--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Mandler Emanuel
Název: Příspěvek připravený pro konfer. o ideji české státnosti
Zdroj: NN Ročník........: 0003/004 Str.: 030
Vyšlo: 01.01.1993 Datum události: 28.10.1992 Rok: 1993
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
O málokterém společenském nebo politickém podniku se ještě před jeho uskutečněním vedly takové spory jako o této konferenci.
Pro mnohé je její název provokující, protože se nedomnívají, že by
pro vznikající stát byla nějaká idea potřebná a důležitá. To je
zajisté důvod, proč o ideji české státnosti hovořit; je nepochybně
obestřena mnoha nejasnostmi. Závažnější námitkou je, že právě
o takovém nesnadném tématu by se mělo hovořit co nejprostěji,
pracovně a že obřadnost tohoto podniku, zdůrazněná místem konání,
pracovní, otevřený ráz setkání věnované ideji naší státnosti víceméně
znemožňuje. Cožpak je možné, aby se na tomto slavném místě, ve čtyřech
odborných sekcích (a za tak krátkou dobu) nedospělo k zavazujícím
závěrům?
Můj příspěvek, vycházející ze skutečností víceméně
známých a z takové jejich interpretace, která se mi zdá nejpřirozenější,
má mimo jiné poukázat na to, že se o české státnosti a její ideji
nemůže rozhodnout ani na Hradě, ani na jiném jakkoli důležitém oficiálním
místě. Rozhodne o nich naše politická činnost v nejširším smyslu,
tedy - obrazně řečeno - nejen na Hradě, ale právě tak "v chýších".
Předpokládám, že moderní idea české státnosti tu již
dávno je, a to nikoli pouze v tom smyslu, že prostě existuje, ale
že je realizována. Formulována byla vlastně "ad hoc" a s co největší
oportunností T. G. Masarykem za první světové války a je nepochybné,
že by se to nemohlo stát, kdyby neexistovaly takové historické předpoklady
jako středověký český stát - a tedy trvající tradice české státnosti
- mocný proces české národní emancipace, posilňování českého hospodářství,
diferenciace politiky, růst národní kultury a odpor rakouské metropole
- atd. atd. Nicméně tak, jak byla uskutečněna v říjnu 1918, byla
již výsledkem mnoha jednání, konfliktů a překonávání nesčetných
potíží. To jí vtisklo pečeť reality. Posuzována tehdejší realitou spočívala idea české státnosti
v poznání, že je možno zabezpečit bytí českého národa v historických
hranicích a to státem založeným na zásadách parlamentní demokracie;
s ohledem na silnou německou menšinu a na nepříznivé položení
Čech a Moravy byla podmíněna čechoslovakismem, to znamená spojením
obou slovanských národů v jeden, což mělo pacifikovat německou, maďarskou
i polskou menšinu (připomeňme, že tu ještě byla také nikoli nevýznamná
menšina židovská). Stačilo - zhruba - jedno desetiletí života nového státu,
aby čechoslovakismus v konfrontaci se skutečností neobstál. Při
jeho posuzování (a dnes spíš odsuzování), by se ovšem nemělo zapomenout,
že sehrál státotvorně i národně pozitivní roli. Národně pozitivní
i pro Slováky. Ukázalo se ovšem, že místo jednoho slovanského národa
je tu jeden národ vládnoucí, český a rychle se vyvíjející další národní
menšina - Slováci. Slovensko požadovalo autonomii - patří k nesčetným
ironiím dějin, že hitlerovské Německo mu poskytlo dokonce státní samostatnost,
ale také to, že mocné nacistické ohrožení v třicátých letech znesnadňovalo
"vyrovnání" Prahy se Slováky. V té době bylo Československo jedinou enklávou demokracie
ve střední Evropě - a to je třeba ideji české státnosti připsat
k dobru. Stálo v cestě nacistům národně i politicky a muselo být zničeno.
Samozřejmě, okolnost, že šlo o unitární stát, jehož demokratické
uspořádání dávno ještě nedosáhlo tak daleko, aby zahrnovalo samosprávu
národních menšin a skutečnou samosprávu historických zemských celků,
ČSR oslabovala. To vše - jak uchování demokracie v tak těžkých středoevropských
podmínkách, tak to, že nezahrnovala zmíněnou samosprávu - bylo součástí
i výsledkem působení ideje české státnosti. S odstupem času je čím dál tím víc zřejmé, že už před
druhou světovou válkou bylo hlavním problémem realizace ideje české
státnosti nedostatečnost české politiky vyrovnat se s požadavky národních
menšin na samosprávu a další svobody a práva. Po druhé světové válce
se tato nedostatečnost ještě zvětšila a prohloubila. Česká státní
idea, což je třeba mít na paměti, se v této době posunula do polohy
nacionálně šovinistické a socialistické. V tomto přechodném socialistickém období let 1945-48,
orientovaném na upevňující se sovětský mocenský systém, se český centralismus
v ohledu k menšinám vystupňoval. Rozšířil se, byl to již centralismus
nejen národnostní, ale i politický, jak to odpovídalo nepříliš
vysokému stupni občanských práv, omezenému systému politických stran
a parlamentní demokracie. Pokud jde o židovskou menšinu, byla zlikvidována v pětiletém
období nacistického panství. To ovšem české státní ideji v cestě nestálo.
Jiné to bylo s třímiliónovou německou menšinou, která byla za
politováníhodných okolností násilím vystěhována ze země. To se sice
nepodařilo s maďarskou menšinou, nicméně její příslušníci dostatečně pocítili násilí. Pacifikaci národních menšin pak dovršilo
potlačení slovenské autonomistické reprezentace svornou spoluprací
pražské Národní fronty. Pak přišel únor 1948 a čtyřicet let života v sovětském mocenském systému, v kterém byly všechny národy
včetně oněch "vládnoucích" degradovány na bezprávné menšiny. Spolu
s nimi pochopitelně - také česká státní idea. @MEN BODY = Idea české státnosti ožila teprve po listopadovém demokratickém
převratu v staronové - socialisticko federální - podobě čechoslovakismu.
Neožila právě nejšťastněji. V době, kdy slovenský národ měl za sebou půl dekády samostatné
státní existence a celá východní Evropa se otřásala rozpadem národnostních
států, bylo těžké dělat něco pošetilejšího než se snažit centralistickou
federaci uchovat argumenty, že jde o dědictví T. G. Masaryka, že je
to stát nám všem svatý, že se bez něho Češi ani Slováci neobjedou.
Přesto to v českých zemích odleva doprava dělali všichni. Mnozí
se přirozeně opírali o úsilí západních demokracií, zejména USA,
zabránit rozpadu umělých národnostních seskupení ve východní Evropě.
Jestliže v roce 1938 byla idea české státnosti jakožto
společného státu Čechů a Slováků v době, kdy byla ještě stále životaschopná,
potlačena úsilím spojené Evropy, nyní, obrazně řečeno, se spojila
Evropa k tomu, aby dokázala, že právo slovenského národa na sebeurčení
je krajně nebezpečné. Je to zvláštní, ale ještě před sedmi měsíci
(13. března 1992) hovořil v tomto smyslu předseda Liberální internacionály:
"I Slováci mají právo rozhodnout se svobodně a podle demokratických
pravidel, chtějí-li být v budoucnu součástí ČSFR nebo nezávislí. Ale
jako prezident Liberální internacionály mám právo se ptát, kam by
měla vést nezávislost Slovenska. Tvrdím, že víra některých politických
vůdců Slovenska, že mohou točit hodiny nazpátek bez ohledu na realitu,
je drahý omyl. ČSFR je více než součet obou jejích součástí," (atd.)
Nejen vlastními silami, ale dokonce za mocného přispění
ze zahraničí se idea české státnosti s provinčně připojeným Slovenskem
dostala do celkové krize. Pochopitelně. Regulérní, stabilní demokratický
systém se teprve vyvíjel a vyvíjí, veden v českých zemích nejprve
politicky i národnostně centralistickým Občanským fórem, později jeho
nástupnickými - opět centralistickými - stranami. (Pokud jde o levici, je také centralistická už proto,
že je silně poznamenána minulostí autoritativního systému.) Je vůbec otázka, zda by slovenský národ v dlouhodobější
perspektivě přijal nabídku na společný stát s Čechy. Jenomže nová,
nezkušená česká reprezentace nebyla schopna nabídnout slovenské "menšině"
nic víc než všelijak upravený a opravený, ve svém celku ale dávno
antikvovaný čechoslovakismus. To Slováci pochopitelně nechtěli, a
protože pak také jejich reprezentace se může honosit vším možným jenom
ne přemírou státnických zkušeností, čeká je vyhlídka na obtížná
počáteční léta samostatnosti - mimo jiné s ambiciózní maďarskou menšinou.
Je-li to, co uvádím, alespoň trochu pravda, pak vůbec
teď v českých zemích nestojíme před úkolem ideu české státnosti
jakoli vymýšlet. Nesmírně se nám pošramotila a poškodila, v našem
podvědomí jaksi ulomila: o Slovensko, které v ní bylo provinčně zabudováno.
Zřejmě se vyvíjí obřadnost a pompéznost v souvislosti s novým
českým státem a bude nás ohrožozovat i nadále. Instinktivně budeme
chtít přehlušit to, co si nechceme přiznat: že vznik samostatného,
"samotného" a jenom českého státu chápeme jako ztrátu a porážku.
Nemusíme však být moralisty, naopak je třeba jasného
politického vidění, abychom dospěli k poznání, že tuto porážku je
možno překonat a svým způsobem i zužitkovat. Ideu české státnosti
je možno a nutno vyzdvihnout z onoho hlubokého ponížení, do kterého
byla uvržena. Je však třeba nic si nezakrývat a pochopit alespoň
hlavní historické a společenské podmínky, které k tomuto ponížení
vedly:
- afinita k socialistickému modelu uspořádání státu,
a to jak po roce 1945, tak - kupodivu - i po roce 1989 (kdy se mimo
jiné projevila nekritickým přijetím původně socialistické dualistické
federace);
- s tím spojený a související politický, správní a
národnostní centralismus, v Československu pochopitelně pražský
("pragocentrismus"); - nacionální nesnášenlivost, která spolu s centralismem
podporuje poslední z nešvarů znehodnocujících demokracii: - nerespektování práv menšin.
Zdá se ovšem, jako by u nás teď už menšiny nebyly. Jsou:
menšina polská, slovenská (v Čechách a na Moravě), romská, německá.
Nejsou početně srovnatelné s menšinami, které zůstanou ve východnější
části ČSFR. Ale jsou to menšiny a problém minorit byl a stále ještě
je pro českou státnost klíčový. Nejde přirozeně jen o menšiny národní a etnické. Zmínil
jsem se úvodem o jednom z významných předpokladů české moderní
státnosti, o tisícileté tradici českého státu. Tato tradice je mnohem
důležitější, než jak zde je o ní možno pojednat. Jistěže na ní průběhem
věků ledacos zastaralo (například to, oč se opírá nynější monarchistické
hnutí, není na oné staré tradici právě nějaktuálnější). Proti tomu
jsou v ní prvky aktuální v nejvyšší možné míře. Zejména zemská
samospráva, která nejenže trvala za rakouského mocnářství, ale
musela být za první republiky obnovena, byla zrušena komunisty a tento
stav trvá. Ale o její aktuálnost a oprávněnost se opírají hnutí na
Moravě a pokusy o jejich centralistickou pacifikaci mohou v budoucnu
dopadnout právě tak, jak se to stalo v případě menšiny německé
a slovenské. Zkušenosti ze střední Evropy svědčí o tom, že zemská
samospráva je účinnou oporou proti centralismu. Bude-li naše budoucí
ústava zemskou samosprávu ignorovat, demokratičnosti české státní
ideje to neprospěje. Naopak. Vyrovnat se s problémem menšin ovšem znamená vzít
v úvahu i jiné skupiny obyvatelstva, než jsou ty, které zůstanou v
hranicích Čech a Moravy. Národy a menšiny, které se z těch či oněch
důvodů ocitly mimo rámec budoucího českého státu, se neoddělily od
českého národa v dobrém. To nelze bagatelizovat už proto, že jsme
s nimi spojeni vztahy a důsledky vztahů, které trvají a budou trvat.
Jde o národy, s nimiž sousedíme a s nimiž bychom měli najít usmíření.
Všeobecně demokratické, přátelské a integrační
politické klima současné Evropy, hranice otevřené spolupráci a
pohybu obyvatel poskytují k tomu příležitost, kterou by český
stát neměl promarnit. Pokud pak jde o ideu české státnosti, je to příležitost
mimořádně důležitá. Potřebuje opravu, velmi sebekritickou opravu v tom smyslu, aby byla důsledně demokratická a samosprávná.
I pokud jde o menšiny. Dnes všude a všichni "jdou" do Evropy. Tedy: tudy
vede cesta do Evropy především. Emanuel MANDLER