zpět
 
Miroslav Kaduch: "Česká a slovenská elektroakustická hudba 1964 - 1994" - osobní slovník: Ostrava 1994; heslo na str.140-142
 
 
R Ů Ž I Č K A  R u d o l f ,  M g r . ,  2 5 . 4 . 1 9 4 1 ,  B r n o

    Český skladatel ztělesňující vyhraněnou osobnost artificiální hudby XX. století. Umělecký vklad nástrojově utvrzovaný na brněnské konzervatoři (1958/62) dotváří studium skladebných disciplín na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Tvůrčí vliv profesorů Th. Schaefera, M. Ištvana (1962/67) a na elektronickou hudbu orientovaného Miloslava Kabeláče (1967/69) má stěžejní význam na formování estetických a racionálních představ budoucího skladatele, pedagoga, teoretika a hudebního publicisty.
    Stylově značně diferencovaný vývoj skladatele odrážející se v kvalitativních aspektech rozsáhlé vokální, komorní a orchestrální tvorby tradiční návaznosti se posléze etabloval ve specifickém žánru elektroakustické a computerové hudby. Totalitním režimem pronásledovaný komponista důsledně hájící alternativní umění probojovává druhový žánr experimentální hudby nabývající nyní stále většího společenského ohlasu. Své humanitní a demokratické postoje přenášel skladatel také do didaktické práce pedagoga elektroakustické a computerové kompozice na JAMU (1969/93) a od r. 1994 na Vysokém učení technickém v Brně. V Růžičkově díle odkrýváme neoavantgardní technologie, kde počítač slouží k výpočtům nové entity kompozičního materiálu inovujícího skladebný proces po stránce formové a tektonické. Skladatel zde nastoupil cestu novodobých inspirací vytvářejících spontánní protiklad k přebujelé technizaci některých computerově automatizovaných procesů.
    Výsledky Růžičkových uměleckých snah v tvůrčí oblasti elektroakustické a computerové hudby byly oceněny první cenou v mezinárodní soutěži MUSICA NOVA (organizované v někdejším Československu) za skladbu Gurges (1970). Stejné mety dosáhl skladatel kompozicí Tibia I. v soutěži o cenu Marcela Joseho v Paříži (1984) a v mezinárodní soutěži liturgických skladeb "Mariazell '93" konané v Salcburku za skladbu Crucifixion I. Následovala řada dalších akcí spojených s udílením cen a čestných uznání. Dále pak pozvání přednášet na Mezinárodní konferenci o počítačové hudbě v Paříži (1984), oborová aktivizace v Neapoli (1985), Darmstadtu (1988) a jinde. Za kompozici Rosa sepulcreti pro baryton, syntetizér a elektroakustické zvuky, obdržel skladatel výroční prémii ČHF v Praze (1993). První samostatný zahraniční koncert z komponistovy elektroakustické tvorby se konal 4. ledna 1985 v Palais des Beaux Arts v Bruselu. Za vynikající uměleckou činnost v oboru počítačové hudby je Růžička vyznamenán cenou Masarykovy akademie umění (1993). Neformální pocty se skladateli dostalo jmenováním členem soutěžní poroty " International Computer Music Competition NEWCOMP " realizované v americkém Bostonu (1986/93). Na domácí půdě je exponován v mezinárodním uměleckém klání MUSICA NOVA (1993/94) coby předseda soutěžní poroty.
    V roce 1993 byl v zahraničí vydán profilový kompaktní disk celý věnovaný výlučně elektroakustickým a počítačovým kompozicím Rudolfa Růžičky. Obsahuje elektronické computerové skladby Celula (1985), Arcanum (1974), Discordia (1970), Crucifixion I. (1992) a dále v kombinovaném žánru se sólovými nástroji Bucinu pro trubku a elektroakustické zvuky (1988), Concertino pro harfu a elektroakustické zvuky (1973) a Rotu pro klavír a elektroakustické zvuky (1985). Setkáváme se zde s výběrovými díly tří desítiletí charakterizujícími skladatelův specifický technologicko stylový vývoj.
    V rámci retrospektivního a perspektivního vývoje elektroakustické a computerové kompoziční tvorby Rudolfa Růžičky dlužno též připomenout skladatelovo působení v avantgardní Tvůrčí skupině A, součinnost s dalšími brněnskými autory ve skladatelském týmu (Team BRNO), činorodé pracovní zapojení v rozličných domácích a zahraničních asociacích. Poukazuji zejména na skladatelovu intenzívní činnost v obnovené Společnosti pro elektroakustickou hudbu Praha - Brno, Společnosti Nové Hudby/39815 v Písku, respektive komponistova práce v Unii českých počítačových a multimediálních umělců i jeho účast v Electroacoustic Music Association of Great Britain, v pařížské Guide International des Arts Electroniques, International Computer Music Assotiation v San Francisku, a také čestné členství v Confederation of Chivalry v Sydney. Živá současnost zúročuje Růžičkovy zkušenosti v četných, jím samotným připravovaných i uváděných rozhlasových pořadech, odborných přednáškách, vědeckých studiích a v popularizaci tvůrčí oblasti elektroakustické a computerové hudby.

 
V Ý B Ě R  Z  T V O R B Y :

Elektroakustické autonomní kompozice

Elektronia C, elektronická skladba (1966), ČsRo, 5, 30'
Gurges, prostorová elektroakustická skladba (1968), ČsRo, 12 , 40'
Stvoření světa, elektronická koláž s hudbou D. Milhauda (1969), ČsRo, 16, 10'
Anthroporea, prostorová elektroakustická skladba (1969), ČsRo, 10, 50'
Mavors, elektroakustická skladba (1970), ČsRo, 10, 30'
Discordia, elektronická skladba (1970), ČsRo, CD, 9, 00'
Arcanum, elektroakustická skladba (1974), ČsRo, CD, 12 , 10'
Suita VI. pro syntetizér (1986), ČsRo, 9, 40'
Celula, elektroakustická skladba (1986), ČsRo, CD, 9, 10'
Parabola pro syntetizér (1989), JAMU, 5, 00'
Crucifixion I. (1992), ČsRo, CD, 15, 40'
Creation, 1. Stridor, 2. Clangor, 3. Sonor, 4. Clamor, 5. Fremor, 6. Canor, 7. Fragor, 8. Rumor, 9. Plangor (1993), ČRo, 24, 10'
Brotsack (1994), realizováno v SRN, 11 , 30'
Aves (1994), ČRo, 10, 30'

Elektroakustická hudba kombinovaná s orchestrální a vokální

Elektronia A pro alt, komorní orchestr a elektronické zvuky (1964), ČHF, ČsRo, 6, 00'
Elektronia B pro komorní sbor, komorní orchestr a elektronické zvuky (1965), ČHF, ČsRo, 9, 10'
Aforismy pro recitátora a elektroakustické zvuky (1969), ČsRo, 5, 40'
Cantata ai ai a pro mezzosoprán, basbaryton, komorní sbor, komorní orchestr a elektroakustické zvuky (1971), ČHF, ČsRo, 13, 10'
Malefica pro mezzosoprán, flétnu, klarinet, violu, cembalo a elektroakustické zvuky (1974), ČHF, ČsRo, 18, 50'
Symfonie pro dva orchestry (1984), 18, 00'
Rosa sepulcreti (Hřbitovní růže) pro baryton a elektroakustické zvuky na latinský text J. Nerudy (1989), ČsRo, 7, 40'

Elektroakustická hudba kombinovaná s hudbou komorní

Elektronia pro J. Horáka pro basklarinet a elektroakustické zvuky (1964), JAMU, 6, 00'
Timbri pro dechový kvintet a elektroakustické zvuky (1967), ČsRo, 6, 40'
Deliciae pro kontrabas a elektroakustické zvuky (1968), ČsRo, 5, 40'
Tibia pro flétnu a elektroakustické zvuky (1972), ČsRo, 9, 40'
Concertino pro harfu a elektroakustické zvuky (1973), ČsRo, CD, 7, 40'
Paean pro trombón a elektroakustické zvuky (1976), JAMU, 10, 00'
Tibia I. pro saxofon a elektroakustické zvuky (1984), JAMU, ČsRo, 11 , 00'
Rota pro klavír a elektroakustické zvuky (1985), ČsRo, CD, 11 , 10'
Bucina pro trubku a elektroakustické zvuky (1988), ČsRo, CD, 8, 40'
Komorní koncert III. pro syntetizér a komorní orchestr (1990), ČsRo, 12 , 40'
Suita IX. pro housle a elektroakustické zvuky (1993), ČRo, 8, 30'
Saxophantasy pro sopránový saxofon a elektroakustické zvuky (1994), ČRo, 7, 10'

Týmové elektroakustické skladby (spoluautoři: A. Parsch, A. Piňos, M. Štědroň)

Peripetie pro orchestr a elektroakustické zvuky (1968), ČsRo v Brně, 16, 40'
Ecce homo pro soprán, bas, komorní orchestr a elektroakustické zvuky, text J. Berg, F. Kafka, A. Piňos a úryvky z evangelia sv. Jana, 1968, ČsRo v Brně, 26, 10'
Mlčení ptáčků v lese (1970), ČsRo v Brně, 14, 00'
Capriccio (1974), ČsRo v Brně, 10, 30'

Teoretické práce o elektroakustické a computerové hudbě

Využití samočinných počítačů při vzniku uměleckých děl se zvláštním zaměřením na hudbu a soudobou hudební kompozici, Ediční středisko JAMU, Brno 1980
Perspektivy počítačové umělecké tvorby a jejího společenského uplatnění, OM č. 3/1989, roč. XXI, s. IV - VI
J. Gerbrich, R. Růžička, Počítačový program pro vznik elektroakustických skladeb, Matematické obzory, č. 134/1990, s. 75 - 82, vydavatel ALFA Bratislava
J. Gerbrich, P. Randula, R. Růžička, Počítačové programy pro vytváření hudebních skladeb, OM č. 7/1990, roč. XXII, s. I - XVIII
J. Gerbrich, P. Randula, R. Růžička, Computer program for composition and automatic
notation of contemporary instrumental and vocal music, Computers and Artificial Inteligence, č. 5/1991, Vol. 10, s. 487 - 503, vydavatel SAV - Veda, Bratislava
Tvůrčí, pedagogické a společenské perspektivy elektroakustického a computerového hudebního umění/Creative, pedagogical and social perspektives of electroacoustic and computer music art, sborník IFEM '92 . Vydalo CECM Bratislava 1993, s. 73 - 78

Prameny: Ko 1987/96, ČSS, s. 233 - 234, HRo č. 4/1991, roč. XLIV, s. 146 - 147, Úvahy, eseje, rozhovory, Sešit č. 3/1991, Adamov, s. 26 - 36,  LČHF 1993, Bulletin SEAH č. 1/1994, nestránkováno, Music News from Prague, č. 5 - 6/1994, s. 9 - 10, ČEH 1996
 

zpět