--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Hulík Milan, Pálffy Martin
Název: Konfiskace
Zdroj: NN Ročník........: 0003/004 Str.: 024
Vyšlo: 01.01.1993 Datum události: 25.12.1992 Rok: 1993
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
Tvrzení, že české dějiny jsou také dějinami konfiskací by nebylo daleko od pravdy.
Zabavování majetku politickým protivníkům se totiž v leckterých případech ukázalo účinnějším trestem, než samotný trest hrdelní.
Zejména ve středověku a ve staletích následujících to byl zcela
legitimní trest za velezradu a tuto tradici dovršil jak režim nacistický
tak i komunistický - ty ovšem konfiskovaly za daleko menší provinění,
režim komunistický dokonce jen pro onen smutně proslulý - 109 tr.
z., kterým bylo opuštění republiky. I na vývoji tohoto trestu je vidět
úpadek právní kultury a ducha trestního práva. Zatímco "velezrada"
českých stavů proti císařskému majestátu byla dostatečným proviněním
pro vynesení tohoto trestu, tak v 70. a 80. letech našeho století
se už pro tento trest stačilo nevrátit se z dovolené v cizině. To
je zřejmé i ze srovnání, že v případě hlavního trestu v prvém
případě šlo zejména o trest smrti, zatímco v druhém případě, třeba jen o trest odnětí svobody na pár měsíců. Tato touha moci přivlastňovat si majetek politických protivníků
vedla už v roce 1608 české stavy k tomu, aby si vymohly privilegium,
že v případě tr. činu velezrady nepřipadne majetek králi nebo
fiskusu, ale dědicům. Ani slavnostní potvrzení králem Matyášem a Ferdinandem
II. nepomohlo k tomu, aby bylo dodrženo - stalo se tak po Bílé hoře
pouze v jednom z 2 658 zavedených konfiskačních řízení a to u
tehdy svoji kariéru začínajícího, pozdějšího největšího českého kořistníka
a conquistadora Albrechta z Valdštejna, kterému bylo toto právo přiznáno
jako poručníku Jiřího Smiřického. Avšak po jeho zavraždění už mu toto právo bylo odepřeno.
Pobělohorskými konfiskacemi dějiny konfiskací v českých zemích nezačaly,
v té době šlo už o osvědčený a účinný trest, ale dodaly jim hrůzný
rozměr. Byla vyvlastněna celá pro<%4>testantská šlechta, ve vlasti
zůstalo jen 18 rodin, bylo konfiskováno 1 620 panství a z měšťanského
stavu se vystěhovalo 36 000 rodin se 150 000 hlavami. Není tématem
tohoto článku se zabývat průběhem dalších konfiskací, snad jen, že
další konfiskace nevynechaly ani konfiskovatele, neboť další velkou
změnou v majetkových poměrech v českých zemích byla konfiskace ohromného
Valdštejnova majetku. Avšak ani vznik ČSR jako demokratického právního státu nezabránil
konfiskacím, v případě 1. pozemkové reformy šlo však o částečnou
restituci pobělohorských konfiskací, v tomto případě však ale
šlo o vyvlastnění za náhradu, tedy o způsob v právním státě přijatelný
a možný. V průběhu dalších let se však již konfiskovalo opět osvědčeným
způsobem, formou trestu nebo postihu nejen jednotlivých politických
protivníků ale celých nepohodlných vrstev či skupin obyvatel.
Byl konfiskován majetek Čechů vykázaných ze Sudet, majetek Čechů vypuzených
ze Slovenského státu, majetek fyzicky hubených Židů, jakož později
i majetek těch, kteří se v roce 1929 při sčítání obyvatel přihlásili k německé či maďarské národnosti. Konfiskován byl majetek
cikánů a dalších na okraji stojících vrstev společnosti a majetek
cizinců. Objektem konfiskací byl tedy nejen fyzický jedinec ale i
třída, vrstva či skupina obyvatel nebo majetek institucí či společností.
Konfiskace jako politický trest je opět použita jako nástroj revoluční
odvety Dekrety prezidenta Beneše z roku 1945. Tato v poslední době
opět živě diskutovaná problematika poskytuje řadu právních argumentů
sudetským Němcům. Je možno pochopit protiněmecké nálady a spravedlivý
pocit odplaty, ostatně paměti tehdejších politiků to dokazují, ale
faktem zůstává, že porušení základních principů práva těmito Dekrety
se stalo čítankovým příkladem neprávních aktů, jak o tom svědčí
celá řada publikací a pojednání právních expertů ze zahraničí.
Tyto akty se tedy staly nejen klasickým vzorem "Unrechtsakten", ale
staly se i vzorem pro pozdější obdobné komunistické vyvlastňovací
akty po 25. 2. 1948. Zatímco Dekrety č. 33 o zbavení občanství, č. 71 o pracovní povinnosti
a další zbavující Němce a Maďary občanských a politických práv, byly
dobově podmíněným opatřením a z tohoto důvodu pochopitelným,
zejména s ohledem na chování většiny sudetoněmeckého obyvatelstva
v roce 1938 a v letech následujících, pak Dekrety č. 5 o národní správě,
č. 12 o konfiskaci zemědělského majetku a č. 108 o konfiskaci ostatního
majetku, odporovaly základním principům práva, podle kterého vyvlastnění
smí být provedeno jenom: a) za účelem veřejného blaha
b) nemá-li diskriminační charakter c) když se vyvlastněným dostane aspoň částečného odškodnění. I když mezinárodní právo v roce 1945 se ještě neopíralo o pozdější
"Obecné prohlášení lidských práv" z roku 1948 (podle jehož čl. 17
nikdo nesmí být svévolně připraven o majetek) a pozdější odpor
socialistických zemí bránil další koodifikaci tohoto principu, pak
se tento princip nakonec stejně prosadil, viz např. Konvenci lidských
práv z r. 1952, je nutno výše uvedené Dekrety považovat za právně
více než pochybné, máme-li na mysli principy a zásady přirozeného
práva. Za východisko k těmto mezinárodně uznávaným principům a zásadám
byla judikatura zahraničních soudů, které neuznávaly konfiskace mimo
území konfiskujícího státu (zatímco uvnitř jej byli nuceni na
základě tzv. Act of state doctrine připouštět.), avšak odmítaly
je i tam, kde odporovaly tzv. Ordre public. Pro ČSR v roce 1945, tak jako po roce 1948 byla charakteristická důslednost
a dalekosáhlost konfiskací, jinak řečeno, konfiskovalo se více
než bylo z hlediska doby třeba. Tak např. v Jugoslávii nebyl konfiskován majetek přísl. neutrálních států, zatímco v ČSR byl
konfiskován majetek osob německé národnosti nebo německy mluvících
(viz sčítání obyvatel v roce 1929), kteří měli občanství těchto
států, Maďarsko volilo zásadu dobrovolného vystěhování s ponecháním
všech cenností, peněz i šperků atd., Polsko, které bylo ve válečném
stavu s Německem a Němci daleko více postiženo než ČSR, konfiskovalo
jen nemovitosti zemědělského charakteru. Aniž bychom přijímali argumentaci sudetoněmeckých právníků a historiků,
v jejichž pohledu většinou chybí pochopení pro daleko větší křivdy
způsobené Němci a německým živlem na ČSR a jeho českých občanech,
je nutno konstatovat, že shora zmíněné Dekrety vytvořily trvalý
a nehynoucí zdroj poučení pro právníky a historiky zabývající se porušováním
mezinárodního práva na ochranu menšin. Tento zdroj poučení byl doveden k vrcholu dokonalosti po 25. 2. 1948.
Pobělohorskému či povaldštejnskému konfiskačnímu furore se zcela vyrovnalo
konfiskační běsnění komunistů po Vítězném únoru. Už šlo opět o klasickou
konfiskaci jako trest bez náhrady, ač se pro ni používal termín vyvlastnění,
který socialističtí právní teoretici přivedli k dokonalosti vědecky
vyargumentovaným zdůvodněním o nepotřebě náhrady. Tím se socialistické
právo povýšilo i nad mezinárodní, které jednoznačně považuje vyvlastnění
bez náhrady za krádež. Komunistické vyvlastňovací zákony změnily vlastnickou mapu země. Bylo
opět příznačné, že se šlo dále než v ostatních bratrských socialistických
zemích, zatímco v leckterých z nich zůstal drobný soukromý sektor,
pak v ČSR do roku 1960 nezůstala jediná soukromá trafika, ani jediný
pekař nebo švec, který by reprezentoval podnikatelský živnostenský
stav. Zůstalo jen několik podivínů, kteří s jednou nohou v kriminále,
snažíce se krýt nějakým družstvem či jinou soc. firmou podomácku podnikali,
podobni tajným sektářům vyznávajících jedinou pravou víru soukromého
podnikání.
Likvidace soukromého vlastnictví výrobních prostředků a soukromého
podnikání po komunistickém puči přivodilo zkázu čsl. ekonomiky.
Nešlo však jen o důsledky celospolečenské, ale i o tragédie tisíců
rodin a jednotlivců, jimž byl odňat nejenom majetek a zdroj obživy,
ale i smysl jejich života, byli připraveni o možnost uplatňovat
svoji iniciativu, činorodost a podnikatelské nadání. Že tím jejich
postih většinou neskončil ale pokračoval v tzv. nápravně výchovných
zařízeních typu Mírov, Valdice, Leopoldov či Bory je rovněž obecně
známo. V této době právě zakládali své vědecké a právnické kariéry
ti právníci, kteří svými teoriemi o společenském a socialistickém
vlastnictví na bázi sovětského práva získávali své akademické hodnosti
či se stávali akademiky přímo. Zdálo se tedy samozřejmým, že nový demokratický režim po 17. 11.
1989 jakmile rehabilituje politické vězně a odškodní je za léta věznění
a pozůstalé po popravených, umučených a zastřelených na hranicích,
pokusí se zmírnit majetkovou křivdu těch čsl. občanů, kteří byli postiženi konfiskačními a vyvlastňovacími zákony komunistického
režimu. Že se tak stalo způsobem tak diskriminačním a ponižujícím,
jak tomu je v restitučních zákonech č. 87/1991 Sb. a 229/1991 Sb.
neočekával v emigraci snad nikdo. Namísto základního a přirozeného
demokratického principu rovnosti všech čsl. občanů se FS řídilo
zřejmě zásadou "emigranti už mají dost". Že stát nemá na odškodnění
finanční prostředky, je pochopitelné, poškození také neprotestují
proti tomu, že nedostanou milióny ale jen proti tomu, že byli vyloučeni
ze zásady naturální restituce, tedy z navracení nemovitostí (což stát
nic nestojí), z nichž mnohé se nacházejí v rukou komunistických prominentů
nebo jiných osob komunisty zvýhodněných. Právo respektive povinnost
platící pro oprávněné čsl. občany, t. j. prokázat, že 3. osoba,
jež koupila jejich nemovitost od státu, který ji konfiskoval, ji nabyl
způsobem, který porušoval tehdejší právní předpisy nebo vedl k
neoprávněnému obohacení těchto osob, již nebyla přiznána těm čsl.
občanům, kteří svým odchodem jen demonstrovali své přesvědčení,
že nechtějí žít v takovém neprávním a totalitním státě. Tato diskriminace
je zcela adekvátním protějškem diskriminace založené Dekrety prezidenta
Beneše a i když se v případě čsl. emigrantů nejedná o národnostní
menšinu, jde o porušení základní právní zásady, viz ono slavné Egalité,
liberté, fraternité, dokonce ještě ostudnější, neboť se jedná o diskriminaci
vlastních občanů. A je v tomto případě nerozhodné, zda-li se jedná
o současné nebo bývalé čsl. občany, kteří naturalizací své původní
občanství ztratili a získali jiné, či dokonce jej byli zbaveni komunistickými
úřady. Malý zájem veřejnosti a osamocené volání emigrantů po odstranění této křivdy jen ukazuje, jak hluboko konfiskační
myšlení vstoupilo do mysli a krve totalitou vychovávaných a převychovaných
spoluobčanů včetně reziduí konfiskací staletí. Tomu napomáhají i zbytky
socialistického vědomí, že vlastnictví státu či společenské je vyšší
formou vlastnictví, nemluvě o závisti a averzi k emigrantům, v tomto
případě ještě celá desetiletí byla specifická česká závist umocňovaná
rafinovanou komunistickou propagandou. A jsou to právě ti čsl. občané, kteří žijí na Západě a kteří ví nejlépe, že vlastnictví půdy a nemovitostí v rukou státu je škodlivé,
pokud se jím zdvojnásobuje jeho moc jako výsostného nositele vlastnictví
a soukromého vlastníka zároveň nad individuálním občanem. A to odhlížíme
od toho, že pokud stát toto břímě neunese, tak privatizací převede
vlastnické právo na 3. osoby, jejichž vztah k nemovitostem je toliko
pekuniární a spekulativní. A emigrantům mnohdy nechybí ani tento vztah,
navíc doplněný pravým vztahem vlastnickým (nemluvě o citovém), často
předávaným z generace na generaci. Jestliže tento stát znárodnil
vše, aby vyloučením soukromého vlastnictví si nesvéprávného občana
co nejvíce podrobil, pak ponecháním majetku emigrantů v rukou státu
po změně totalitního státu ve stát demokratický, má tato inverze hořkou
příchuť v opačném smyslu, odcizit emigranta přes možnou cestu
domů, co nejvíce od vlasti. Vždyť státu by mělo být lhostejno, kdo je vlastníkem, rozhodující
je vytvořit základy skutečného právního státu, vázanost všech
stejnými zákony, tedy rovnost před zákonem, rovnost v prostoru,
kde všichni mohou rozvíjet své schopnosti a tvůrčí síly. <%4>Vyloučení
morálního faktoru, kterým vedle čistě obchodního a spekulativního
hlediska 3. osob privatizujících nemovitosti od státu, představují
osobní a rodinné vazby emigrantů na majetek, znamená i vyloučení zájmu
dlouhodobějších a skutečně angažovaných perspektiv. Právě v této souvislosti
hrají nezanedbatelnou roli zahraniční investice, které jsou ve shodě
s oněmi morálními kritérii schopni přinést právě emigranti. Tato
restitučně právní diskriminace je jen částí obecnější diskriminace
emigrantů, která je charakterizována i nepřiznáním volebního práva
mimo republiku, k ostrakizaci emigrantů patří i to, že nenacházejí
sluchu u žádné z politických stran čsl. politického spektra, která
by zastupovala jejich zájmy. A konečně jejich diskriminace je také
jen jedním z faktorů, kterými se vyznačuje absence morálního hlediska
v nově se vytvářejícím ekonomickém modelu, který spoluvytvářejí
právě špinavé peníze a transformovaný komunistický majetek, samozřejmě
v rukou svých nynějších nebo aspoň do 17. 11. 1989 aktivních členů
KSČ. Že to samo o sobě spolu s ponecháním mnohých nemovitostí včetně
nezprivatizovaných podniků, pro které se nenajdou zájemci (mimo jiné
i pro vyloučení emigrantů) povede k uchování soc. struktur, je zřejmé.
A nejen to, vyloučením těchto dřívějších majitelů včetně církve
či bývalých majitelů šlechtického původu se zbaví hospodářský
mechanismus aktivních soukromě hospodářsky reagujících vlastníků
a vyloučení jejich aktivity v tomto smyslu zbaví i stát aktiv ve formě
daní a užitku pro celý stát a společnost a tím i báze pro nové investice.
Tyto investice jsou totiž tito vyloučení vlastníci schopni přinést
nejen díky svým osobním kontaktům ale i přivábit ze zahraničí
příkladem prosperující ekonomiky. Že státní podniky a družstva
z dlouhodobého výhledu fungují špatně, že jsou pouze zaměstnavateli
přebujelé byrokracie a přežívajících socialistických funkcionářů,
prokázal nejen socialismus ale i urychlená privatizace. To ostatně
prokázala i zkušenost státních podniků na Západě, které se většinou
(výjimky potvrdily pravidlo) staly brzdou ekonomiky tržního hospodářství.
Přiznání se ke státu jako státu právnímu, k velkorysosti a liberalismu
je tehdy hodnověrné, když se stát chová slušně a stejně ke všem, ke
každé skupině obyvatel. Jak jinak by stát byl právním státem?
Nelze nevidět, že nedůvěra zahraničních investorů vychází i z toho,
že stát, který proslul svými konfiskacemi se i za změněných politických
poměrů nedokáže vyrovnat se spravedlivými restitucemi. To je také
jeden z důvodů dosud malých zahraničních investic ve většině bývalých
socialistických států, nehledě na nepříjemné asociace vyplývající
z toho pro budoucnost, stát, který se s konfiskacemi nevyrovnal, těžko
může poskytnout garanci nepřípustnosti konfiskací v budoucnu.
Pro právní stát je samozřejmé, že musí dbát nejen práv bývalých
vlastníků ale rovněž tak práv 3. osob, které majetek nabyly v dobré
víře a formou odškodnění byť finančního dát průchod přirozené
spravedlnosti, nikoliv však na základě vyloučení někoho z důvodu st.
příslušnosti, národnosti, místa pobytu atd. Je pouhou řečnickou otázkou protivníků restitucí, má-li se s restitucemi
jít do r. 1948 či 1918, úvodní část tohoto pojednání měla za cíl pouze
ukázat, kudy a odkud vedla červená či spíše černá nit konfiskací v
českých dějinách; k nápravě právního řádu a k obnovení právního
státu postačí vrátit se k počátku nespravedlností, které byly komunistickým
režimem započaty v roce 1948. Avšak právnímu purismu není cizí požadavek
vrátit se k roku 1945 či k roku 1938, kdy skončila existence prvního
právního moderního státu v českých dějinách. To by umožnilo poskytnout
spravedlnost těm Židům, kteří přežili plynové komory a jejichž
majetek byl od své prvotní konfiskace arizací přetransformován
konfiskacemi v roce 1945 a 1948. Dosavadní způsob restitucí sice zmírnil majetkovou křivdu mnohých
ale zároveň koodifikoval nespravedlnost komunistického režimu. Nejen
tím, že vyloučil ty, kteří byli připraveni svůj restituovaný majetek aktivovat pro ekonomiku s přineseným kapitálem a know-how
ale především legalizací krádeže, neboť ničím jiným propadnutí
majetku podle ş 109 tr. zákona nebylo, neboť jak už řečeno, propadnutí
majetku vedle trestu odnětí svobody na měsíce či několik let nebylo
adekvátním vedlejším trestem (nehledě na skutečnost, že opuštění republiky
bylo ryze socialistickým totalitním trestným činem odporujícím základním
lidským právům. Emigranti nebyli totiž velezrádci, jak je propagandisticky
cejchoval komunistický režim ale lidé, kteří se nechtěli stát
pokusnými králíky experimentu "budování komunistické společnosti".
Stávající způsob řešení restituční otázky, se zdá být, řečeno
ústy postavy Vančurova Rozmarného léta "způsobem poněkud nešťastným".
Nešťastným nejen pro poškozené emigranty ale především pro českou
ekonomiku a hospodářství. Za každým dolarem kapitálu totiž stojí
investoři, kteří za svůj investovaný kapitál vydávají počet a pro něj se zajímají nejen o historii ale i o budoucnost země, do
níž investují. Stát, který upřednostňuje sebe sama před občanem,
stát, který činí rozdíl mezi občanem žijícím ve své zemi a v cizině,
stát, který preferuje vládnutí nad službou občanům - takový stát nestojí
za jejich důvěru. Přehlížení oprávněných práv, kterým je vyřazení
z restituce části poškozených občanů, rozumí jako signálu proti soukromému
vlastnictví. V předvečer vstupu do Evropy (nevíme, zda to bude
za roky či desetiletí) budou čelní západní politici znát nejmladší
dějiny ČSFR a ČR. Tito lidé musí být přesvědčeni zákony a existencí
skutečného právního státu, nikoliv slovy a prohlášeními. Musí získat
důvěru a jistotu v atraktivnost ČR. A o tom je mohou přesvědčit
pouze politici, kteří dovedou hledět jak do minulosti, tak i do
budoucnosti.
Dne 25. 12. 1992 JUDr. Milan HULÍK
JUDr. Martin PÁLFFY