Tleskejte
emigranti, tleskejte!
Jak to
vidí exil
Některé
názory otištěné v této rubrice mohou být totožné s názory redakce
Přeji
těmto novinám úspěch a nejsem si proto jista, zda odpovědná redaktorka udělala
dobře, když mě požádala o spolupráci.
Mám totiž
smůlu, že nejenže nejdu s dobou a nehlásím to, co se očekává, ale často
době přímo odporuji. Pamatuji totiž časy, kdy bílé bylo bílé, černé černé a
svět to tak pojmenovával. Nemohu si zvyknout, že se dnes mluví o bílém a myslí
se černé, popřípadě za bílou se vydávají různé odstíny pošpiněné šedí. Protože
jsem opustila vlast nikoliv u vidiny plných lednic, ale abych mohla svobodně
říkat, co si myslím, často se dopouštím nepřístojného pošlapávání posvěcených tabu a kladu sobě i druhým
nepříjemné otázky. Znechucený čtenář potom, podle své nátury, mne buď
přirovnává k domestikovaným sudokopytníkům, nebo přímo vypovídá
předplatné, ačkoliv by mu mělo být jasné, že oficiální názor redakce se od mého
může diametrálně lišit. První skupina našinců mi nevadí – vím, že mnozí
z nich by si mohli gratulovat, kdyby jejich lidská užitečnost dosahovala
užitečnosti zmiňovaného zvířete. S těmi druhými je to horší: jak jim
vysvětlit, že základním atributem demokracie je svobodná diskuse, výměna
myšlenek, snaha pochopit druhého?
Je to
těžké, to vím z vlastní zkušenosti. Všechno je totiž obvykle úplně jinak
než by logicky mělo být a než se nám předkládá k věření. Vezměme události
z Československa po revoluci, která byla tak strašně sametová, že se –
zaplať pánbůh – obešla beze ztrát na životech. Režim, jehož historie je
prosáklá krví, obložená mrtvolami a vroubená slzami, padl prakticky bez obrany,
bez výstřelu. Tedy: řeklo se nám, že padl… Je to ale pravda? Nešlo náhodou jen
o převlek, o výměnu stráží, znaků a barvy razítek?
Řeklo se
nám, že vláda, která nastoupila, je lepší, lidská a spravedlivá.
Netrestá
pochybovače ztrátou svobody v uranových dolech, otevřela hranice. To je
všechno pravda a my tomu nadšeně chceme věřit a tleskat. Pravda je však také,
že pochybovači jsou dnes odrovnáváni jiným způsobem: jsou ignorováni, nebráni
na zřetel. Otázky nejsou zodpovězeny, plamínek nedůvěry není uhašen.
My ovšem
chceme věřit a otázky, na které se nedá odpovědět kladně, mě bolí, stejně, jako
každého jiného. Bylo nám předloženo k věření, že Havlova vláda odmítne
komunismus a nastolí řád založený na odlišné filozofii, na pravdě, tak jak jsme
jí rozuměli za časů, kdy dobro bylo odměňováno a zlo trestáno. Protože nedokáži
věřit slepě, ptám se a prosím, abyste nezvedali kámen, ale raději odpověděli:
byl výběr prezidenta opravdu spontánním aktem, kdy národ zvolil toho
nejlepšího, či tu šlo o předem připravený kolosální podvod na většině národa?
Nebo starý režim počítal, že využije ke svým cílům nezměrný pacifismus nového
vůdce a daří se mu to? Či při převzetí moci se musel nový vůdce zavázat
určitými sliby, mezi něž patřil fakt, že kriminálníkům starého režimu nebude
zkřiven vlásek na hlavě?
Osobnost
prezidenta je pro mnohé z nás tabu. Máme v sobě po generace
zakotvenou touhu slepě věřit, obdivovat a heroizovat vůdce národa. Havel se nám
zdál splněním všech vlasteneckých snů, něčím, na co jsme už od Masaryka čekali.
Nechceme si klást otázky, jaký je to vůdce, který sice prošel zkušenostmi
komunistického vězení, ale po svém zvolení neprohlásil komunistickou stranu za
zločineckou organizaci? Který si za své spolupracovníky skoro bez výjimky zvolí
bývalé komunisty a obsadí jimi nejdůležitější ministerstva i zahraniční posty?
Který na
jedné straně přesvědčivě hovoří o nutnosti „nebýt jako oni“, ale na druhé
straně nevidí a nechce vidět, že nenapravit křivdu znamená spáchat ji znovu?
Jen jeden příklad za všechny: 17. Prosince 1990 byl trest smrti exulantu
Bunžovi zrušen, ale zároveň byl odsouzen na patnáct let (lovy 15) za „zločiny
rehabilitací nedotčené“ s právem podat stížnost do tří dnů.
Pozvali
jsme si do Austrálie a medailemi obdařili Sašenku Dubčeka.
Nevadí, že
vždycky byl a stále je odchovancem a zastáncem zločineckého učení, zvaného
socialismus a komunismus. Je to šarmantní, milý stařík, říkali ti, co mu
tleskali.
Vsadím se,
že kdyby někde v Praze v parku potkali prokurátora Urválka, který
poslal na smrt desítky nevinných lidí, také ho shledají „milým staříkem“.
Nesmějte se, k takovému setkání by klidně mohlo dojít, sametová vláda sice
odsoudila antikomunistu dr. Bunžu, ale ani vlásek na hlavě nezkřivila dr.
Urválkovi.
Velice se
také tleskalo panu ministru Klausovi, když nám dal nepokrytě najevo, jaký má
sametová vláda názor na emigranty. Po léta jsme naivně věřili, že opuštění
republiky bylo naší formou protestu vůči režimu, který hlásal „opustíš-li mne,
zahyneš“.
Nezahynuli
jsme, dočkali se změny režimu, ale filosofie se nezměnila. Stále platí, že „nás
nikdo nevyháněl“, šli jsme sami a tím pádem jsme se sami odepsali. Co bylo
ukradeno, je ukradeno na věčné časy, majetek už také dávno není v rukou
těch, kteří ho ukradli, praví pan Klaus.
Chcete se
snad mstít šarmantním staříkům a babičkám s důchody pětkrát tak velkými,
než je důchod normálních občanů, kteří u strany nebyli? Nebo snad žádat náhradu
a trestat jejich dětičky a příbuzné? Ne, to by nebylo demokratické. Navíc
komunistická strana stále v ČSFR legálně existuje, má své poslance ve
vládě, kteří se podílejí na tvorbě zákonů a jak to vypadá, příští rok ve
volbách zvítězí na celé čáře.
Že se
v SSSR strany vzdali? My zůstaneme raději demokraticky sametoví. Nějaká
spravedlnost by mohla mít ne – do – zír – né následky.
Ostatně my
máme jiné starosti, než spravedlnost pro emigranty, praví doktor Klaus.
Kdybychom ti, emigrante, vrátili statek, ve kterém je dnes dětská školka, ty si
ho převezeš do Klokánie a naše děti ztratí, chudinky, střechu nad hlavou. Na
stavby nových školek republika nemá. Ještě horší by bylo, kdybychom ti vrátili
domek, ve kterém dnes žije rodina funkcionáře a celá léta už si bydlení vylepšuje
vlastní prací. Ty je z domu vyhodíš a co my s nimi? Přece jim
nemůžeme nabídnout tak jako normálním lidem garsonku nebo 1 plus 1 bez
příslušenství? Republika má finanční problémy, morálka musí stranou, praví pan
Klaus a krajani tleskají až se sokolovna otřásá.
Plácejte,
přátelé, tleskejte, vždyť to je to, co od vás doba žádá. Já netleskám, já jen
zírám a nestačím se divit.
Marcela
Čechová
AUSTRALSKÉ
LISTY číslo 2
říjen 1991