Václav Havel:
Proces
Nestává se to často a stává se to obvykle v okamžicích, kdy to málokdo očekává:
cosi se někde vymkne a určitá událost - dík nepředvídané souhře svých vnitřních
předpokladů a víceméně nahodilých vnějších okolností - překročí najednou
hranice svého postavení v kontextu navyklé každodennosti, prolomí krunýř toho, čím
má být a čím se zdá, a vyjeví náhle svůj nejvnitřnější, skrytý a v jistém
ohledu symbolický smysl. A něco původně nijak výjimečného najednou ozáří nečekaným
světlem dobu a svět, v nichž žijeme, a překvapivě zpřítomní jejich základní otázky.
Navenek se nic zvláštního nestalo: přelíčení proběhlo v určeném termínu; trvalo
tak dlouho, jak trvat mělo, a dopadlo tak, jak mělo dopadnout: odsouzením obžalovaných.
A přesto vše, čeho tu byl člověk svědkem, tak zjevně a naléhavě přesahovalo samo
sebe, že to cítili i ti, kteří měli nejméně důvodů si něco takového připustit:
ten dojem prostě visel od první chvíle ve vzduchu a hodinu od hodiny se nezadržitelně
zesiloval. A co je nejpodivnější - nedalo se proti tomu nic dělat: hra jednou rozehraná
se musela dohrát až do konce a vyjevit tak nakonec i to, jak hrozivě se její iniciátoři
zapletli do sítí vlastní prestiže: než by se odvážili to celé zarazit a přiznat
chybu, absolvují raději až do konce tu blamující podívanou.
Aktéři této podívané se dostávali přitom do paradoxní situace: čím poctivěji hráli
své role, tím zřetelněji odkrývali jejich nezamýšlený význam, proměňujíce se
tak postupně ve spolutvůrce úplně jiného představení, než jaké si myslili, že
hrají, nebo než jaké chtěli hrát.
Čím asi měl být původně v tomto procesu prokurátor? Nepochybně věrohodným mluvčím
a ochráncem zájmů společnosti, přesvědčivě prokazujícím pohoršlivost tvorby obžalovaných,
její vulgaritu, nemorálnost a protispolečenský dopad.
Čím však se tento muž stal? Symbolem naduté a úzkoprsé moci, pronásledující všechno,
co není schopna zařadit do své sterilní představy života, všechno neobvyklé,
riskující, samorostlé a nepodplatitelné, všechno příliš bezelstné i příliš náročné,
příliš otevřené i příliš tajemné, všechno příliš drsné i příliš zjemnělé
na její těžkopádný vkus, vlastně všechno jiné, než jaká je sama. Jeho ústy tu
promluvil svět duchovní manipulace, všeobecné oportunity, citové vyprahlosti, životní
banality a morální pruderie; prostě svět "pánů", těch pánů, kteří
odnepaměti - ať už měli v ústech fráze náboženské, liberální, vlastenecké nebo
socialistické - chtěli udělat z umělců své lokaje a proti nimž se umělci odnepaměti
bouřili anebo jimž se alespoň vysmívali. Tento upjatý muž bez imaginace a humoru tu
stál přitom zahalen do toho roucha, které "páni" tradičně navlékají, když
se chtějí vypořádat s nějakým nezadržitelným tvůrčím fenoménem: do roucha
patetického pohoršení nad morálním úpadkem a neúctou k tradičním hodnotám.
Čím asi chtěli být Ivan Jirous a jeho přátelé na lavici obžalovaných? Určitě
nechtěli být hrdiny, kteří se stávají jako Dimitrov z obžalovaných žalobci a
vrhají světlo drtivě usvědčující reflexe na tento svět. Pochybuji, že sledovali
jiný cíl, než přesvědčit soud o své nevině a uhájit si právo psát si a zpívat
písničky, jaké chtějí. Čím měli přitom podle autora scénáře být? Odpudivými
dlouhovlasými výtržníky, onou "spodinou", za kterou je považuje pan ředitel
televize a od níž se každý seriózní člověk s odporem odtáhne.
Čím se však nakonec stali? Bezděčnou perzonifikací naopak těch sil v člověku,
které ho nutí vždy znovu hledat sebe sama, svobodně a po svém se vymezovat ve světě,
nesmlouvat se svým srdcem a nepodvádět své svědomí, nazývat věci pravými jmény a
pronikat - jak to řekl u soudu Pavel Zajíček - k "hlubším rovinám bytí".
Pronikat tam na vlastní pěst a riziko, s vědomím, že může kdykoli narazit, ať už
na odpor "pánů", nepochopení otupělých - anebo na vlastní meze.
Čím chtěla být konečně předsedkyně senátu? Mám pocit, že původně chtěla být
prostě objektivním soudcem, který zváží nepředpojaté argumenty žaloby i obhajoby,
výpovědi svědků i obžalovaných, a která vynese spravedlivý rozsudek.
Co z ní však tento proces udělal? Tragický symbol justice, neschopné uhájit si své
nezávislé postavení a vynášet takové rozsudky, jaké vyplývají z lidského, občanského
a právního svědomí soudců; justice vědomé si své mocenské zmanipulovanosti,
neschopné jí však čelit a přijímající posléze dobrovolně ubohou roli
subordinovaného zaměstnance "pánů".
Čím vůbec měl být tento proces? Zřejmě jen jedním z běžných článků každodenní
justiční praxe, navyklé proměňovat lidské osudy, činy a zločiny do nudných hromad
spisů, položek, protokolů a paragrafů; zřejmě jen rutinným řešením jednoho ze
stovek sobě podobných kriminálních případů. Tuto vnější podobu si ostatně dost
dlouho držel: formálně tu šlo po dlouhou dobu opravdu jen o ty stovky písemných a
desítky ústních výpovědí, zeširoka se obírajících takovými otázkami, jako například,
zda na koncertu The Plastic People v Bojanovicích nebo v Postupicích byly či nebyly zavřeny
dveře sálu.
Tato fasáda soudní důkladnosti a objektivity zároveň ale velmi brzy začala sebe samu
usvědčovat z toho, že je jen kouřovou clonou, která má zakrýt to, čím tento
proces ve skutečnosti je: vzrušujícím sporem o smysl lidského života; naléhavým zpřítomněním
otázky, co má vlastně člověk v životě chtít: zda má mlčky přijmout svět tak,
jak se mu nabízí, včlenit se do něj jako jeho poslušný objekt - anebo má pod jeho
nabízeným povrchem hledat jeho lepší možnosti a sám v sobě sílu stát se svobodným
subjektem životní volby; zda má mít prostě "rozum" a zařadit se - anebo
zda má právo se vzepřít ve jménu vlastní lidské pravdivosti.
Dlouhou jsem neúspěšně přemýšlel o tom, jak bych zážitek celého tohoto
"vymknutí" nejlépe charakterizoval:
Bylo to depresivní? Samozřejmě: což mohlo probouzet jiné pocity už jen třeba to, že
lidsky nejopravdovějším dojmem působili v soudní síni ti, kteří seděli na lavici
obžalovaných, obklopeni policisty a odváděni i na záchod v poutech? Anebo to, že obhájci
pronášeli své výborné a vyčerpávající obhajoby, obžalovaní se přesvědčivě
bránili a důkazní řízení se zvolna hroutilo v trosky v situaci, kdy - jak všichni
tušili - jsou obžalovaní beztak už dávno odsouzeni? Depresivní přídech dával celé
události ostatně už sám fakt, že tenhle spor o smysl lidského života probíhá zde,
před senátem okresního soudu pro Prahu - západ, anebo že nikdo z přítomných nemůže
udělat to jediné, co bylo na místě udělat, totiž vstát a zvolat: "Dost té
komedie, rozchod".
Bylo to dojemné? Přirozeně: člověku se muselo stáhnout hrdlo v takových okamžicích,
jako třeba když Karásek tiše vyhrkl, že bude-li odsouzen Jirous, chce být odsouzen
také. Z právnického hlediska to je samozřejmě nesmysl, v dané chvíli a souvislosti
to však bylo něco tak lidsky pravdivého, že to člověku řeklo v jedné vteřině o
podstatě věci víc než celá stovka úředních spisů.
Občas to bylo téměř napínavé; občas to bylo zneklidňující, ba přímo trýznivé
(hlavně v okamžicích, kdy by člověk nejraději sám něco zvolal); velmi často to člověka
uvrhovalo naopak do světa čiré absurdity.
To vše ale ten zážitek stále ještě plně nevystihuje: v jakési hlubší rovině
nebyl totiž kupodivu vůbec skličující, řekl bych dokonce, že navzdory všemu v něm
bylo až cosi povznášejícího: způsobovalo to asi už samo vědomí účasti na tomto
neopakovatelném osvětlení světa, hlavně však asi vzrušující pomyšlení, že mezi
námi existují lidé, kteří za svou pravdu existenciálně ručí a neváhají za svou
představu o životě i takto tvrdě platit (zatímco ti, kteří je soudí, se dokážou
opírat výhradně jen o kolektivní ručení kolektivní společenské moci a raději pošlou
bezdůvodně člověka do vězení, než by byli ochotni riskovat i docela mírnou odměrku
na své kariéře).
Kdesi nejhlouběji jsem v tomto zážitku cítil ovšem ještě jiný prvek, možná ze všeho
nejdůležitější: totiž prvek burcující; neúmyslnou, ale o to naléhavější výzvu;
jakýsi apel příkladu: mnoho ohledů a opatrností, které chovám, zdály se mi
najednou malicherné; probudil se ve mně jakýsi zesílený odpor ke každé životní
mazanosti, ke každé snaze bezbolestně vybruslit z životního dilematu; najednou jsem v
sobě nalézal více umíněnosti v jednom směru a více nezávislosti v druhém;
najednou se mi zprotivil celý jeden svět, v němž stojím, totiž svět zadních vrátek.
Jak vidět, vymkne-li se nějaká událost sama sobě - vymkne-li se v onom hlubším
smyslu, který mám zde na mysli - pak se tím zároveň nevyhnutelně vymkne i cosi v nás:
nový pohled na svět nám otevře i nový pohled na naše vlastní lidské možnosti, na
to, čím jsme a čím bychom mohli být, a my - vytrženi ze svého "rutinního
lidství" - stojíme znovu tváří v tvář otázce ze všech nejdůležitější:
jak se vyrovnat sami se sebou?
O tomto "burcujícím" aspektu bych tu pravděpodobně nepsal, kdybych si nebyl
jist, že není jen produktem mé osobní přemrštěnosti (často mi ostatně vytýkané).
Ale nebyl. O jeho obecnosti svědčí, že dokázal proniknout z neprodyšně uzavřené
soudní síně i do chodeb soudu a na jeho schodiště: jedině povznášejícím vědomím
závažnosti společně sdílené zkušenosti a jedině naléhavostí apelu, který v ní
byl shodně pociťován, lze totiž vysvětlit rychlý vznik onoho zvláštního
improvizovaného společenství, které tu po celé přelíčení existovalo a které bylo
rozhodně něčím víc, než jen náhodnou sešlostí přátel obžalovaných a lidí,
které ten proces zajímá. Vznikla tu například nová a mimo toto prostředí zcela
neobvyklá pravidla vzájemného styku: odpadalo představování, seznamování, vzájemné
oťukávání, byly zrušeny obvyklé konvence a vymizela obvyklá zdrženlivost - a přímo
před zraky několika družstev těch druhých (sice neuniformovaných, ale přesto
kupodivu na první pohled identifikovatelných) - se projednávaly desítky věcí, které
by se leckdo možná obával za jiné situace projednávat i mezi čtyřma očima. Bylo to
společenství lidí nejen ve zvýšené míře navzájem k sobě pozorných, sdílných a
důvěřivých, ale i společenství podivně demokratické: starší důstojný muž, bývalý
člen předsednictva ÚV KSČ, se tu bez zábran bavil s dlouhovlasými chlapci, které
viděl poprvé v životě, a oni se bez zábran bavili s tímto pánem, kterého mohli
dosud nanejvýš znát z fotografií. Všechny eventuelní rezervy a vnitřní distance
jako by tu ztrácely smysl; všechna obligátní "ale" se v této atmosféře stávala
směšná, nicotná a úhybná; všichni jakoby cítili, že ve chvíli, kdy se hraje o všechno,
zbývají už jen dvě možnosti: všechno vsadit anebo všechno vzdát.
Když jsem druhý den přelíčení odcházel ze soudní budovy v Karmelitské ulici do
Malostranské kavárny (kam jsme šli ostatně všichni: my i příslušný sbor těch
druhých) a byl jsem toho všeho ještě tak plný, že jsem téměř nebyl schopen myslet
na nic jiného, potkal jsem jednoho českého filmového režiséra střední generace,
který se se mnou dal do přátelského hovoru. Na otázku jak se mám, jsem mu nepříliš
logicky odpověděl, že jdu od soudu s českým undergroundem. Řekl jsem mu, že se to
žádných drog netýká, a pokusil jsem se stručně vyložit podstatu věci. Když jsem
to dopověděl, pokýval hlavou a zeptal se mne: A co jinak?
Možná, že mu křivdím, ale v té chvíli se mne zmocnil intenzivní pocit, že tento
milý člověk patří ke světu, s kterým nechci mít už nikdy v životě nic společného
- pane prokurátore Kovaříku, slyšte dobře, přijde vulgarismus - totiž ke světu životní
vychcanosti.
Hrádeček, pondělí 11. 10. 1976