--------------------------------------------------------------------------------
Autor: K.S. č.: 646
Název: Před explozí
Zdroj: NN Ročník........: 0001/008 Str.: 020
Vyšlo: 01.01.1991 Datum události: 14.11.1991 Rok: 1991
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
20.3.1991 projednávala česká vláda rekonstrukci Rudolfina. Pražská konzervatoř přijde asi o 20 místností. Rudolfinum
patří ministerstvu kultury, studenti a profesoři ministerstvu školství
a tělovýchovy. Vláda rozhodla, že náhradní prostory musí sehnat MK
ČR. Jedná se asi o 400 m
archív a tělocvičnu. Již loni však vedení konzervatoře odmítalo nabízené
prostory a zarputile požadovalo Palffyho palác v Praze na Malé Straně.
Rozhodnout mělo stanovisko Projektové a inženýrské organizace, která
v září 91 vydala zprávu: "Palffyho palác svým reprezentačním uspořádáním
2. patra nevyhovuje dispozičním prvkům pro výuku. V úrovni 1.patra
pak omezení světlé výšky cca 2,40-2,50 m nesplňují požadavky hygienických
předpisů a akustické prostorové nároky. Přízemí, téměř v celém rozsahu
zaklenuté válenými klenbami, neumožňuje splnění akustických podmínek
(dozvuk) pro výuku hudby. Mimořádná uměleckohistorická hodnota a rozsah
dochovaných detailů a výzdoby by případným intenzivním provozem školského
zařízení bylo ohroženo. Dislokace konzervatoře v Palffyho paláci vyžaduje
zřízení kapacitních sociálních zařízení." Konzervatoř odborné stanovisko zná. Přesto chce
jen a jen tento dům. Vraťme se k jeho historii: Když loni v létě členové Jazzové sekce sundávali
z domu rudou ceduli, našli pod ní speciální signalizační zařízení.
Kdyby ji někdo zcela náhodou rozbil - ještě před dvěma lety - slyšeli
by to až v Moskvě. Dům podléhal zvláštnímu bezpečnostnímu dohledu.
Na ceduli byl totiž nápis Ústav marxismu a leninismu. Formálně byl
v majetku MK ČSR, stejně jako řada konspiračních bytů, za které platilo
MK nájem.
Loni v létě se do něj nastěhoval Státní ústav památkové
péče, PEN klub, Evropský kulturní klub, Artforum-Jazzová sekce a další
organizace. Cílem Artfora a EKK bylo zařídit zde živý a otevřený dům
pro všechny kumštýřské ismy a politické názory. Do úprav vložilo několik
tisíc zdarma odpracovaných hodin - zejména, když zde našla střechu
i redakce časopisu A kontra - za které ministerstvo kultury nepožadovalo
nájemné v plné výši. Od loňského prosince zde vzniklo několik výstavních
síní, knihkupectví, čítárna, prodejna gramodesek, připravuje se divadlo,
vyhloubením sklepa vznikla zkušebna atd. Již zde proběhlo několik
stovek přednášek, koncertů, mezinárodních sympozií a výstav. Celý
areál slouží nekomerční a nezávislé kultuře. Pozvolna se stává
i středem celoevropské kulturnosti a má šanci být proklamovaným domem
přátelství a spolupráce. To vše bez koruny dotací. Atrforum/Jazzová
sekce nemá dokonce ani placené zaměstnance. 15. října 1991 předložil ministr kultury Milan
Uhde návrh vládě ČR. Ve své kanceláři jí připravil i odpověď... Obyčejný
člověk z lidu se domnívá, že se vláda něčím sama zabývá. Postup je
ten, že příslušný navrhovatel svého přání si připraví i odpověď, jakou
potřebuje, a tu pak podsouvá k pouhé vládní formalitě, že kývne. Můžeme
doložit. Pan ministr Uhde, vlastně celá vláda, berou na vědomí, že
konzervatoř půjde do Palffyho paláce, doporučuje ministru financí,
aby uvolnil milióny na přepažení a překopání historické památky, a
vyslovuje podporu nalezení nového umístění Evropského kulturního klubu
a Artfora.
K prvnímu bodu se již vyjádřili odborníci. Záporně.
Vláda zřejmě rozumí cihlám a památkám lépe. Hodlá souhlasit.
K druhému bodu, aby finance uvolnily finance, další
paradox:
@ABSURDIST<199>N = Umístění části učeben, archívu a tělocvičny do
Palffyho paláce je pouze dočasným řešením. Konzervatoři má být časem
uvolněn objekt v jiné části Prahy. Na rekonstrukci požaduje pan ministr
Uhde 3-5 miliónů. Vystěhovat by se měl i Státní ústav památkové péče,
obývající akusticky nevyhovující 1. patro Palffyho paláce - avšak
o dva domy vedle - do Ledeburského paláce. Tento palác, dispozičně
podobný Palffyho paláci, potřebuje také peníze na toto přestěhování.
Pan Milan Uhde požaduje dalších 3-5 miliónů. Tzn., že by se mělo kvůli
dočasnému přestěhování proplýtvat 6-10 miliónů. Ptejme se, proč se
konzervatoř nenastěhuje do Ledeburského paláce rovnou. Zpráva odborníků
uvádí: "Dispoziční rozvrh paláce v 1. a 2. patře umožňuje úpravy vyžadované
provozem konzervatoře. Případná vestavba do prostoru krovu pak vnávaznosti
na v současné době realizovanou obnovu severního a středního křídla
umožní rozšíření ploch a uspokojení nároků konzervatoře. Současný
stav podhledů umožňuje případné akustické úpravy pro potřeby výuky
hudby." I to však budou vyhozené peníze, protože konzervatoř se celá
má umístit ve zcela jiném objektu (Břehová ulice a Na rejdišti).
Třetím bodem "vlády" je podpora nového umístění
Artfora a Evropského kulturního klubu. Kdosi se prostě domnívá, že
se s dobrovolnou prací dá hýbat jako s figurkami na šachovnici. Že
se prostě beztrestně mohou rušit knihkupectví a galerie, koncertní
sály a ateliéry prostě z plezíru mocenského mandátu. Lítají
přitom desítky miliónů do vzduchu. Vystěhování by mělo být
k 29.2.92. Artforum jednoznačně řeklo, že se nehne. Obývá sice ty
nejshnilejší místnosti pod úrovní stráně, ale jde o princip. Právě
před rokem vyhnala policie nezávislé z jiného domu ve Sněmovní ulici.
Ani komunisté nezavírali pitnou vodu a nezatloukali okna prkny. Dům
je dodnes prázdný. Do Artfora-Jazzové sekce se strefují stejní udavači
z ministerstva kultury, kteří dostali za komunistů výbor Jazzové sekce
za mříže. Ministr Uhde jediného nevyhodil. Všem přidal na platech.
@ABSURDIST<199>N = Současní mocní se rekrútují z nezávislých iniciativ,
které vznikly před Listopadem. Není tajemstvím, že nad bývalými spolubojovníky
z ulic ohrnují nos. Vadí jim paměť dnešních nezávislých, i už to,
že si dovolují jim tykat. Naštěstí je to tragédie jednotlivců, a nikoliv
nezávislého hnutí. Proto ta likvidace nepohodlných pamětníků a křiklounů,
proto ta chuť jim alespoň přidělat starosti. Ví se, že kolem Jazzové
sekce šly určité materiály, které by mohly zhoupnout českou minihistorii.
Stačil článek v Metropolitanu, aby kohosi popohnal k profesionální
lupeži vjednom archívu. Nic se neztratilo - přišel pozdě. Ale vraťme
se k Palffyho paláci vPraze. @ABSURDIST<199>N = Centrální vědecko-informační středisko Ústavu marxismu
a leninismu při ÚV KSČ, jak zněl plný název, byl mozkem stranické
ideologie. Jeho knihovna, která je stále vpřízemí paláce, je unikátním
politologickým skvostem. Dlužno dodat, že o ní bylo vzorně staráno,
a je štěstím, že se ji zatím nepodařilo rozkulačit chamtivým politickým
stranám. I to z velké části hlídají organizace nyní zde působící.
Někteří pracovníci ústavu však plnili i další úkoly, anejsou si jisti,
do jaké míry mohou být z této budovy kompromitováni. Nejenom však
odtud. V archívu čs.velvyslanectví v Bonnu je kopie velvyslancovy
zprávy do Prahy, ve které se omlouvá, že zatím nemohl splnit přání
jednoho z pracovníků ústavu, přestože, citujeme "bylo nutné navázat
styky s krajany a emigranty." Zajímavý je i dodatek, že výdaje nebudou
účtovány, protože "materiál byl získán bez finančních výloh z naší
strany."
Vynořují se další otázky: O jaké krajany a emigranty
se jednalo? Kdo z nich spolupracoval takovou měrou, že ani nechtěl
zaplatit? Provalí agenturní síť mezi emigrací bývalý velvyslanec,
proti kterému existuje písemný dokument, nebo současný ministr zahraničí?
Nynější velvyslanec, o jehož čisté minulosti nelze pochybovat, je
však také emigrant. Bylo by s podivem, kdyby některé z odhalených
agentů neznal, atd. V Moci bezmocných píše Václav Havel o Papinově
hrnci. Režim neví, kdy vybuchne, a co bude příčinou. Rekonstrukce
Rudolfina nakonec zatřese židlemi špionů, roztočí domněle zmizelé
diskety, rozezvučí pásky. Je to čin hlupáka, nebo rafinovaného partajníka?
Jsme však teprve na počátku. (Praha, 14.11.1991) K.S.