v plné míře využit nově vzniklý podprogram, určený pro automatický výpočet MIDI-filů, který značně usnadňuje a urychluje zbytečnou, rutinní práci skladatele a umožňuje mu komunikaci s počítačem. Hudebně teoretickou notaci, která vznikla pro program CCOMP na základě americké notové transkripce, nazvané ALMA (Alphanumeric Language for Musical Analysis), tak ihned převádí nejen do notačního záznamu na obrazovce počítače nebo na tiskárně, ale i do zvukové podoby, takže autoru umožňuje okamžitou sluchovou kontrolu v požadované zvukové barvě za pomoci syntetizéru nebo zvukové karty počítače. Skladatel pak může podle potřeby korigovat vzápětí výsledný zvuk podle své představy.
Celková délka skladby Creation je téměř 25 minut.