--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Smutek Zdeněk
Název: Zákony a bezpečnost
Zdroj: NN Ročník........: 0005/050 Str.: 004
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
Zákony a bezpečnost "Zákon sám nic netvoří, funkce zákona je jen podpůrná, nejdůležitějším úkolem jest podporovat hru příčin, která vedou k dobrým účelům, a bránit navozování p říčin, jež vedou k účinkům sociálně nežádoucím, tedy spíše provence než repres e....Zákonem se žádné zlo neodstraní a nic na tempu přírozeného vývoje se nezr ychlí. Zlo se dá odstranit jedině pomocí systému odstraňování příčin zla, nane jvýše ochranou pozitivně působících sil, a tím, že brání rušivým silám vývojov ý proces zpomalovat." (I. A. Bláha: Sociologie.)
V trestním zákonodárství obvzláště platí, že méně je více. Češi se naučili poh rdat zákony a vidět v nich pouhou státní represi, protože ili v ideologizovaný ch režimech. Dvě totality a předtím c.k. fosilie "z Milosti Boží." Má-li být t restní zákon hormadně interiorisován, nesmí vyjadřovat "státní zájmy", politic ké nebo náboženské ideologie, ale pouze universální zákona mravní: ne mravnost "socialistického člověka", "křesťanského člověka" - mravnost všelidskou. Křes ťanští militanti, kteří by prosazovali trestní zákony z hlediska universální e tiky sporné (potraty), poskytují této interiorisaci medvědí službu aljašského kodiaka. (Prvorepublikánské "příčiny rušení nábořenství, cizoložství, zmrhání pod slibem manželství" čte současník pobaveně jak Jakešův projev.) Současně platný trestní zákoník je nedokonalý. Uvedení osoby osoby blízké v ne bezpečí trestního stíhání, zbavuje povinosti oznámit vraždu, podle ş 168 ne vš ak vlastizrada, rozvracení republiky atd. Totalitní pozůstatek! Loajalita ku s tátu je také mravní normou, ne však nejvyšší. Zůstaly nesmyslné judikatury z t otality, např. ş 204 - kuplířství 11/78 Sb nevyžaduje, aby pachatel výslovně v yžadoval nebo vynucoval hmotný prospěch z prostituce druhého, ale postačí opak ované přijímání úplaty zato, že prostituci umožňuje." Nejlepší cesta jak osovo bodit prostituci od pasáckých gangů a sekundární kriminality, umožnit prostitu tkám pronajímat si provozní místnosti jako jiným živnostem. ů 217, 25/80: "Pac hatel přiměje osob u mladší než osmnáct let k opětovným souložím a tím ji vede k pohalvní nevázanosti, lze považovat za svádění k nemravnému životu." Kdyby mravnostní garda košťatových pilotek čestla judikatury, hnala by k soudu každý sexuální vztah mezi zletilými a nezletilým - a u silnic stojí mraky mladistvý ch prostitutek a policie je za daného stavu legislativy téměř bezmocná. Atd. N ebo křesťanský pozůstatek - ş 230 - účast na sebevraždě: pes má právo na ukrác ení zbytečného utrpení, člověk si o ně říci nemůže. Z hlediska přírozené etiky nehajitelné. A po křesťanské etice občanu jako občanu nic není. Využití úředn ího postavení v prospěch své firmy nebo přijímání peněz z trestné činnosti mra vní vinou je - testné není. Provinění proti ş 146 - ohrožení devizového hospod ářství mravní vinou zase není. I neprávníkovi jako jsem já je zřejmé, že souča sně platný zákoník je směs deklarativního humanismu, ekonomické doktriny, tota litních a křesťanských residuí a je přijatelný ten jako krátkodobá improvizace . Budoucí zákoník by měli méně dělat ekonomové a více hlubinní psychologové. Pes se bojí šplhat ve výškách a kočka plavat: oba předpokládají totéž u druhéh o. Toto je předoklad spořádaných občanů, že kriminalitu by snížilo zvýšení tre stů. Jakékoliv kausální řešení nemůže zasahovat delikt, ale motivaci k deliktu . A ta je různá. snad nejfunkčnější by bylo zvýšení trestů u deliktů "bílých l ímečků": zpronevěry, podvody, daňové úniky. To jsou delikty racionální kalkula ce - milionový zisk za rok kriminálu stojí za pět let ne. Dále trýznění dětí, zvířat, rasistické násilí: hulvíti bývají obludní zbabělci. Ale bestiální vrah ové se zpravidla hrdě přiznávají: polehčující okolnosti nebo snížená příčetnos t by snižily jejich herostrsatovskou velikost! U stejného deliktu jiný způsob provedení a jinou motivaci má profesionální galerka (ta nerada hluk a násilí, raději vydírání a uplácení) jinak vypadá rukopis amorální kreatury, jinak amat éra, který se pochlapil (a třeba pak zpanikařil) a jinak nezdrženlivého primit iva. Lidé jsou od zvířat nejčastěji zabiti, když zvíře má z člověka strach: zv ýšení trestů by přineslo snížení trestných činů, ale zbývající by byly provede ny o to bezohlednji, s vražděním svědků a policistů. Myslivci nejde o jelení g uláš, ale o zastřelení jelena: mnoha delikrentům nejde o kořist, ale o radost z hazadru: zvyšují si nebezpečí pasměšnými vzkazy postiženým či policii. Atd. atd.... Chtít tyto rozdílné motivace vyřešit zvýšením trestů je přesně totéž, jak zajišťovat plnění plánu výroby ideologickou prací v duchu marx-lenismu. Co tedy? Terapie předpokládá diagnosu, diagnosa výzkum. V tomto případě sociol ogický výzkum. Kolik dříve slušných lidí fascinuje snaha dostat se mezi pracha čskou pseudoelitu - za každou cenu? Kolik podobných bez své viny zchudlo - a t eď v rougalství okolo sebe kope? Nakolik režimistická mafie se proměnila v maf ii hospodářskou? Nakolik kalsickáý kriminální subkultura získala v demorkacii pocit beztrestnosti - jakolu má propustnost pro dříve neškodné somráky? Nakoli k se projevují patologicky amorální? Kriminalitu může snížit jenom prognostika : stát dopředu bude vědět, kam se zločin napře, dříve, než to bude vědět zloči n sám.
Demokratický občan je spoluzodpovědný občan. stanete-li svědky trestného činu - zasáhněte proti pachateli? Nemáte-li na to, abyste se s pachatelem serv ali - budete proti němu aspoň svědčit? Je-li váš strach silnější, než mravní z ákon ve vás - jste spoluvini!
Zdeněk Smutek, Brno