GLOBALISMUS CENTRALISOVANÝ kontra DECENTRALISOVANÝ,
MATERIALISTICKÝ nebo DUCHOVNÍ, NELIDSKÝ nebo LIDSKÝ
PROČ JSEM (NE)BYL KOMUNISTA“. Odpověď: DISKUSE anebo
PRŮZKUM PŘESVĚDČENÍ LIDÍ?
Vážený pane Cibulko!
Reaguji tímto na iniciativy pana
Theodora Križka, vydavatele Kultúry, na téma jím vyhlášené diskuse „PROČ JSEM
(NE)BYL KOMUNISTA“, jejíž texty Vaší a p. Križkovy korespondence jste mi dne
16. března 2000 zaslal na vědomí.
V následujících řádcích Vám
posílám svůj názor v textu bez diakritiky, příloha pak obsahuje totéž s českou
diakritikou v kódování ISO 1250.
Přeju Vám hezký den a srdečně Vás
zdravím.
V Liberci dne 07.04.2000.
Václav Čechura
Vážený pan Teodor Križka,
vydavatel Kultúry,
týždenníka závislého od etiky
Vážený pane Križko!
Dostal jsem na vědomí od pana Petra Cibulky Vaše e-maily předmětu „GLOBALISMUS CENTRALISOVANÝ kontra DECENTRALISOVANÝ,
MATERIALISTICKÝ nebo DUCHOVNÍ, NELIDSKÝ nebo LIDSKÝ“. Součástí Vašich textů byl námět na diskusi typu „PROČ
JSEM (NE)BYL KOMUNISTA“ a rovněž jaksi zrcadlový protinámět pana Cibulky typu
„PROČ JSEM (NE)BYL NACISTA“. Dostal jsem rovněž na vědomí od pana Petra
Cibulky jeho odpovědi Vám. Dovolíte-li, pokusím se k některým aspektům těchto
témat vyjádřit svůj názor.
Nejprve však upozorňuji, že nejsem bohužel „osobnost známá na Slovensku“,
protože nejsem osobnost známá ani v Čechách, ba ani ve městě Liberci, kde žiji.
S výjimkou některých přátel a sousedů v domě mě venkoncem téměř nikdo nezná a
tak se prosím omluvím i v této podmínce. Když to tedy shrnu, není možno splnit
ani kritérium „osobnost“. :-) Nebudu se proto na Vás, vážený pane vydavateli,
hněvat, když tento mail od této vteřiny vymažete ze své obrazovky, protože
zadavatel problému i podmínek pro jeho řešení jste byl Vy a máte na takovéto
rozhodnutí plné právo. Nicméně se domnívám, že ČAS NÁS VŠECH je z pohledu
každého z nás možno hodnotit jako veličinu stejnou pro všechny. Píši to proto,
že mnohé diskuse zaberou mnohdy obrovský čas mnoha lidí a je otázkou, zda vůbec
se tím něco vyřeší.
Názor, který zde prezentuji, je můj osobní názor, nikoliv nějaký
nediskutovatelný axiom. Proto samozřejmě připouštím, že jiní diskutující s mými
závěry souhlasit nemusí. Ale možná se přece jen společně posuneme o maličko k
pravdě blíž.
Anketa
„PROČ JSEM (NE)BYL KOMUNISTA“ resp. „PROČ JSEM (NE)BYL NACISTA“.
ANALÝZA, DISKUSE, ANEBO PRŮZKUM PŘESVĚDČENÍ LIDÍ?
Nejprve si základní otázku dovolím poněkud
zjednodušit rezignováním na diskusi o té části komunistů (event. nacistů),
kteří do těchto stran vstupovali ZE STRACHU NEBO KVŮLI KARIÉŘE. Přestože jejich
množství bylo obrovské a v pozdějších
dějinách těchto stran jich byla dokonce většina, není zde filosoficky co řešit.
Důvody i motivy se shodují: vynucená či svobodně rozhodnutá cesta za osobním
prospěchem, nebo přinejmenším životem v soukromé i společenské přetvářce, ale v
relativním klidu. Je to tedy pouze otázka množství, kolik jich bylo.
Těžko to však někdo přesně spočítá, protože tito lidé skoro nikdy na sebe celou
pravdu neřeknou. Do určité míry to
lze však odhadnout. Každé časové období trvání těchto stran historik dokáže
popsat i jako období určitého charakteristického důvodu přílivu jejich
sympatisantů a členů. Tam je cesta ke zjištění počtů.
Zbývají již jen ti, kteří komunisté či nacisté byli Z PŘESVĚDČENÍ. Z
přesvědčení, v němž tyto ideologie vnitřně považovali za správné a proto se
rozhodli je podporovat. Bylo by možné říci, že přestože se tito lidé přidali ke
hnutím, která byla ve své podstatě mravně zvrácená, oni se svým rozhodnutím
chovali v rámci svých duševních a duchovních schopností přece jen poctivěji,
než ti typičtí kariéristé. O to větší asi museli prožívat osobní, citovou a
životně hodnotovou tragédii, když svůj omyl poznali. Ovšem jen tehdy, když toho
vůbec byli schopni. Přesto nás zkušenost poučila, že „POD KŮŽÍ“ JEDNĚM I DRUHÝM
VŽDYCKY A TRVALE ZŮSTAL GRUNT TÉTO FILOSOFIE. Jinak by totiž jejich další život
ztratil už docela smysl.
Prvním paradoxem obou těchto učení je jejich vnitřní mravně hodnotové
rozdělení. Ti první (kariéristé) vždy považovali ty druhé (přesvědčené) za
hlupáky, nadšence a fanatiky. Vždycky jimi také pohrdali a vcelku snadno jimi i
manipulovali. Druhým paradoxem myslím bylo, že především a právě proto ti prvně
jmenovaní byli jednou z nejdůležitějších příčin zhroucení takovéhoto systému.
Matka sama kojila své děti svým vlastním jedem korupce, prospěchářství a
cílevědomého života ve lži. Nic hodnotnějšího jim nikdy nabídnout nedokázala.
Zkažené děti, které pak vyrostly, s lehkým srdcem doporučily matce se oběsit.
Víc není co dodat.
Vážený pane vydavateli, ve svém námětu jste položil otázku: „Proč jsem
byl/nebyl komunista?“ Pan Cibulka k Vaší otázce přidal „Proč jsem byl/nebyl
nacista?“. Přisadím si a navrhnu dvě další alternativy: „Proč jsem byl/nebyl
nebo jsem/nejsem věřící?“ anebo „Proč jsem byl/nebyl nebo jsem/nejsem
disident?“. Budeme-li si přát, aby diskuse tohoto typu měla ještě širší záběr
otázek, můžeme ono substantivum na konci otázky postupně nahrazovat například
slovy „křesťan“ „muslim“, „mystik“, „vegetarián“, „hudebník“, „filosof“,
„politik“, „ekonom“ atd. atd. až skončíme například u pojmů „lékař“,
„programátor“, nebo „špión“ a konec těchto možností bude stále v nedohlednu.
V žádném případě tím nechci zesměšňovat Vaši otázku! Chci pouze říci: Začal
jsem u pojmů filosoficky a mravně světonázorových, tedy pojmů ryze ideologicky
a emocionálně individuálních a jako celek iracionálních. Skončil jsem u
profesních pojmenování, což jsou naprosto konkrétní pojmy s naprosto
konkrétními možnostmi jejich charakteristiky. Když se však na věc podívám z
úhlu téměř stejné, ale poněkud jinak formulované otázky: „PROČ JSEM SE STAL
komunistou“ anebo třeba „PROČ JSEM SE STAL (například) vegetariánem“, najednou
zjistím, že i tím vegetariánem nebo hudebníkem (anebo dokonce i obojím
najednou) jsem se stal z důvodů ve svém vzniku především iracionálních, i
kdybych sám sebe jakkoliv více přesvědčoval o výhradně ROZUMOVÉ SLOŽCE mého
ROZHODNUTÍ. Myslím si, že budu-li sám sobě tvrdit, že mé rozhodování, čím být
nebo čím se stát, bylo vedeno vždy a pouze rozumem, budu sám sebe klamat.
Otázka je, jak dlouho mi bude trvat, než na to přijdu.
Z toho důvodu se domnívám, že dnešní jakákoliv
diskuse na téma „Proč jsem /nejsem tím či oním“, anebo „Proč jsem byl/ nebyl
tím či oním“, má za výsledek POUZE ZMAPOVÁNÍ (a event. identifikaci)
STÁVAJÍCÍHO STAVU, INTELEKTUÁLNÍ KVALITY A POČTU LIDÍ daného světového názoru,
daného náboženství, určité filosofie, či profese. Nic víc.
A teď tu vidím už jen jediný soubor otázek: K čemu to bude dobré, tento
„marketing duší“ znát a komu to poslouží? Není (náhodou?) v pozadí snaha o
ještě dokonalejší ovládání ještě většího množství lidí? Má to být průzkum počtu
a kvality sympatizujících s čímkoliv z přesvědčení a počtu jejich právě tak
přesvědčených odpůrců? Není právě toto ta skrytá a zároveň opravdová hrozba
globalisace? Anebo je potřeba, aby naše pozornost byla odvedena „správným“
směrem k analýze již analyzovaného, protože bude mezitím klid na přípravu
něčeho zcela nového, právě závislého na struktuře a konfiguraci výsledků
mapování?
Zdá se to paranoidní? Ale co když tomu skutečně tak je a cíl je tento? VŠECHNO,
CO SE KOLEM NÁS DĚJE, MÁ VŽDY SVŮJ DŮVOD. Co když to vše, co se děje, je tady
proto, že nová doba vynucuje novou metodiku a technologii ovládání duší lidí
a tím i novou metodiku a technologii přípravy, výkonu a upevňování moci?
Tento možná podivný myšlenkový proces opírám ještě o tento názor: Obecně se
soudí, že všechny positivní životní světonázorové filosofické postoje, lze
charakterisovat jako touhu člověka přijmout nějakou, pro něj přijatelnou formu
„života v pravdě“. Má však každý tuto touhu po pravdě? Nebo je tu především
touha lidí po jakési jistotě v jejich existenci i za cenu rezignace na pravdu?
Jsem toho názoru, že nejen inteligence člověka, ale i jeho mravně hodnotová
měřítka rozhodují o jeho směřování. Každý z nás jde životem po cestě, kterou si
zvolil v závislosti na své životní filosofii a vnějších podmínkách jeho výchovy
v mládí. Každý také právě tu svou cestu vůči svému okolí nějak prezentuje a
je-li to třeba, i obhajuje. Prostě ostatním říká, že je o svých názorech a
postojích přesvědčen. Slovem „přesvědčení“ pak nazývá nějakou ideologii, kterou
považuje za správnou a proto se rozhodl ji podporovat. Obsah jeho přesvědčení
je buď složitý nebo jednoduchý právě tak, jak každý jedinec je složitý anebo
jednoduchý ve svém rozumu i duši. Výsledek jeho uvažování, čili přesvědčení, je
však především schopen definovat srdcem. V tom vidím výhodu jednoduchosti
definice „přesvědčení člověka“, ale i zároveň jeho slabinu, protože citem je
nahrazován rozum.
Ke škodě žen nutno poznamenat, že ženy bývají ve svých přesvědčeních mnohem
fanatičtější než muži. Ke škodě mužů naopak nutno přičíst jejich beraní
vytrvalost nějaké přesvědčení prosazovat ještě v době, kdy žena je v zájmu
zachování domova a rodiny již dávno k dané ideologii imunní a naprosto
apatická. Je otázka, kdo je tedy racionálnější: ženy nebo muži?
Jestliže někdo má nějaké přesvědčení, bude ho vždy hájit. Nezáleží na tom,
jestli to bude přesvědčení politické, náboženské, rasové či národnostní atd. Člověku,
majícímu nějaké přesvědčení je jedno, že jeho důvody a myšlenkové závěry nejsou
rozumové. Tam, kde mu například nepostačí jeho historické znalosti, argumenty
vědy reálného světa, rozum a logika, klidně to vypodloží ideologií. Je
vůbec možné definovat, co je to ideologie? Je to například dílo Boží, nám
tajemně zjevené? Anebo si tu ideologii naopak vymysleli lidé, kteří
momentálně v dané době vedou ostatní, čili vládnou a právě proto, aby zamezili
diskusi či zpochybňování svých činů, anebo dokonce odporu, tak se zaštítí
třeba Bohem? Anebo Leninem, Marxem, Hitlerem, Lysenkem, Nietzschem a kdoví kým
ještě? Mohou se také zaštítit nějakou svou ideologií, kterou prohlásí za tu
jedině správnou formu demokracie. Víme dobře ze zkušenosti, že právě v
dnešní době naši politici často odmítají kritiku jako pouhý populismus.
Nevysvětlí to však, porušili by tím stabilitu své moci, svou novodobou skrytě
fungující ideologii. Prostý občan by řekl:“Bojí se vyložit své karty na
stůl.“
Proč ideologie vznikají? Kdo je vytváří? Proč je vytváří? Proč na konci
každé ideologie se požaduje především POVINNOST, TÉ IDEOLOGII BEZVÝHRADNĚ VĚŘIT
a přitom se ta ideologie tváří jako vědecký obor? Lze logicky předmět víry v nějakou ideologii vyvrátit? Lze předmět víry
logicky dokázat? A má to vůbec význam, se o to pokoušet? Anebo to označíme za axiom, čili podmínku, o
které se prostě nediskutuje a uděláme tečku?
Lidé snadno uvěří všemu, čemu nerozumí. Je pohodlnější si myslet: „I
když to nechápu, přinese mi to klid, prospěch, užitek, radost, příjemné
vzrušení, lepší život, odpuštění a spásu po smrti ... „ (nebo cokoliv jiného,
co je mi příjemné, na to pomyslet).
Zkusme například uvážit jednoduché poznání starých matematiků, že výsledek
dělení nějakého čísla nulou je nekonečno (když to maličko zjednoduším). Tato
skutečnost je pro normálního prostého člověka fakt, který ho svou zdánlivou
nepochopitelností buď rozčílí, anebo uvede do bázně před věděním. A to je pouze
matematika v úrovni střední školy! Dokonce stačí říci méně jak osm vět dítěti,
které se naučilo zlomky a pochopí to taky! O co snadnější však je říci: „Nulou
dělit nelze!“ Jak prosté, jak jednoduché! A máme hned jednu maličkou
„ideologii“! Je to tak, musíš tomu věřit! Komu v národě vadí, že toto
„poznání“ postačí jen pro život úrovně rozumu prvních školních tříd?
Je snadné lidi ovládat, postavíme-li ideologii na víře. Na takovémto pilíři je
naprosto nezviklatelné každé, i to nejneracionálnější přesvědčení člověka. A
stačí tak málo: Být líný přemýšlet, být líný se vzdělávat. Čím méně vzdělanější
společnost, tím vyšší sklon k jakémukoliv iracionálnu v jejím konání. Tím
snadnější je ovládání takovéto lidské společnosti. Že by už tady někde byly
kořeny potírání inteligence komunistickou ideologií a naopak záměrného až
podlézavého vyzdvihování dělnického stavu? (Zajímavé však je, že Lenin ve svých spisech
zcela otevřeně prohlašoval, že rolníky k revoluci nepotřebuje, naopak požadoval
pro období uchvácení moci jejich „neutralizaci“, ačkoliv stupeň vzdělanosti
rolníků v Rusku jistě nebyl vyšší než u dělnictva. Rolníci byli zkrátka od
Petrohradu daleko a tak je využít pro provedení převratu nebylo možné. Naopak,
na vesnici bolševici pro začátek potřebovali klid).
Můžeme si položit otázku: Jakým způsobem SE PROKÁŽE, že naše přesvědčení
bylo mylné, když bylo založeno právě na víře? Zkusím odpovědět takto:
Zaprvé, ta víra jakožto předpoklad tu být nemusí, pakliže zkoumání zůstane
na povrchu. Jen tehdy, začne-li někdo jít na podstatu ideologie, logika končí,
nastupuje povinnost věřit. Jako klasické ukázky lidských šťouravých
pochybností se tradují dvě historky ze školních hodin náboženství: „Pane
katecheto, CO dělal Pánbůh předtím, než se rozhodl, že stvoří svět? A pane
katecheto, KDO stvořil Pánaboha?“ Historky dodávají, že pan katecheta na každou
z těchto otázek odpovídal pádnými pohlavky. Tím, co jsem napsal, nechci útočit na jakékoliv náboženství. Chci tím jen ukázat,
že každá ideologie je dílem člověka a je také obhajována jen lidskými
prostředky. Třeba i pohlavky. Jen
dítě zavolá, že král je nahý, i když všichni obdivují jeho krásné šaty, jak
napsal Andersen.
Za druhé bych rád uvedl jiný příklad ze života dětí: Je-li dítě přesvědčeno, že
se mu nic nestane, když si sáhne na horká kamna, musí učinit poznání, zda to
tak skutečně je či není. POZNÁNÍ JE v tomto případě shledáním stavu, čili
VÝSLEDEK UPLATNĚNÍ toho dětského PŘESVĚDČENÍ. Teprve uskutečněním ideologie do
praxe života se pozná, byla-li ideologie správná a konstruktivní, anebo naopak
byla destruktivní.
Je otázka, jakou potom lidé za to zaplatí daň a jestli to právě tak a ne
jinak vůbec muselo skončit. A přitom stačilo jen znát přírodní zákony a přestat
s dětskými představami, že člověk ty zákony přírody jednou ovládne. Hovořím-li
o zákonech přírodních, mám na mysli i zákony vztahů a vzájemných vazeb uvnitř
lidské společnosti. Lidská společnost je součástí přírody. Lidské pokolení
nemůže přírodu zničit, dokáže zničit jen samo
sebe. Zpočátku nevinné rozpory v životě lidí mohou být po určitém čase příčinou
velkých společenských zvratů. Stejně tak, jako na staletou vodu, která jako
hračky smete i ty nejdůmyslnější lidské stavby, stačí jen pár týdnů dešťů na
horách. A lidská namyšlenost a pýcha může v jediném okamžiku skončit.
Občas slyším od moudrých lidí, že nám všem na této planetě schází pokora.
Oni vědí, proč to říkají, málokdo jim však rozumí. Oni myslí pokoru před tou
úžasnou dokonalostí přírody, všeho živého i neživého, celého vesmíru. Myslí ale
i pokoru pro malost našeho poznání. POKORU POZNÁNÍ, že co lidstvo bude, nikdy
nepozná všechno.
Přesvědčení jakožto ideologie naopak zná pokoru jedinou. Pokoru před mocí. Před
sílou, kterou je třeba v bázni z odplaty poslouchat. To však už není pokora, to
je STRACH. V pozadí tohoto strachu je pud sebezáchovy všech živých tvorů na
této planetě. Ovladatelé lidstva, ti inženýři duší lidí, to velice dobře vědí.
Je proto správné mít ze svého Boha strach, nebo je správnější, snažit se
(nikoliv chtít), ho v pokoře poznat a snažit se mu porozumět?
Lidská společnost vždy inklinovala a bude inklinovat k vůdcům. Je přece snazší
nechat se vést za ruku a jít třeba do pekla, protože Můj Vůdce jde se mnou. Za
Vůdce rád život položím! Ale proroky, varujícími před tímto mým Vůdcem, ty je
nutné bez zábran kamenovat, protože oni mému Vůdci svými řečmi škodí! To už
dějiny znají. Proto v dějinách vždy předčasně umírali ti, kteří národům
ukazovali cestu, ale o opravdovou moc nad nimi nestáli. Přesto právě těchto
vizionářů se vládci báli a vedli ruku jejich katů. Dnes už jsou vládci dál.
Jsou z nich „humanisté“ a vizionáře korumpují. Ke škodě vizionářů nutno
poznamenat, že se to vládcům často podaří.
A tak když se vrátím v kruhu těchto problémů zpět na zadané původní téma „Proč
jsem byl/nebyl komunista/nacista“, kladu si otázku: Jaký praktický význam to
pro nás bude mít, budeme-li ztrácet čas definováním ideologie již jednou
definované? Ideologie donucené jít na kolena už jen pouhou pasivitou
ovládaných? Ideologie profesně neschopných oficiálních vládců? Popisovat,
že kámen je kamenný a voda mokrá? Křísit mrtvého?
Anebo se raději
pozorně rozhlédnout a pečlivě se přesvědčit, zda nám ten zdánlivý nebožtík za
sebe do rakve nenastrčil vědecky dokonale vyrobenou figurinu a ve vedlejší
světnici si mezitím nepřevléká nový šat? Budeme mít tu odvahu a připravenost,
otevřít rázně ty dveře a podívat se tam?
V Liberci dne 07.04.2000
Václav Čechura, e-mail: vaclavcechura@seznam.cz