--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Balcar Miroslav č.: 633
Název: Sudetští Němci - oběť českého totalitarismu
Zdroj: NN Ročník........: 0001/008 Str.: 013
Vyšlo: 01.01.1991 Datum události: 01.01.1991 Rok: 1991
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
Bouřlivá diskuse okolo smlouvy mezi ČSFR a Německem
si přímo vynucuje otázku, jaký je tedy vlastně dnes, více než půl
století po skončení druhé světové války a následném vyhnání Němců
ze Sudet "na věčné časy", postoj české veřejnosti k těmto problémům.
Bilance celého toho stohu popsaného papíru je neradostná. Naprostá
většina českého obyvatelstva je dodnes přesvědčena, že celá věc je
v naprostém pořádku, vnitropoliticky definitivní a stvrzená mezinárodně,
ba dokonce - přes morální postoje takových mužů, jako Václav Havel
a jiní - zdaleka nepřevažuje pocit, že by se naší zemi stala bůhvíjaká
škoda, když tu už Němci s námi nežijí. Stále je většina občanů nejspíše
pod rozhodujícím vlivem své dávné predestinující dějepisné výchovy,
že Němci byli u nás "pouhými kolonisty" a že se po válce vlastně jen
obnovil původní, zdravý a slovanský charakter českých zemí. Stále
jakoby tu hrály rozhodující úlohu asociace na Dalimilův a husitský
poměr k Němcům jako k odvěkým nepřátelům naší země a zcela se ignoruje
celý půltisíciletý novověký vývoj založený na přirozeném a povětšině
plodném soužití "obou kmenů" jednoho národa, jak to kdysi trefně označoval
B. Bolzano.
@SUDET_NEMCI = Vůbec nejhorší na tomto typickém českém pohledu je
skálopevné přesvědčení o spravedlnosti českého stanoviska, pocit vlastní
nevinnosti, nanejvýše jsou tací Čechové ochotni přiznat nelidskost
"divokých odsunů" či krutost některých českých strážců sběrných táborů,
ale zcela chybí uvědomění si totální zrůdnosti samotného principu
"odsunu", tedy hlavně Benešovy myšlenky "vylikvidování" německé menšiny
jako celku, jako národní skupiny, včetně starců, žen a nemluvňat.
Stále nedocházejí sluchu názory těch českých či slovenských publicistů
a historiků, jako P.Příhody, J. Mlynárika a jiných, kteří již na
stránkách Lidových novin, Přítomnosti a Střední Evropy jasně poukázali
na souvislosti mezi "totálním" vyřešením sudetoněmecké otázky a následným
skluzem české společnosti do vlastní formy totalitarismu. Kdo však
čte či vnímá dnes takové názory? Namísto toho jde na dračku Rudé právo
se svým půlmiliónovým nákladem, jež umí velmi rafinovaně hrát na stranu
starého českého šovinismu a nesnášenlivosti ohřívat si svou starou
známou polívčičku na strachu a obavách českého obyvatelstva v pohraničí
ze ztráty svého (kdysi tak lehce získaného) majetku. Tím vším ovšem
zcela zpochybňuje svou tolik proklamovanou "nezávislost" na totalitní
minulosti svého jména a své Strany, právě tak jako dokazuje, byť nepřímo,
bytostnou souvislost českého nacionalismu s českým komunismem.
@SUDET_NEMCI = Jak často opakuje Jiří Wonka, bratr komunisty zavražděného
mučedníka boje za svobodu - Pavla: Němci jsou v pohraničí stále považováni
za občany druhého řádu, není-li vůbec pokládán za nejlepšího Němce
- mrtvý Němec, avšak z druhé strany se pro německou marku dokáže každý
přetrhnout, ta nikomu "nesmrdí"! @SUDET_NEMCI = V celé západní Evropě nenalezneme příklad počínání
srovnatelného s masovým vyhnáním veškerého civilního obyvatelstva
celé jedné národnosti z tak rozsáhlého území. Je to jev, který znaly
pouze totalitní režimy, hitlerovský, stalinský a jim blízké a epigonské
- v Polsku, Československu a jinde. Osud sudetských, karpatských,
kraňských, maďarských a jiných Němců je srovnatelný pouze s osudem
Židů, Poláků a četných dalších okupovaných národů v Hitlerově Třetí
říši a jejich satelitech, tak jako Volžských Němců, Krymských Tatarů,
národů severního Kavkazu, Meschetských Turků atd. atd. ve Stalinově
bolševickém impériu. Ať již Beneš na tuto myšlenku přišel sám anebo
ho oslovil "duch doby", tak každopádně je nutné jeho jednání označit
jednoznačně za totalitní. Fotografie z prvních poválečných měsíců
a let, na nichž spatřujeme jeho portrét umístěný hned vedle obrazu
velkého generalissima Stalina, nejsou vůbec náhodné či zavádějící,
ale navýsost symptomatické! @SUDET_NEMCI = Jiným problémem je tu pak stanovisko západních velmocí,
jež toto rozsáhlé stěhování národů v Postupimi sankcionovaly. Musíme
však být dodnes vydáni napospas rozhodnutím západních státníků a omlouvat
je jen proto, že měli na mysli jen stabilitu a pořádek a snažili se
jednou provždy odstranit každé možné ohnisko příštích válek? Dodnes
musejí nést i vlastní zodpovědnost za své rozhodnutí, stejně jako
z nich nikdo nikdy nesmyje krev nevinných civilistů v Drážďanech,
Hirošimě a městech bombardovaných kobercovými nálety: převzali v podstatě
Hitlerovy metody totální války, byli tedy i účastni na celosvětovém
pádu do totalitarismu. @SUDET_NEMCI = Nejvážnější námitkou proti všem dřívějším i dnešním
kritikům vysídlení všech Němců z území mimo Německo bývá názor, že
to byla jen odplata a spravedlivý trest za to, že projevili naprostou
neloyalitu vůči státům, v nichž žili, že se dopustili zločinu zrady.
Tento problém však připomíná známý spor o tom, zda-li bylo dříve vejce
nebo slepice. Nehledě na morální a právní nepřijatelnost takto pojatého
trestu. Dnes už je stále více zřejmé a uznávané, že Němci byli značnou
měrou dohnání ke svému skluzu do nacionálního socialismu, této totalitní
vábničce slibující vybudování nového, lepšího společenského řádu,
krajně nemoudrým ponížením Versailleským mírem a systémem. Stejně
tak není možné kohokoli omlouvat, že páchal zločiny "až jako druhý"
- bojoval-li svět proti Hitlerovi ve jménu lepších ideálů, ve jménu
demokracie a práva, nesměl ovšem přebírat metody používané zločinným
protivníkem. Ano, jistě: celý svět byl doslova šokován zrůdnostmi
páchanými nacisty, které neměly v celých dějinách lidstva obdobu.
Z druhé strany však asi nebylo ani neupřímnějšího a licoměrnějšího
míru, než jaký byl nadiktován poraženým v roce 1919 v Paříži: hovořilo
se o sebeurčení národů a spravedlnosti, ale ve skutečnosti šlo především
o prosazení velmocenských zájmů. Chceme-li nalézt někde a někdy vlastní
kořeny evropského totalitarismu, tohoto zla ve jménu dobra, pak rozhodně
bude hodně "přihořívat" v blízkosti mocenského zneužití práva na sebeurčení
v průběhu a na konci první světové války (podporovaly se "osvobozující
se" národy z čistě pragmatických důvodů) avpojetí této války jako
vítězství "dobra nad zlem" (sem patří i ona neblahá teze o "definitivní
porážce středověkého feudalismu a monarchismu a vítězství novodobého
demokratismu"). Právě tehdy bylo poprvé dobro účelově využito a rovněž
zaseto sémě falešné a manipulované "vůle lidu". Ne bez logiky problému
je i neopominutelný fakt, že komunistický totalitarismus vznikl mnohem
dříve, než-li nacionálně socialistický, jemuž byl i v mnohém vzorem.
Ostatně právě proto státníci západních demokracií 20. a 30. let jednali
tak jak jednali: bolševicko-komunistický rozklad považovali za daleko
největší nebezpečí ohrožující svět, což spolu se špatným svědomím
za mír z roku 1919 bylo leitmotivem pro "usmiřování Hitlera" a chápavý
postoj k jeho mocenským ambicím. Toto je též nutné mít na zřeteli
při posuzování všech těch, kterým Versailleský systém ublížil i těch
nešťastníků (jako např. J. Tiso, M. Horthy a četní jiní), kteří si
prostě jen vybrali za spojence a patrona toho totalitního vůdce a
ten totalitní systém, který byl ve válce poražen. Světová demokracie
byla tehdy v tak hluboké krizi, že si mohla pro svou záchranu vybrat
už jen ze dvou zel, ze dvou stejně strašných režimů. Kdopak dnes rozsoudí,
čí volba byla lepší či která vedla k většímu prospěchu: Benešova,
Stalinova či Tisova nebo Hitlerova? Jiná řešení však nebyla o mnoho
úspěšnější: Rumunsko vystřídalo postupně obě strany, ale dopadlo stejně
jako Polsko, jež, zcela poražené, rozdělené a zničené, si nebylo ochotno
vybrat za spojence totalitu žádnou! @SUDET_NEMCI = Vrátíme-li se na konci svých úvah do našich vlastních
poměrů, k posouzení takového závažného problému, zdali byli naši Němci
vyhnáni právem, či nikoliv a mají-li tedy právo na opětovný návrat
do své vlasti, nemůžeme se vyhnout otázce české viny na vlastním skluzu
do totalitarismu, na vlastním podílu na zkáze a zradě spáchané na
této zemi. Podobnou německou vinu nelze posuzovat samostatně a oddělovat
ji od toho, co následovalo po "vyčištění" českého, moravského a slezského
území od Němců: od vehnání našeho státu do náruče Stalina a následující
dlouhodobé závislosti na "ochraně" naší nové, ryze slovanské státnosti
- Velkým Bratrem. Nezapomínejme nikdy, že Beneš měl i jiné možnosti
volby - např. nejspíše "rakouskou" cestu, kdyby cítil méně "slovansky"
a více středoevropsky, kdyby se dokázal přenést přes dobové nacionální
rozepře a pracovat na obnovení silné a konstruktivní česko-německé
spolupráce a nadnárodní státnosti. Ale kdyby... je kdyby. @SUDET_NEMCI = A proto tvrdím, že Sudetští Němci nezradili naši zem
a náš stát více a hůře (svým bažením "po Říši" a svým říšským občanstvím),
nežli Češi pod vedením Beneše a spol. (svým stalinismem). Český národ
se nesmí nikdy vyvléci za své vlastní strašné viny na pádu do komunistické
totality, příznačné je, že tuto vinu nejlépe vidí ti, co nahlížejí
české problémy zvenčí, kupř. Slováci: ti právem poukazují na výsledky
voleb z roku 1946 v českých zemích a velmi ostře vidí celkový charakter
českého totalitarismu 40. a 50. let, mají totiž díky své kratičké
státní epizodě z let 1939 až 1945 docela jinou historickou zkušenost
a perspektivu. Ale to je jiná kapitola... @SUDET_NEMCI = Dnešní česká společnost si musí tuto svou minulost
plně a jasně uvědomit a přiznat. Nejde o žádné sebemrskačství, jde
o historickou pravdu a o takové základní věci, jakými je morální očista
a stav národa. Dokud bude mezi nimi převládat sebeomlouvání, či dokonce
obhajování aktu "vysídlení" německých občanů, do té doby bude nutné
pochybovat o jejich skutečné demokratičnosti. Sudetští Němci mají
stejné právo na návrat do svých původních sídel, jako každý jiný národ
na světě. Konkrétní realizace tohoto práva na vlast je pak už jen
věcí politické rutiny a moudrosti všech zúčastněných - nikdy už přirozeně
nemůže jít o návrat ke stavu, který tu byl před půl stoletím. Inspirujeme
se např. děním v současném Rusku, kde jsou v přehodnocování vlastní
zločinné minulosti dále nežli Češi a účinně pracují na obnovení autonomní
republiky Povoložských Němců. O tom, jakou proměnou prošli od války
sami Němci, ani nemluvím. To vše o to více vyniká ve srovnání s nestatečností,
bázlivostí a snad i leností myslet u českých politiků a v české společnosti
vůbec. Postoj k Sudetským Němcům je lakmusovým papírkem celkové vyspělosti
a kulturnosti české společnosti. To co čteme a slyšíme kolem nové
smlouvy s Německem je víc než výmluvné - je to alarmující. @PODPIS = Miroslav Balcar