--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Kratina Jan
Název: Jak je to s morálkou a s obchodem
Zdroj: NN Ročník........: 0003/004 Str.: 031
Vyšlo: 01.01.1993 Datum události: 01.01.1993 Rok: 1993
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
Mnoho lidí, kteří se dnes považují za pragmatiky, je toho názoru, že ekonomické vztahy vytvoří automaticky i novou
morálku. Odmítají znát špinavé peníze a obvykle jsou i pro to, aby
se za minulostí udělala tlustá čára. Nahlédneme-li do jejich svědomí,
pak jsou to lidé často velmi konformní, tedy schopní ve vypjaté situaci
se podílet na obětování svého bližního a současně i vymyslet ten nejdokonalejší
způsob, jak to provést. Obávám se, že když tito lidé budou páteří
společnosti, nikde není záruka toho, že se jednoho dne neprobudíme
a politický zločin se nevrátí zpět. Jako příklad uvedu ekonomické
vztahy v bývalém tureckém impériu. Je známo, že islám nepotlačoval
svobodné podnikání a přesto nevznikla, díky obchodu, morální společnost.
Naopak Balkán zůstal vzhledem k tomuto vlivu trvale oddělen od civilizované
Evropy i více jak sto let po zániku tureckého panství v regionu.
Vláda strachu z komunistů za Titova režimu tento stav na čas potlačila (Jugoslávci
"nacházeli domov" v západní Evropě a do vlasti jezdili ukazovat pouze
to, co venku vydělali), o to hůře však explodoval po pádu režimu
v současné národnostní válce. Stejně tak pravidla východoevropských,
či italských mafií spíše připomínají morálku krys, než aby se
mohly stát příkladem správných mezilidských vztahů. Neměli bychom
totiž zapomínat na to, že prosperující svět přijal především
obchodní pravidla mravnosti židovské a křesťanské. Tyto vztahy
však nevznikly až ze samotného způsobu obchodu, ale ze základu náboženského.
Nemohu si pomoci, ale jsem přesvědčen, že biblický příkaz: "Nepokradeš!" je starší, než aby vznikl teprve zkušeností v obchodním
kontaktu. A je to právě on, kterým se na první pohled liší obchodní
scéna demokratických zemí od zemí postkomunistických, balkánských
a dalších, kde "smlouváním" se nevychází z reálné hodnoty ceny věcí,
protože se přidružuje pudová potřeba krást.
Jan KRATINA