Co je KOMUNISMUS a co je FAŠISMUS?
2. číslo listů
Masarykovy společnosti "Odkaz" uveřejnilo anketu, v níž se čeští
historikové vyjadřují ke smyslu našich národních dějin, k otázce historických
mýtů, o vztazích mezi našimi národy, českém a slovenském, o problematice odsudu
německého říšského obyvatelstva z ČSR v l. 1945/46 a konečně i o příčinách
vzniku totalitních režimů po 1. světové válce v Evropě.
Bylo skutečnou úlevou
číst zas jednou po drahné době v nějakém periodiku názory lidí a kteří o tom, o
čem mluví, taky něco vědí a kteří jsou současně i schopni postihnout danou problematiku
byť třeba jen v obrysech, nicméně tak, aby nekontrastovala s historickou
pravdou, jak jsme si na tom za poslední tři roky svobodné diskuse v našem tisku
museli chtě nechtě zvyknout.
Zejména mne mile
překvapilo v dnešní době nemoderní a nekonformní, přesto však naprosto precizní
formulování problému odsudu německého obyvatelstva z území Československé
republiky v l. 1945/46 do německé vlasti, kterou - jak se to zřetelěn projevilo
v roce 1938 - Československo Němcům nikdy nemohlo plně nahradit.
Zaujnou i postřehy
historiků o podhoubí, z něhož ve 20. letech naklíčily totalitaristické
ideologie, komunismus a fašismus. Vysloveně mne však znepokojila argumentace
některých dříve marxistických historiků, že totiž fašismus a komunismus se od
sebe liší natolik, že teprve bude potřebí tyto fenomény přesně vymezit a
objasnit. Historik Koloman Gajan kladení rovnítka mezi komunismus a fašismus
dokonce pokládá za zavádějící simplifikaci.
Dají se zajisté
pochopit důvody, které některé historiky k podobnému závěru vedou, i když ty
důvody mají hodnotu pouze teoretickou. Praktická stránka věci je ovšem zcela
nabíledni. Ptejme se takto: Jak je na tom občan v obou těchto systémech.
Odpověď je rovněž nasnadě: Každý občan je v nerovnoprávném postavení vůči těm,
kdož se rozhodli předstírat, že jsou předsvědčenými fašisty, či komunismy.
Pokud se občan v těchto systémech rozhodne nic nepředstírat, stává se
automaticky občanem 2. kategorie jak ve fašistickém, tak v komunistickém státě.
Dokonce celé skupiny obyvatel jsou vzhledem k povolání, které zastávají nebo až
dosud zastávaly, postaveny na roveň antických otroků, nebo chcete-li na roveň
amerických černochů v jižanských státech anno dazumal.
Jsem-li historik,
nemohu hodnotit nějaký systém podle toho, co o tomto systému píší jeho
apologeti. Každý politický systém, režim, vládu, je třeba hodnotit jen dle
každodenní praxe, neboli podle evidentních faktů a nezpochybnitelných jevů.
Jestliže ještě dnes historik napíše, že komunismus nebyl na rozdíl od fašismu
programově rasistický, teoreticky na tom možná něco je, nicméně co pak
znamenaly ty milióny ruských a ukrajinských židů, žádajících o okamžité
vystěhování ze SSSR do Izraele? Exodus Židů ze SSSR do Izraele je například
vyčerpávající odpovědí na teoretickou otázku, co měla komunistická ideologie
společného s ideologií nacistickou v kauze rasismus. Kdybych byl historik,
tento problém bych už dále nezkoumal, zdál by se mi jasný.
Z hlediska mé
šestileté osobní zkušenosti s nacismem, neboli s fašismem s německy sadistickou
tváří, a dvaačtyřicetileté zkušenosti se socialismem s mnoha prolhanými
tvářemi, jsou pro mne jako občana naprosto bezpodstatné případné jemné rozdíly
mezi tím, co si říká fašismus, nacismus, komunismus, či bolševismus, rozdíly,
které pro mne hodlá vědecky vymezovat a kdovíproč objasňovat dřívemarxistická
historiografie. Proč se mám neustále dovídat, jaký byl rozdíl nejen mezi
fašismem a komunismem, ale i mezi komunismem a takzvaným stalinismem?
Byl snad
"stalinismus" něco jiného, než aplikace marx-leninismu do praxe
metodou vivisekce na "masách"? Svádět totální selhání vulgární
ideologie na jakéhosi Stalina a jeho takzvaný kult je jen propagandistický
podvod, a to bez ohledu na to, jde-li dnes o podvod eurokomunistický, reformně
komunistický, či perestrojkový. Vždyť přesný opak jest pravdou: Stalin byl vždy
učenlivým a důsledným žákem Marxovým, Engelsovým, Leninovým a v prvních fázích
zejména Trockého, a vždy spolehlivě realizoval jejich natihumání projekt, aniž
se od marx-leninského dogmatu v čemkoliv podstatnějším odchýlil.
Stalinismus je
marx-leninismus v krystalické podobě. Jestliže tento zvácený systém vrátil
evropské národy o půl tisíciletí nazpět jen v oblasti takových
"buržoazních" svobod, jako je svoboda slova, je dnes opravdu
přepychem diskutovat o tom, v čem se fašismus od kumunismu lišil, anebo v čem
byl komunismus snad pokrokovější.
Na fašismu, ani na
komunismu není pokrokového nic. V obou zvácených systémech je občan zbaven
svých základních svobod, dokonce i těch, které mu přiznaly monarchistické
systémy v průběhu minulých staletí. Za fašismu i za komunismu se občan stává
majetkem státu, občan smí být státem beztrestně zabit, a kto většinou jen
proto, že se stát, režim, vláda domnívá, že si občan možná myslí něco jiného,
než k myšlení předkládá státní ideologie, anebo jen proto, že se narodil v jiné
rodině, než měl, anebo prostě jen proto, že má velký nos.
Pokud je vůbec nutné
oba systémy nějak objasňovat či vymezovat, pak tedy jedině z pohledu tohoto
občana, sociálního subjektu, který musel v takovýchto zvrácených životních
podmínkách žít či přesněji - musel se pokusit nějak tyto systémy přežít.
Pokud se někdo hodlá
pouštět do vymezování hranic mezi fašismem a komunismem, ani bych mu to příliš
nedoporučoval, zejména jde-li o potencionálního apologeta komunismu. Takové
srovnávání totiž vždy musí vyznít v neprospěch komunismu, a to jak co do počtu
masových hrobů, tak i co ekonomických "úspěchů". Vykládat nám dnes
cosi o tom, že komunismus, jaký tu byl, nebyl ten pravý, "ořechový",
nebo dokonce tvrdit, že to byl jen jakýsi "stalinismus", je stejný
intelektuální zločin, jako psát po sto padesáti letech znovu nejkrvavější
brožůru v dějinách světového písemnictví - Komunistický manifest.
Vladimír Přibský